Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställningar från 10.4.11 till Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, idag har jag köpt en ny iMac med Snow Leopard installerat från start. Jag undrar om det funkar utan problem att lägga över inställningsfiler från min gamla Mini-mac med 10.4.11 till iMacen? Främst handlar det om Mail och Skype. Den gamla datorn har Mail version 2.1.3 och den nya har Mail 4.2. Jag ska försöka flytta över så lite som möjligt för att inte riskera att dra över något skräp till min nya dator. Tacksam för svar innan jag drar igång med installation av program m.m.

  • Medlem
  • 2009-12-08 22:46

Skype har väl bara nån .plist att flytta på?

Mail är ingen konst att importera. Kopiera ~/Library/Mail/ och ~/Library/Mail-hämtningar/ till en ny mapp exempelvis på skrivbordet på din nya mac och välj Arkiv/Importera brevlådor i Mail 4, peka ut din kopierade mailmapp och kör.
Jag fick med mig allt när jag gjorde en liknande manöver nyss från 10.5 till 10.6.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-08 23:11
Ursprungligen av Baron:

Mail är ingen konst att importera. Kopiera ~/Library/Mail/ och ~/Library/Mail-hämtningar/ till en ny mapp exempelvis på skrivbordet på din nya mac och välj Arkiv/Importera brevlådor i Mail 4, peka ut din kopierade mailmapp och kör.
Jag fick med mig allt när jag gjorde en liknande manöver nyss från 10.5 till 10.6.

Lägg över com.apple.mail.plist från ~Bibliotek/Preferenses/ också behöver du inte hålla på och välja Arkiv och Importera.

  • Medlem
  • 2009-12-08 23:21
Ursprungligen av acke:

Lägg över com.apple.mail.plist från ~Bibliotek/Preferenses/ också behöver du inte hålla på och välja Arkiv och Importera.

Sant. Jag skippade det för att slippa eventuellt slagg och passade på att se över vilka inställningar jag hade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-09 17:37
Ursprungligen av Baron:

Sant. Jag skippade det för att slippa eventuellt slagg och passade på att se över vilka inställningar jag hade.

Hajar men jag säger att det inte finns så mycket slagg i en textfil (förutsatt att mailprogrammet fungerar som det ska). Det är väl bara och rensa ut signaturer och konton inuti programmet?

  • Medlem
  • 2009-12-08 23:23

Plus att jag hade ett nytt konto i den nya maskinen. Jag kunde alltså inte bara kasta ut det som redan fanns där.

Tack för era svar. Jag har ju inte ännu skapat något nytt konto i den nya datorn, men jag följer nog i alla fall Barons råd för att slippa eventuellt slagg.

  • Medlem
  • 2009-12-09 19:05

Det har du rätt i. Men tänker jag efter så var nog huvudskälet att jag hade ett konto i den nya datorn, som jag inte ville kasta ut.

Nu har jag gjort det och det fungerade perfekt. Jag är lite skraj för trassel i en ny dator, men det gick helt smärtfritt. Och jag följde Ackes råd och fick med ALLT. Tack igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 14:40

Kan tipsa om en annan liten sak. Om man tycker att Mail beter konstigt, dvs du kan inte öppna mail, mail försvinner när du markerar osv.
Då kan ett tips vara att indexera om alla dina mailboxar. Du kan göra detta under menyn Brevlåda > Bygg om men detta kräver att du gör det på varje mapp. Istället stänger man av Mail (viktigt) går in i ~Bibliotek/Mail/ och lägger filen Envelope Index i papperskorgen. När du startar upp Mail så kommer den att bygga om alla mailboxar och mappar.

OBS, om du har trasiga lådor kan Apple Mail ta bort mail som programmet tycker är trasiga. Är det viktiga mail kan det vara värt att ta en kopia av hela Mail-mappen för att testa kunna gå tillbaka. Ibland kan man nämligen rädda mailen som Apple Mail tar bort genom att konvertera från emlx-format till mbox-format (med tex programmet: emlx to mbox Converter) för att sedan importera in i Thunderbird eller Entourage och sedan exportera ut igen.

ok. Jag har inte så många mappar så jag väljer nog att manuellt bygga om varje. Nu har jag inte ännu hunnit test mail, bara i några timmar på den nya datorn, men det kanske är värt besväret att bygga om direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 14:46
Ursprungligen av Lemoskri:

ok. Jag har inte så många mappar så jag väljer nog att manuellt bygga om varje. Nu har jag inte ännu hunnit test mail, bara i några timmar på den nya datorn, men det kanske är värt besväret att bygga om direkt.

Nja, det behöver du inte nu eftersom den borde ha gjort detta första gången du öppnade upp Apple Mail på nya datorn.
Du borde ha fått den här rutan: http://www.betalogue.com/images/uploads/mail/mail-reimport.png

nej, ingen sån ruta vid start. Nu har jag redan byggt om och det hände nåt i alla fall för jag fick en massa mejl markerade som olästa. Hur som helst, ingen skada skedd. Alla goda råd är bra (och gratis)

1
Bevaka tråden