Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reklam i inläggen är irriterande

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-07 20:34

Numera ser jag ALLTID samma reklambild integrerad med inlägg nummer två i var tråd jag besöker, det är ALLTID just inlägg nummer två. Det gäller inte heller bara nedanstående eminenta person utan det gäller alla...så länge de har gjort ett inlägg som landade som nummer två på någon av sidorna i vilken tråd som helst.

Vad är detta? Oerhört irriterande.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-12-07 20:38

Bli supporter då. Eller har du andra briljanta idéer på hur 99an skall överleva utan reklamintäkter? Luft?

zinned, du kanske skall söka innan du startar nya trådar?

http://www.99.se/feedback/268822-irriterande-annons-maste-vara-sa.html

Får 99.se intäckter beroende på hur många clicks ?Oops, damn clicked on it again...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Får 99.se intäkter beroende på hur många clicks ?Oops, damn clicked on it again...

LCR

Svar: Nope - per visning

Samtidigt vill jag erkänna att vi HAR ökat mängden annonser på sajten för att försöka få lite ekonomi till nya investeringar - och det har hänt en hel del och det kommer hända mycket mer dom närmaste månaderna.

Samtidigt har vi infört en förändring där Veteraner numera inte ser vanliga annonser (dom ser endast Premiumannonser som inte är lika vanliga).

  • Medlem
  • City
  • 2009-12-07 22:03

Ser inga problem i reklamfinansiering (utan reklam förmodligen inget 99.se), däremot så är det ganska b att det ligger inuti forumet och framför allt inuti ett inlägg. Nästan lika illa som en annons man måste klicka bort.
Bättre att hålla allting till höger, eller ovan/under sidan så får annonsörerna trevligare noteringar.
Sedan är det illa när annonserna gör att det hoppar i sidan och jävlas men det är en annan historia ;).

Annonsen som ligger för Apple Store (ovan) känns snygg, skön och enkel. Den har jag läst på, Samsungs annons blev jag irriterad på. Annonsörerna borde ta lärdom av det nu när folk blivit mer internetvana.

Kan man inte lägga en annons mellan inlägg #1 och #2 istället för att lägga annonsen inuti inlägg #2? Kan ju bli lite knasigt om inlägg #2 innehåller en bild eller liknande. Inte för att jag ser annonsen i fråga, men ändå

Jag bryr mej inte, jag fokuserar på att göra reklam för 99.se istället.
Jag har värvat minst 3st men tror du de har skrivit "LCR" som kontakt
då de kom hit ?!...

LCR

  • Medlem
  • 2009-12-08 00:52

(Taz, den tråden har ju med en storleken på bannern längst upp att göra. Den här tråden har ju med reklamen som hamnar i inlägg två att göra. (Den senare nämns inte i den tråd du länkat till).)

Jag håller i övrigt med staed, det är bättre om annonsen läggs mellan inlägg ett och två, då stör det inte texten i inlägg två. Som det är nu, så är det bara jobbigt att läsa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-08 12:25

Taz >> Du kanske ska läsa innan du "korrigerar"?

För övrigt förstår jag absolut att reklamfinansiering är ett nödvändigt ont men det känns väldigt onödigt att ha annnonserna integrerade med inläggen istället för att, som nämt ovan ett par gånger, ha dem placerade överst eller till höger på sajten alt. ha dem mellan inlägg. Dock är det ju bara min åsikt, det vet ni som administrerar detta säkert bättre.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-12-08 12:31
Ursprungligen av zinned:

Taz >> Du kanske ska läsa innan du "korrigerar"?

För övrigt förstår jag absolut att reklamfinansiering är ett nödvändigt ont men det känns väldigt onödigt att ha annnonserna integrerade med inläggen istället för att, som nämt ovan ett par gånger, ha dem placerade överst eller till höger på sajten alt. ha dem mellan inlägg. Dock är det ju bara min åsikt, det vet ni som administrerar detta säkert bättre.

Som sagt, bli supporter så slipper du irritera dig på det.

Om alla medlemmar blev supporters så skulle det inte behöva vara någon reklam överhuvudtaget på sajten.

Vad har du för anledning till att INTE bli supporter?

Fast att man skulle vara en sämre människa för att man inte betalar köper jag inte riktigt (no pun intended). Jag tycker dessutom att man SKA få klaga även om man inte betalar. Är man inte supporter så betalar man ju genom att se reklamen, vilket supportrar inte gör.

Att man ska ställas mot väggen för att man inte är supporter tycker jag är ganska larvigt.

Så enligt zinned och Mattias L är det tydligen en enorm milsvid skillnad på:

1. Man blir irriterad på en annons i inlägg 2. (Denna tråd)
2. Man blir irriterad på en stor annons i toppen på forumet. (Den andra tråden)

Att sedan de diskussioner som sedan bryter ut från dessa två "ingångar" är IDENTISKA är alltså igen som helst anledning att hänvisa till den andra tråden där allt detta redan avhandlats? Sådana saker som tipset att bli supporter, den indignation man upplever när man får den uppmaningen, att reklamen får vissas webbläsare att bete sig tokigt, att man kan använda andra tekniker som click to flash, att reklam behövs för att finansiera driften, att reklam för att finansiera drift kan vara ok, men måste det verkligen innebära att jag får se en massa reklam? Osv osv.

