Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra om världens minst använda knapp till den mest?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-12-07 20:48

Jag har en tanke. Enter-knappen använder man väldigt ofta och det stör mig ibland att jag måste sträcka mig efter den knappen när jag har höger hand på trackpaden. Det fick mig att tänka. Varför finns Caps-lock fortfarande? Finns det någon som öht använder den?

Jag skulle gärna se att man hade en enter-knapp på både höger och vänster sida. Men då det inte ser ut så idag, kan man göra om caps-lock till en enter-knapp på något sätt? För att göra det hela ännu krångligare vill jag heller inte att lampa ska tändas när man trycker på den.

Helt klart en intressant tanke! Jag har bara tryckt på caps av misstag och kan inte ens komma på en situation då man behöver den..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-07 21:21

Rent sptontant skulle jag inte vilja vara utan capslock, men det ligger något i det du säger.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-07 21:43

Jag använder caps så fort det är dags för stora bokstäver.

Skulle ha väldigt svårt att vänja av mig.

Så... nej tack.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-07 21:58
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag använder caps så fort det är dags för stora bokstäver.
.

Fast när skriver man stora bokstäver? Det är väl inte så ofta?

Ursprungligen av 2mkr:

Borde maila Apple och be dem ersätta CL med en extra enter. Kanske trippelklicka på shift för att få samma funktion som CL. Vore grymming!

Eller att man trycker på båda <SHIFT> tangenterna samtidigt.

Ursprungligen av planB:

Fast när skriver man stora bokstäver? Det är väl inte så ofta?

NÄR MAN SKRIKER!!!

LCR

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-08 19:19
Ursprungligen av planB:

Fast när skriver man stora bokstäver? Det är väl inte så ofta?

Varje gång jag vill skriva en ny mening på korrekt vis.

Ursprungligen av Adzam 1:

Varje gång jag vill skriva en ny mening på korrekt vis.

Fast det kommer säkert fasas ut med dagens sätt att kommunicera,
speciellt med tanke på att folk inte ens börjar sina egna namn med
stora bokstäver...

LCR

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-07 22:38
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag använder caps så fort det är dags för stora bokstäver.

Skulle ha väldigt svårt att vänja av mig.

Så... nej tack.

Jag tror att Adzam använder Caps Lock istället för Shift. Det är vanligare än man tror. Brukar vara en indikation på pekfingervalsen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-08 19:31
Ursprungligen av jahve:

Jag tror att Adzam använder Caps Lock istället för Shift. Det är vanligare än man tror. Brukar vara en indikation på pekfingervalsen.

Hm, jag testade mig själv. På den högra handen använder jag nästan uteslutande pekfingret när jag skriver. När jag ska sudda används de andra fingrarna lika mycket som pekfingret.

Den vänstra handens fingrar används på ett helt annat sätt. Pekfingret är den som "för", medan lång-, ring- och lillfingret slås ner när de är ovanför rätt bokstav. Pekfingret på den vänstra handen är med andra ord nästan hela tiden placerad över samma bokstäver.

Tummarna används för mellanslag, annars aldrig. Vänstra lillfingret eller ringfingret aktiverar Caps.

Ja, jag slog upp det där med pekfingervalsen. Den länk jag hittade beskrev det som något nybörjare gör och att det oftast går långsamt. Vet inte om jag riktigt faller in under den definitionen (tycker inte jag skriver särskilt långsamt, men inte heller supersnabbt).

Jag tror snarare att mitt användande av Caps bygger på att jag tidigt fick lära mig att den gjorde stora bokstäver, helt utan vetskapen om att shift faktiskt kunde göra samma sak!

Sen, om jag ska fortsätta mitt överdrivet långa svar, tycker jag att det är bra att känna att man kan skriva längre meningar/ord med stora bokstäver. Även om det inte görs så ofta händer det till och från, och jag förstår inte hur man skulle kunna hålla in shift i de lägena; händerna ska ju utan problem kunna röra sig över tangentbordets yta, inte vara fast vid en knapp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-08 20:15

Pekfingervalsen behöver inte gå långsamt. Jag har sett imponerande hastigheter uppbådade av flinka pekfingrar. Däremot blir det sällan snabbare än skrivmaskinlärarens fingersättning (ja, jag är så gammal).

Ursprungligen av Adzam 1:

Sen, om jag ska fortsätta mitt överdrivet långa svar, tycker jag att det är bra att känna att man kan skriva längre meningar/ord med stora bokstäver. Även om det inte görs så ofta händer det till och från, och jag förstår inte hur man skulle kunna hålla in shift i de lägena; händerna ska ju utan problem kunna röra sig över tangentbordets yta, inte vara fast vid en knapp!

Det är därför det finns två shift-tangenter. Dessutom är det inte så att man tar hela handen som gisslan när det ska till en versal bokstav. Lillfingret sköter shift-tangenten, jag har ju fyra fingrar kvar på den handen att arbeta med. Det räcker. Om man behöver vara väldigt fingerfärdig så kan man använda motsatt hands lillfinger för att manövrera lämplig shift-tangent.

