Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lönespecifikation i FM?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Klippan
  • 2009-12-07 00:31

Har ett företag med en kollega och ja behöver ha sortering med mina fakturor, kundregister, avtal(att man har en mall som man kan skriva ut), skriva ut lönespecifikation och att man kan kolla hur mycket en kund har betalat i en viss period. Just nu använder vi dessa i excel och word. Det behöver inte se ut bra eller snygg design bara det som ska skrivas ut ska likna det som vi har idag. För en duktig FM användare så tar det typ kanske max 2 timmar. Det är en liten företag och inga stora intäkter så hoppas någon är sugen att göra för billig peng.

/Taffi;)

När det gäller lönespecifikationer kan jag rekommendera min egen gratis lösning, byggd i Filemaker som du kan ladda hem från min site Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Hem > Lösningar > Lönespecifikationer.

När det gäller faktura-mall så har jag en i Excel på samma site och ungefär samma ställe.

Det finns även flera gratis lösningar att ladda hem, tex den som heter Business Productivity Kit kan vara en bra start, du hittar den på Database Solutions, Database Software Solutions - FileMaker när du laddar hem en gratis demo av FileMaker. Denna har tex fakturering. (De har även ett CRM-system).

Flera tips gällande Filemaker-mallar finns i denna tråd, därigenom kan du hitta flera sådana som har fakturering, kunder mm.

http://www.99.se/filemaker/272936-tips-mall-databas-aer-ett-bra-saett-att-starta-ett-projekt.html

På min egen site http://mammals.se/ så har jag även några färdiga lösningar, däribland en tidrapporteringsdatabas, som också är gratis.

Lycka till och hör av dig med flera frågor. Välkommen till 99 förresten!

Glöm inte att bjuda Taz_1999 på en julöl om ni har nytta av hans lösningar - jag tror han lär gilla det...

  • Medlem
  • Klippan
  • 2009-12-08 17:42

Tusen tack för det hjälp jag fick av dig Ola. Har ett liten problem som kanske någon kan lösa eller vara snäll och hjälpa mig med det. Jag bifogar bild kanske det fungerar så det blir lättare och förstå mig kanske hehe. Jag vill att när jag klickar på namn så att det kommer de kontakter som jag har ska komma i rad. Har gjort som de FileMaker Business Productivity Solution, men det är något som inte stämmer. När jag klickar på menyraden i namn så kommer det <Fältet saknas>.

Tack i förhand
taffi:D

Det verkar som om relationen inte finns längre. Vet du hur man gör relationer i Filemaker?

  • Medlem
  • Klippan
  • 2009-12-08 21:41

Nej jag vet inte det. Förstår inte riktigt med det relationer och att det ska komma från manus eller när de kopplas samman oxå.

Gillar du att "hacka", programmera, lista ut hur tekniska saker funkar? Är du envis och ger dig inte förräns du har listat ut hur man löser ett visst problem? Letar du regelmässigt i informationskällor du har tillgång till, som tex manualer, inbyggd hjälp, internet? Läser du faktaböcker, datorböcker?

Anledningen att jag frågar är att det du vill ha hjälp med (liten grundkurs i Filemaker) är alldeles för omfattande att fråga om eller förklara i ett forum. Det är en massa skrivande det. För en person som är "lite datornörd" (enligt ovan) så är det någorlunda enkelt att lista ut. Men för den som tycker att allt som gäller datorer är trist och tråkigt och inget man vill lära sig hur det funkar, så är det liksom ingen ide.

I denna tråd har jag länkar till en massa online-resurser mm där man kan lära sig Filemaker. Om du nu vill göra det.

http://www.99.se/filemaker/226168-laera-sig-fm-pa-29-dagar.html

  • Medlem
  • Klippan
  • 2009-12-10 14:18

Har fixat det ny. Tack igen taz:D.

1
Bevaka tråden