Ok, jag är helt med på det, det är helt olika trådar som inte är ett dugg lika på något sätt, jag ber verkligen om ursäkt. Jag får skylla på svår uppväxt och att jag vanligen dricker min frukost.

Vi behöver en tråd till om reklam och inte reklam och var och när den skall placeras. Kanske vi kan ha separata trådar för varje placering av reklam också, upptill, nertill, vänster, höger osv?

Kanske de skall heta så här med:

  • Ang reklamen (stor)

  • Ang reklamen i inlägg två.

  • Ang reklamen i högerspalt.

  • Ang textreklam (ordet Flash blir en länk

  • Ang reklamen längst ner i form av en banner

Men det räcker nog inte, dessa titlar uttrycker ju inget om mina känslor av irritation över att behöva se reklam på ett forum som jag har stor nytta och massa nöje av att besöka och som jag alltså inte betalar ett dugg för.

Bättre titlar på dessa trådar kan vara:

  • Ang reklamen (stor) - jag är skitirriterad på den

  • Ang reklamen i inlägg två - jag är jätteirriterad på den.

  • Ang reklamen i högerspalt - jag är otroligt irriterad på den.

  • Ang textreklam (ordet Flash blir en länk) - jag är vansinnigt irriterad på den

  • Ang reklamen längst ner i form av en banner - jag gillar den, den är bäst! Kan vi ha två på samma ställe?

Senast redigerat 2009-12-08 21:02

Heheheh det där var faktiskt riktigt bra, Taz_1999. It's funny cause it's true. Kan vi inte bara ha en stor samlingstråd där folk kan ventilera angående reklamen?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-12-08 16:39

Taz: Du menar snarare Zinned och Jac? Jag har aldrig klagat på trådhänvisningen. Jag håller snarare med om att en tråd om reklamen vore önskvärt.

För övrigt så håller jag också med Staed. Tänkte faktiskt inte så långt. Däremot så är jag rätt less på att den här diskussionen kommer upp titt som tätt.

Senast redigerat 2009-12-08 16:50
Ursprungligen av Mattias L:

Taz: Du menar snarare Zinned och Jac?

Sorry, du har helt rätt, det är de två jag menar.

Jag förstår alla som stör sig på reklamen. Problemet är ju att ju mer det "stör" (nya placeringar, helst där ögat följer texten) desto mer betalt får vi. Gäller att dra gränslinjen någonstans bara.

Senaste månaden har 99 två man som jobbar aktivt med sajten i stort sett dagligen och det kostar både i tid och pengar - men resultatet blir att sajten går framåt.

Kom igen i slutet på Januari och säg "det är inte värt det - kör annonsfritt och sluta utveckla/skriv nyheter etc" så lyssnar jag. Tills dess - ge oss en chans att lyfta alltihopa.

Nästa stora lansering kommer inom 24 timmar!

  • Medlem
  • 2009-12-08 17:22

Taz, ta inte ifrån mig äran när det gäller lite mindre genomtänkta inlägg skrivna efter 23 (tom runt 01). Tack Mattias L

Visst, det är sant. Man borde kanske hålla reklaminläggen på samma ställe. Men det ser ju ut som om att forumet är mer populärt

Björnström, jag hoppas det är en rejäl höjning

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-08 20:55

Go for it Björnström, att klaga på reklamen är ju som att klaga på bilder i inläggen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-09 09:08
Ursprungligen av Goflorp:

Jamen hallå. Reklamen skall ju vara lite iiriterande.
Antingen så är man icke betalande medlem, får se annonser.
Eller betalande medlem och slipper dem.

Är ni trötta på reklamen och här mkt, bli betalande medlemmar då.

Ganska basic egentligen

Att betala för speciell behandling i forum på internet hör knappast till vanligheterna och kan ju då inte anses som något man förväntar sig ska krävas. Reklam är ju ok men att ha dem mitt i inläggen känns aningen overkill.

Ursprungligen av MatsOlov:

Go for it Björnström, att klaga på reklamen är ju som att klaga på bilder i inläggen.

Jo, det är ju precis samma sak. På pricken. Exakt samma sak.

Sedan kanske det kan vara så att jag, som ny användare, inte känner till de speciella förutsättningar som gäller i forumen under 99.se. Till exempel så hör det ju inte till vanligheterna att forum har funktionen att kunna betala för vissa fördelar, det är ju då inget jag såg här förrän efter ett tag. Att förutsätta att alla användare känner till detta och friställa dem från möjligheten till åsikter pga det samma (en överdrift men kan ändå skönjas från vissa skribenter här), det tycker jag inte är rätt.