Tänker inte på hur jag rent mekaniskt skriver på tangentbordet. Men jag kan konstatera att jag bara använder den vänstra shift-tangenten. För mig är höger-shift närmast oanvänd. Synd, för den är rätt så stor på min MacBook Pro. Till ytan är den nog enbart slagen av blanksteg.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-12-07 21:44

Borde maila Apple och be dem ersätta CL med en extra enter. Kanske trippelklicka på shift för att få samma funktion som CL. Vore grymming!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-12-07 22:17

Man använder väl bara stora bokstäver i början på en mening, Eller om man vill vara väldigt jobbig i t.ex en Chatt. Tror det är städer och namn som också ska ha stor bokstav men, vad vet jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-08 00:55
Ursprungligen av HENKEP:

Man använder väl bara stora bokstäver i början på en mening, Eller om man vill vara väldigt jobbig i t.ex en Chatt. Tror det är städer och namn som också ska ha stor bokstav men, vad vet jag.

Använde du Caps Lock när du registrerade dig här på 99:an?

Jag använder Caps Lock... men inte oftare än att jag skulle vara ok med att den satt under datorn, bakom batteriet, bakom luckan till ramminnet, på vilken det står "Varning för Leoparden"... för att citera gamle Douglas.

Senast redigerat 2009-12-08 02:59
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-12-08 07:01
Ursprungligen av sodemus:

Använde du Caps Lock när du registrerade dig här på 99:an?

Jag använder Caps Lock... men inte oftare än att jag skulle vara ok med att den satt under datorn, bakom batteriet, bakom luckan till ramminnet, på vilken det står "Varning för Leoparden"... för att citera gamle Douglas.

Om jag ska vara ärlig så använde jag just Caps Lock men mest på grund av att min laptop inte indikerar när denna knappen är aktiverad eller inte. Men när frågan kommer så, ja.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-07 22:22

Borde väll gå att göra en egen tangenbords setup där Caps Lock blir Enter...

Caps Lock verkar vara 0x3a iaf så borde fungera som vilken knapp som helst...

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2009-12-07 22:34
Ursprungligen av 2mkr:

Varför finns Caps-lock fortfarande? Finns det någon som öht använder den?

http://www.99.se/mac-os-x/87533-anvaender-caps-lock.html tråd från 2005 men ger en bild av hur få som använde den på 99mac då (jag var en av de få).

En indikation på vad? aha.. google..hihihi

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-12-07 23:51

Caps lock har jag stängt av hel i inställningar, på min dator har den ingen funktion alls.

Ursprungligen av joakimo:

Caps lock har jag stängt av hel i inställningar, på min dator har den ingen funktion alls.

Har stängt av min också (men kommer inte ihåg hur man gjorde).

Ibland ser man hur den lyser grönt och då är det skönt att veta att man inte av misstag nuddat vid den och skrivit in flera meniNGAR TEXT MED STORA BOKSTÄVER SOM MAN SEDAN MÅSTE SKRIVA OM.

Men kanske är den bra om man programmerar, vad vet jag?

Bara för att förtydliga: Det ni (de flesta) menar när ni säger "Enter" är radbrytning/retur, vilket egentligen inte är detsamma som Enter-tangenten, som är den till höger om högra Cmd-tangenten (åtminstone på en bärbar, kommer inte längre ihåg hur det ser ut på stationära tangentbord)

Även om tangenterna ibland gör samma sak så gör de många gånger också olika saker

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Bara för att förtydliga: Det ni (de flesta) menar när ni säger "Enter" är radbrytning/retur, vilket egentligen inte är detsamma som Enter-tangenten, som är den till höger om högra Cmd-tangenten (åtminstone på en bärbar, kommer inte längre ihåg hur det ser ut på stationära tangentbord)

Även om tangenterna ibland gör samma sak så gör de många gånger också olika saker

Enter finns väl inte kvar på Apples laptops längre? Det är väl en Ctrl-knapp där nu?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-12-08 09:54
Ursprungligen av Capeman:

Enter finns väl inte kvar på Apples laptops längre? Det är väl en Ctrl-knapp där nu?

Nej, men alt-knapp

Åtminstone på min MBP (dec 2007) Här är en bild på motsvarande, se knappen till höger om högra Cmd, som alltså är Enterknappen

http://imagehost.vendio.com/bin/imageserver.x/00000000/falconprince/MPswedish1.jpg

Och tydligen är det så även på nyare:

http://image.bayimg.com/jajmdaabn.jpg

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och tydligen är det så även på nyare:

http://image.bayimg.com/jajmdaabn.jpg

Fast inte de som säljs idag. Min MacBook (Late 2007) har inte Enter utan Alt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-08 10:50

Jag använder caps-lock i Photoshop för att byta markör för olika verktyg. Det kan man väl iof sätta på en annan knapp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-08 20:43

Jo jag förstår ju självklart hur man arbetar om man använder shift. Min poäng var bara att det är något som känns helt omöjligt för mig att börja med. Skulle ju säkert kunna lära mig, men jag tror knappast att det skulle bli bättre för det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-08 21:04
Ursprungligen av Adzam 1:

Jo jag förstår ju självklart hur man arbetar om man använder shift. Min poäng var bara att det är något som känns helt omöjligt för mig att börja med. Skulle ju säkert kunna lära mig, men jag tror knappast att det skulle bli bättre för det!

Don't sweat it!

Inte helt standard fingersättning men vad gjorde det? Både skrev och spelade helt grymt!

YouTube - Lennie Tristano - Tangerine (Copenhagen '65)

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-12-08 21:02

En viktig aspekt i detta är att pekfingervalsen är ergonomiskt vansinne. Efter att ha testat detta en kort stund märker jag att man rör på händerna betydligt mer och händerna vilar inte på samma sätt på tangentbordet.

Mina pekfingrar rör endast tangenterna R, U, F, J, V, N och de tangenter där mellan.

Bevaka tråden