Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra extern hårddisk med vettig strömförsörjning?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Konstigt nog hittade jag ingen tråd som handlade om detta. (Jag försökte haka på en annan tråd men det passade nog inte in där.)

Jag skulle vilja ha en bra extern hårddisk. Den måste vara driftsäker, robust, montera pålitligt och inte för långsamt, och, viktigt, den måste ha en pålitlig strömförsörjning som inte ramlar ut av sig själv! Förslag?

ReadyNas duo med en UPS

Nätverksdisk. UPS var väl att ta i, men ja, sådana där stora lådor brukar ju ta strömmen från vanlig apparatkontakt så det sitter ju bra. Men finns det ingenting alls mellan sådana rejäla-grepp-lösningar och rent skräp?

  • Medlem
  • 2009-11-26 23:26

Vill du ha nåt som inte är för långsamt skulle jag nog inte satsa på en nätverksdisk. Har en ReadyNAS NV som visserligen rullar på men som jag inte skulle vilja köra direkt mot.

Nåt RAIDat kanske? Är själv sugen på en Drobo som komplement till ReadyNASen.

En av de dåliga diskar (eller snarare dåliga kabinett) jag drabbats av är en "Mapower" (svårt att inte säga Manpower om den) med Firewire 400-anslutning. Jag använde den idag för att flytta lite filer. Strömkontakten trillade ur två gånger! Lyckligtvis inte mitt i en kopiering, men det var ren tur.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

En av de dåliga diskar (eller snarare dåliga kabinett) jag drabbats av är en "Mapower" (svårt att inte säga Manpower om den) med Firewire 400-anslutning. Jag använde den idag för att flytta lite filer. Strömkontakten trillade ur två gånger! Lyckligtvis inte mitt i en kopiering, men det var ren tur.

Men de är billiga! Oftast duger de väl bara för att göra en filkopiering (rädda något) - och sedan inte mer, typ. :/

Ursprungligen av Snabeldrake:

Men de är billiga! Oftast duger de väl bara för att göra en filkopiering (rädda något) - och sedan inte mer, typ. :/

Det känns så. Men den där filkopieringen kan vara väldigt frustrerande, när man varken kan lita på filsystemet (för att den är PC-formatterad) eller strömförsörjningen.

Jag vet inte om de där stora klunsarna är den väg jag vill gå, men är det det enda som fungerar så är det väl rätt.

Är slutsatsen av denna tråd att alla ni andra använder diskar där strömkabeln ramlar ur av sig själv, men det går ni med på för att spara en hundring?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Är slutsatsen av denna tråd att alla ni andra använder diskar där strömkabeln ramlar ur av sig själv, men det går ni med på för att spara en hundring?

Själv vill jag ha kvalité. Har blivit besviken så många gånger på billiga lösningar. En billig pryl kan vara väl så bra och göra jobbet hjälpligt men det ska väl gå att lita på prylarna i längden me'?

En f.d. vän köpte motorcykelhjälm(!) på Lidl. "Jag kör inte så fort.." Mm, men det kan ju finnas andra som gör det?!

En sparad hundring är ingenting i sammanhanget. Bra prylar ska kosta..

Ursprungligen av Snabeldrake:

En sparad hundring är ingenting i sammanhanget. Bra prylar ska kosta..

Exakt! Nån hundring extra för att få mindre strul och tryggare, det lönar sig på nolltid.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-06 11:10
Ursprungligen av Snabeldrake:

En f.d. vän köpte motorcykelhjälm(!) på Lidl. "Jag kör inte så fort.." Mm, men det kan ju finnas andra som gör det?!

Var det inte så i det fallet att i ett test så visade sig Lidl-hjälmen var bättre än en "proffshjäm" som kostar 7 ggr mer? Jovisst, se länk

Lidl-hjälm bäst och billigast | MC | Bil | Aftonbladet

Ursprungligen av Gunnar B:

Var det inte så i det fallet att i ett test så visade sig Lidl-hjälmen var bättre än en "proffshjäm" som kostar 7 ggr mer? Jovisst, se länk

Lidl-hjälm bäst och billigast | MC | Bil | Aftonbladet

Och precis det är en del av problemet; man kan inte bara köpa en dyrare modell och hoppas att den är bättre bara för att den kostar mer. Att ersätta billigt skräp med dyrt skräp är ingen bra idé.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-06 16:09

Jag är mest förvånad över trådens huvudinnehåll. Jag har haft ett antal olika externa hårddiskar och aldrig haft några problem med att strömförsörjningen har lossat.
"Björnström special" kabinett, Argosy kabinett, LaCie, Western Digital, alla har funkat "as advertised".
Du måste haft en j...kla otur.

