Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Joomla - kan man göra flera underarkiv/databaser?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Försöker sätta upp en hemsida med flera underarkiv=underdatabaser. Tänkte försöka använda Filemaker som databas i ett av arkiven.

Kan man använda Joomla för att, på en hemsida, hantera flera olika "underhemsidor" - eller måste man ha olika hemsidor??

K

Kamtjatka: Välkommen till 99.se!

Jag har utvecklat ett antal olika lösningar där Filemaker direkt kommunicerar med den MySQL-databas som ligger "bakom" en Joomla-site, så det går. I det senaste kundprojektet så hade jag en Produktkatalog i Filemaker som sköt ut information till fem separata Joomla-webbsiter.

Du kan läsa mera om hur man kopplar ihop MySQL och Joomla i denna tråd:

http://www.99.se/filemaker/220424-filemaker-9-0-koppla-ihop-webshop-mysql-med-filemaker-i-praktiken.html

Man kan även, som jag beskrivit i denna trådar, direkt från FileMaker skjuta ut HTML-sidor (eller PHP-sidor) som blir en eller flera webbsiter, inlägg #14 och framåt:

http://www.99.se/filemaker/243619-moejligt-med-hemsida.html

Man kan även med Joomla installera sk extension som gör det möjligt att publicera en artikel på flera webbsiter (med olika domäner). I Joomlas extensiondatabas så finns tex denna kategori:

Multiple site:
Multiple Sites - Joomla! Extensions Directory

Där finns flera extensions som gör som du önskar.

Hej,

Tack för snabbt och bra svar. En del av systemet kommer vara som databaser - andra delar som faktasamlingar. Sitter och kollar på Wikipedia och undrar om det skulle kunna fungera.

1. Fungerar Filemaker med Wikipedia?
2. Är Wikipedia lätt att komma igång med?
3. Kan man skapa skilda "Wikipedia" system med olika lösenord på en server?
4. Det verkar finnas olika Wikipedia-system. (PM-Wiki, Media-WIki mfl. Är det stor skillnad??)

K

1. Vad menar du "fungerar med". Det finns ingen direkt koppling mellan de två produkterna, det är lite som att säga - fungerar Word med iMovie?

Men om du menar - "Går det att ladda hem hela WIkipeida och peta in det i en FileMaker-databas?"- så är svaret ja. Du kan se exakt hur i inlägg 10 i denna tråd:
http://www.99.se/filemaker/246550-prestanda-i-soekningar-i-filemakerdatabas-med-miljoner-poster.html

Om du menar: "Är det möjligt att skicka över information från Filemaker till den SQL-kapabla databas (förmodligen MySQL) som ligger bakom en Wikipedia-site", så är svaret återigen ja, du kan se exakt hur i den tråd jag länkade till tidigare, dvs denna:

http://www.99.se/filemaker/220424-filemaker-9-0-koppla-ihop-webshop-mysql-med-filemaker-i-praktiken.html

2. Nja, Wikipedia är inte det lättaste att komma igång med, men det finns gott om information man kan läsa. Du kan ladda hem "originalet" MediaWiki, dvs den programvara som ligger bakom Wikipedia och alla de andra Wiki-projekten och lära dig hur den funkar (både som admin, installatör och som användare) här:

MediaWiki

3. Varje Wiki som de heter i plural, kan jobba mot en egen MySQL-databas. Så ja, man kan ha flera stycken, om man har flera MySQL-databaser.

Dels hara databasen user/pass som man ställer in i en config-fil, dels så kan man i MediaWiki lägga in användare med user/pass och olika rättigheter.

4. Svårt att veta vad som menas med "stor". Det är flera olika programvaror byggda för att göra samma sak. Klart att de är lika i mångt och mycket, men å andra sidan skiljer de sig åt i detaljerna. Det kanske man tycker är jobbigt. Men hur de skiljer sig är ju bara en intressant fråga om du regelmässigt vill använda flera.

Varför inte leta reda på recensioner av de olika programvarorna från dem som jämfört dem? Kanske det finns här: Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker eller via en Google-sökning.

Sedan är det väl mest användbart att känna till och jobba med "originalet", dels för att du lätt kan bidra till innehållet på originalet, om andan faller på.

Det finns faktiskt även olika former av Wiki-relaterade extensions till Joomla.

Wiki integration - Joomla! Extensions Directory

Hej,

Tack för ett bra, klargörande och oväntat långt svar. Förefaller som man ramlat in i ett forum med nån som har koll på tingen. Själv står jag på havskanten och undrar vilken ocean jag ev skall hopp ner i. Jag har googlat osv - men inte tycker jag det är så klart vad som är bäst. Är väl olika beroende på en själv och uppgiften.

Innan jag dyker vill jag kolla detta med Wordpress. Det finns ju mycket dokumentation kring detta. Lite klarare - om man vill skapa ett par stora lättarbetade separata system CMS där man vill samla (medicinsk) information, kopplat till bla Filemaker - är Wordpress ett alternativ?

Kul att ens skrivande uppskattas.

Principen är densamma mellan Joomla<->Filemaker och Wordpress<->Filemaker, det är en MySQL-databas "bakom" Wordpress också.

Man kan förstås diskutera för- och nackdelar mellan Wordpress och Joomla ganska länge. En av de stora fördelarna med Joomla är alla extensions som finns vilket vanligen innebär att det är ganska få funktioner som man kan vilja ha på en webbsite som ingen redan finns att ladda hem eller köpa (billigt).

Wordpress å andra sidan är en väldigt kompetent och populär bloggprogramvara som ofta används för att bygga webbsiter på ungefär samma sätt som man använder CMS. Dock är Wordpress mest inriktat på bloggar, och inte på webbsiter som ett CMS som Joomla är. Skillnaden är hårfin men den finns. Men å andra sidan vet jag ju inte vad du vill ha för site.

En bra resurs att testa olika CMS (Joomla, Drupal) och bloggverktyg (Wordpress) och utvärdera dem ordentligt inann man väljer är:

PHP CMS Demos - opensourceCMS

Det roliga med den siten är att du kan logga in som admin och konfigurera en site och skapa artiklar, kategorier, navigation mm. Man kan testa ordentligt innan man väljer helt enkelt.

Där finns även recensioner skrivna av de som använder de olika CMS'en.

Varannan timme försvinner alla ändringar och allting börjar om från noll. Så soppar man till allting, så kan man titta in lite senare. Det finns en rejäl räknare på siten som räknar ner till nästa omstart.

Bra sida - PHP CMS Demos - opensourceCMS

Ser att Göteborgs, Umeå och Uppsala universitet och flera lämnar eller lämnat WIKI och gått eller går över till ett CMS som heter Infoglue.
Är Infoglue ett system som slår allt annat? Vad har du för synpunkter på infoglue? (är infoglue gratis??)

K

Antalet tillägg till infoglue: 1 InfoGlue CMS and Portal Platform - The InfoGlue Community
Antalet tillägg till Joomla: 3788 Home - Joomla! Extensions Directory

Förstår du vad jag menar med detta?

1
Bevaka tråden