Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta chassi på vit macbook

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-06 23:07

Undrar om någon vet huruvida ett chassibyta går på förlängd garanti på en vit macbook från sept. 2007. Ni vet det där fabrikationsfelet som gör att det lossnar flisor runt om på sarjen.
Problemet har varit länge på min dator, men nu verkar det bli värre.

Har inte orkat göra något åt det tidigare, men nu är det ett irriterande problem.

Om detta nu inte skulle gå på garanti, någon som känner till var man kan få detta åtgärdat och vad det skulle kosta?

Tack för hjälpen!

Linus

Det ska nog inte vara något problem att få det fixat på den förlängda garantin.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-06 23:14

Tack för snabbt svar. Vet du om man måste skicka till Apple, eller kan ett auktoriserat ställe göra det åt en?

Apple delegerar till återförsäljarnas verkstäder. Men ring Apple först, så brukar de boka in ett ärendenummer hos din ÅF.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-06 23:18

Okej, tack igen. En sista fråga..

Jag köpte min dator via apple.se
Du menar att dom slussar mitt ärende till det ställe jag bor närmast?

Japp, så gjorde de när min macbook hade samma problem. Köpte från apple.se, och jag fick den fixad hos macforum i göteborg.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-06 23:25

Jag bor förtillfället i Finland pga. studier.

Tror du det kan fixas här, eller måste det va i landet där den är såld och köpt?

nej det är inga problem. ring apple och så frågar du efter närmaste verkstad där du befinner dej.

jag lämnade bara in min hos machuset i jönköping som bytte topcase för några veckor sedan. Min är från late 2006.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-07 13:17

Okej, tack för all hjälp grabbar!?

Ett problem återstår. När jag letar runt efter supporttelefonnummer hittar jag bara de som gäller i 90 dagar efter inköptprodukt. inte någon email adress heller finns jag.

Någon som vet vem/vad jag skall kontakta och hur?

Ring det supportnumret som står, så får de koppla dig vidare.

De ska inte ta betalt förrän ni har kommit överens om att felsöka via telefon. Alltså i ditt fall inte alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-07 17:59

Sådär, nu har Apples supporttelefon gett mig ett Ärendenummer för att byta skalet.

Vet ni hur lång tid det brukar ta? Gör dom det i butik eller skickar dom iväg datorn?
Byter de bara plattan runt tangentbordet, eller byter de hela chassiet så att säga?

För mig tog det mindre än 24 timmar på plats.

Macforum beställde in delen, vilket tog ungefär två veckor. Under tiden hade jag datorn. Sen lämnade jag in den sent på eftermiddagen, och strax efter lunch dagen därpå kunde jag hämta ut den igen.

Man byter hela topcase, inklusive tangentbord och styrplatta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-07 18:30

Grymt! Kommer bli riktigt fräsch då.. Datorn har ju hunnit bli lite skitig på två år.

Själva under-delen och skräm-delen byts inte ut va?

Nej det gör de inte.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2009-12-29 20:45

Du har lyckligtvis garanti, då slipper du göra som jag gjorde.
Min macbook(2006) fick en flisa och blev allmänt repig efter 1-2 år så jag köpte delar från USA och Kina på ebay billigt och böt chassit själv. Tangentbordet (även kallat Topcase) hittade jag för 200 kr på tradera. Totalt kostade det drygt tusen kronor.
Som vanligt när man meckar med en "ny" pryl för första gången tar det lite längre tid, men när man väl lärt känna grejerna så går det snabbare. Det tog över en dag att byta ut chassit, men efteråt har jag meckat andra grejer i datorn och då gick det betydligt snabbare.
Jag tycker dock inte det var värt det. Det nya chassit blev snabbt repigt igen och tappade nyligen en ny flisa. Dessutom tycker jag det är rätt charmigt med en macbook som ser ut att ha överlevt ett bombnerslag.

1
Bevaka tråden