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag är mest förvånad över trådens huvudinnehåll. Jag har haft ett antal olika externa hårddiskar och aldrig haft några problem med att strömförsörjningen har lossat.
"Björnström special" kabinett, Argosy kabinett, LaCie, Western Digital, alla har funkat "as advertised".
Du måste haft en j...kla otur.

Jag förstår inte heller vad ni talar om.
Ska den monteras på en känguru eller?

Har 2 WD, 2 budgetcase från Teknikmagasinet samt en MacPower. Ingen av dessa har någonsin tappat sladden.

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag är mest förvånad över trådens huvudinnehåll. Jag har haft ett antal olika externa hårddiskar och aldrig haft några problem med att strömförsörjningen har lossat.
"Björnström special" kabinett, Argosy kabinett, LaCie, Western Digital, alla har funkat "as advertised".
Du måste haft en j...kla otur.

Hur mycket otur har man när tre av tre är direkt underkända? Jag tycker det mer verkar som om jag har lite högre krav än de flesta. Men jag tycker inte jag har speciellt höga krav. Jag tycker mina diskar är såpass viktiga att de skall vara mer driftsäkra än mina barns leksaker.

Jag kollade lite fler 3.5"-diskar, men efter att ha sett samma fåniga strömkontakter på de flesta gav jag upp. Jag tycker det är knasigt när bildskärmskabeln sitter enormt mycket stadigare än strömförsörjningen till en hårddisk! Har man inte prioriterat fel då?

Jag köpte en 2.5" med strömmatning från FW i stället, en Iomega Ego. Visserligen bara 1/2 TB men bra mycket pålitligare, och dessutom mindre och lättare att flytta. Hittills ser det ut som ett bra val, den känns robust och enligt vad jag försår skall den vara vettigt vadderad, inte bara ett klent plåtskal som billiga kabinett alltid är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 01:18
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag kollade lite fler 3.5"-diskar, men efter att ha sett samma fåniga strömkontakter på de flesta gav jag upp. Jag tycker det är knasigt när bildskärmskabeln sitter enormt mycket stadigare än strömförsörjningen till en hårddisk! Har man inte prioriterat fel då?

Jag köpte en 2.5" med strömmatning från FW i stället, en Iomega Ego. Visserligen bara 1/2 TB men bra mycket pålitligare, och dessutom mindre och lättare att flytta. Hittills ser det ut som ett bra val, den känns robust och enligt vad jag försår skall den vara vettigt vadderad, inte bara ett klent plåtskal som billiga kabinett alltid är.

Jag har haft 5 externa hårddiskar (2 x WD My Studio, 3 x Iomega och 1 x OWC) och på samtliga har nätagget gått sönder. Jag har aldrig haft problem med att själva disken kapsejsat. Jag är såklart mycket väl medveten om att det också händer, och händer ofta men jag tycker nog också att det verkar som att nätaggen är lite eftersatta när det kommer till robusthet. Jag har en känsla av att ingången till kortet är (som alltid) lite för styv för sitt eget bästa och att det är där det ofta går sönder. Längtar efter mjuka, flexibla chip.

Iomega d2 FW400/800 250 GB - ca 2004 eller 2005
WD MyBook Home Edition eSata/FW400/USB2 1 TB tidigt 2009
Nåt-kabinett-vars-namn-jag-glömt-med-en-120-GB-disk med FW400/USB2 2003 eller 2004

Ingen av dom har haft problem med att strömkabeln hoppat ur eller att nätaggregatet pajat.

Själv skaffar jag 2,5" fw-diskar, då behöver man inte bry sig om nätaggregat...

Ett bra Fw-kabinett och så en 500GB disk för en tusing.
Skruva i 5 min.

Köp inte laCie, helt värdelösa nätaggregat och dålig service!

Besviken med fyra hårddiskar från laCie med lika många nätdelar som är trasiga.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-12-29 11:34
Ursprungligen av Saffran:

Köp inte laCie, helt värdelösa nätaggregat och dålig service!

Besviken med fyra hårddiskar från laCie med lika många nätdelar som är trasiga.