Men men...jag ber om ursäkt, böjer mig för överheten och ska inte besvära er med mina mindre värda reflektioner i framtiden. För jag är ju inte betalande medlem, inte än och nu kanske inte framöver heller.

Ursprungligen av zinned:

Att betala för speciell behandling i forum på internet hör knappast till vanligheterna och kan ju då inte anses som något man förväntar sig ska krävas. Reklam är ju ok men att ha dem mitt i inläggen känns aningen overkill.


Men men...jag ber om ursäkt, böjer mig för överheten och ska inte besvära er med mina mindre värda reflektioner i framtiden. För jag är ju inte betalande medlem, inte än och nu kanske inte framöver heller.

Nu tycker jag du är förbannat barnslig och snäser att om du minsann inte får klubba tänker du lipa hela vägen hem och minsann ALDRIG komma tillbaka till den här affärn.

Är reklamen så jävla jobbig får du ju ta det stooooora beslutet, skall jag betala för att slippa den eller skall jag försöka leva med den.
Du kan ju också barnsligt nog bestämma dig för att vi var minsann så Elite-typer här att vi 100000 inte ville lyssna på dig och att du fick minsann mothugg - det är en känd psykologisk skyddsfunktion, så mkt att du kände att vi beslutade åt dig....

På Aftonbladet får man ju pröjsa om man vill se fördjupningar (PLUS) och liknande arrangemang finns på mändger av ställen på nätet. Det är väl inget konstigt med det.

Det här forumet är inte en ning.com-lösning rakt ur säcken som sköts av en student på 16. Det är ett sjuhelskottas system, stort och komplext, vi är inte 12 medlemmar som sitter i ett hörn. 99.se är enormt, det kostar flis att ha det på servrar och Björnström har ambitioner för forumet.

Så, sluta inte kom hit. Väx upp istället och delta i diskussionerna. Vill du påverka 99 i någon riktning, driv det då i den riktningen. Vill du har mera "snäll-känsla", börja då själv med att vara snäll istf att ruska på huvet och säg att "tss, jasså ni ä såna, ja er kan man ju inte leka med."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-08 23:44

Jag har faktiskt svårt att förstå alla som klagar på reklam, både på 99.se och på andra sajter. Så länge reklamen inte låter eller lägger sig över innehållet ser jag inte problemet, om det ger en intäkt till den som håller sidan igång. Det går ju inte att förvänta sig att sidan skall vara gratis samtidigt som det inte skall vara någon reklam. Lika självklart är det ju att reklamen måste synas för att någon skall vara villig att betala för den.

Jag tycker inte att Björnström & Co skall tveka att sälja mer reklam om det leder till ett bättre 99.se!

/Johan

@ chuck Nu handlade det väl inte om att klaga på att reklamen finns utan var den är placerad. Själv ser jag inte den reklamen eftersom jag förärats veteran-titel men jag kan se ett problem med att ha reklam inne i ett inlägg. Jag gillar trad-medias policy att skilja på redaktionellt material och reklam och skulle nog föredragit att ha den mellan inläggen - vilket inte gör den mindre synlig.

Det viktigaste när det gäller reklam tycker jag annars är att den laddar snabbt.
Något ju även företagen som köper reklam borde vara intresserad av

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-09 03:49

Jag tycker Samsung-annonsen i fråga är enormt irriterande, till den grad att jag drar mig för att öppna trådar. Ta en titt på t.ex. Sporthoj.com, annonsplaceringen på vänster sida tycker jag är klockren.

Jamen hallå. Reklamen skall ju vara lite iiriterande.
Antingen så är man icke betalande medlem, får se annonser.
Eller betalande medlem och slipper dem.

Är ni trötta på reklamen och här mkt, bli betalande medlemmar då.

Ganska basic egentligen

Är det så att reklamen ska vara irriterande?
Meddelar man i så fall reklamköparna att de köper plats för att irritera besökarna?

All reklam är väl irriterande?!

LCR

Det är väl inte så konstigt att det blir extra irriterande med reklam i inlägg. Det är ju som om den som skrivit inlägget slänger med en flashanimerad reklamblaffa för att - ja, vaddå? retas? Bjussa på lite konsumtionsinformation? Problemet är alltså att det uppfattas som att det är forummedlemmen som är avsändaren.

Jag tycker det är okej med reklam här och där, men i inläggen - njaaee

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-09 10:19

Kunde man inte ordna så att bara de som jobbar med reklam är de som får reklam i sina inlägg.
Det känns ganska rättvist att de som gör skiten också är de som får skiten.

Jag tycker vissa inlägg är mer irriterande än reklamen!

syftar inte på något speciellt inlägg i någon speciell tråd, utan rent allmänt

Sedan är det väl så det funkar i allmänhet, vill man inte titta på en Beck film
på Tv4 med reklam, så köper man filmen, vill man inte lyssna på musik med
reklam i Spotify så köper man skivar eller betalar för Spotify.

LCR

Bevaka tråden