Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign / kapslade format

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-05 12:16

Jag har ett problem med kapslade format. Ser ut så här:

Rubrik [fast radbrytning]
Underrubrik [fast radbrytning]
Brödtext [fast radbrytning]
Pris [hårt mellanslag] Artikelnummer [fast radbrytning]
Produktspec [slut på kapslat format]

Produktspecen är en punktlista som ser ut ungefär så här:
• spec1
• spec2
• spec3
• spec4

Punkterna är inskrivna som vanligt, alltså ingen lista eller så.
De är separerade med mjuk radbrytning.

Rubrik
Underrubrik
Brödtext
Pris Artnr
Spec1
Dessa fungerar. Men sedan är spec2, spec3, spec4 i rubrikform. Skiljer inte kapslade format på hård och mjuk radbrytning?

Och hur gör jag för att rätta till det?

Nu skriver du inte vilken version av InDesign du har, men jag testade att ange mjuk radbrytning som separator för en kapslad stil genom att markera tecknet och klistra in det i fältet där separatorn anges.

Problemet (om jag förstår din beskrivning rätt) är att gränssnittet i InDesign omtolkar det inklistrade tecknet och istället anger separatorn som "ett tecken" (dvs. vilket tecken som helst)

Däremot har jag konstaterat att det skriptmässigt går att ange mjuk radbrytning för en kapslad stil, och då funkar det såvitt jag kan se precis som det ska. Däremot ser det lite lustigt ut i dialogrutan, men det går ju att leva med.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-08 14:21

Det är jag som har tänkt fel. Jag trodde att mjuk radbrytning var en vanlig radbrytning... :">
Eller rättare sagt, jag tog det för givet....
Men det är ju styckebrytning som min symbol visar...!

Oh well, jag gör ett nytt försök. Och kanske återkommer, jag har aldrig jobbat med kapslade format förut

1
Bevaka tråden