Också dåliga erfarenheter av laCie. Hårddisk på garantiservice för nätdelsfel men snart otillförlitlig igen.

Ursprungligen av Goflorp:

Själv skaffar jag 2,5" fw-diskar, då behöver man inte bry sig om nätaggregat...

Ett bra Fw-kabinett och så en 500GB disk för en tusing.
Skruva i 5 min.

Som sagt, jag kom till samma slutsats. Det är mycket säkrare om den tar strömmen över FW.

Problemet är att hitta just ett bra kabinett. Dåliga kabinett blir man inte glad av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-26 01:18

Jag är lite nyfiken på vad som gör de så känsliga. Jag tänker då också på TC som drabbats just av dåliga nätagg. Kanske de inte är statistiskt överrepresenterade trots allt... Vad vet jag?

Ska nog också skaffa 2.5" kabinett. Inväntar spänt tips på bra lådor!

Ursprungligen av sodemus:

Kanske de inte är statistiskt överrepresenterade trots allt... Vad vet jag?

Det vore kul att se riktig statistik, men det tror jag inte finns. Man får bedöma subjektivt. Ett underdimensionerat nätaggregat eller en smäckig låda är i alla fall dåliga tecken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-26 15:43
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det vore kul att se riktig statistik, men det tror jag inte finns. Man får bedöma subjektivt. Ett underdimensionerat nätaggregat eller en smäckig låda är i alla fall dåliga tecken.

Ett forum är väl idealiskt för just den typen av undersökningar. Jag har ju fört det på tal tidigare så intresset är väl ändå rätt svalt verkar det som.

Kanske inte riktiigt som omröstningar i olika trådar men om forumledningen är villig så skulle man kunna ordna ett mindre antal utskick av kortare svarsenkäter några gånger per år. Man får en bättre uppskattning av mörkertal då.

Ursprungligen av sodemus:

Ett forum är väl idealiskt för just den typen av undersökningar. Jag har ju fört det på tal tidigare så intresset är väl ändå rätt svalt verkar det som.

Kanske inte riktiigt som omröstningar i olika trådar men om forumledningen är villig så skulle man kunna ordna ett mindre antal utskick av kortare svarsenkäter några gånger per år. Man får en bättre uppskattning av mörkertal då.

Statistik är svårt, inte minst för mörkertal men också för andra sneda urval. Omröstningstrådar skulle bara dra till sig de som vill poängtera hur bra köp de gjort och de som är riktigt missnöjda, medan alla däremellan skulle strunta i den. Enkätutskick är lite bättre. Sedan gäller det att fråga bra saker också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 16:20
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Statistik är svårt, inte minst för mörkertal men också för andra sneda urval. Omröstningstrådar skulle bara dra till sig de som vill poängtera hur bra köp de gjort och de som är riktigt missnöjda, medan alla däremellan skulle strunta i den. Enkätutskick är lite bättre. Sedan gäller det att fråga bra saker också.

Visst, det var det jag tänkte på. Utskick är något bättre än omröstningstrådar just i det avseendet.

Ursprungligen av sodemus:

Visst, det var det jag tänkte på. Utskick är något bättre än omröstningstrådar just i det avseendet.

Jag tror till och med att utskick kan vara mycket bättre, om det görs bra. Man kan t.ex. locka in en del av den "grå massan i mitten" genom att lotta ut någonting som morot.

Hårddiskar/hårddiskkabinett är en ev de produkter där skillnaden mellan folks erfarenheter är störande stor och inte bara beror på enstaka måndagsexemplar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 17:20
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag tror till och med att utskick kan vara mycket bättre, om det görs bra. Man kan t.ex. locka in en del av den "grå massan i mitten" genom att lotta ut någonting som morot.

Hårddiskar/hårddiskkabinett är en ev de produkter där skillnaden mellan folks erfarenheter är störande stor och inte bara beror på enstaka måndagsexemplar.

Japp.

Iomega eGo, bra diskar i bra lådor har en vit.
Vill ha en röd 500.

De finns lite varstans.

Här är en blå som tål tappas i backen, FW OCH USB...

Ofta är det FW400 så man får ha en liten adapter om man har en ny mac (som ju har FW800-kontakt). Alternativt kan man kanske hitta en kabel som är rätt i båda ändar från början...

Empirisk studie: det GÅR att lirka in en FW800-kontakt i Ethernetkontakten och undra varför inget funkar....

Senast redigerat 2009-12-26 10:30
Bevaka tråden