Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook 2.4Ghz visar stopptecken vid start

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har råkat ut för ett problem på en MacBook 2,4Ghz, early 2008. Är det en död dator jag har att göra med?

/Jens...

Det var länge sedan jag såg den där skylten med "körförbud", men om jag minns rätt hade systemet fått sig en knäck och kunde inte starta utan installationsDVDn eller motsvarande OSX-skiva. I mitt gamla fall var det inget hårdvarufel. Prova att starta med en extern DVD och se vad du kan hitta - i bästa fall behöver du "bara" lasta på systemet igen. Ge inte upp.
/bert

Jag kommer åt datorn som Firewiredisc från min MBP, jag kommer tom åt macbookens superdrive. Datorn startar dock inte från OSX skivan. Kan jag kolla systemet på macbooken via MBPn?

Kommer du åt MB'n från MBP'n borde du kunna andas ut (lite), du kan ju ta backup - och sedan försöka installera om, kanske från scratch - det gjorde jag. Blåste disken och installerade allt från början igen. trist, lite jobbigt, men det löste problemet för mig. (Du kan ju installera på valfri disk, inklusive en FireWiredisk.) Men att MP'n inte startar från egen DVD verkar spooky.
/bert

Har fått igång hardware test nu, gör ett utökat då det första INTE visade några fel..??? Känns väldigt konstigt..!

AHT, precis som alla andra diagnostikprogram, kan missa saker. Detta fel kan dock mycket väl vara mjukvarurelaterat, vilket förklarar att du kommer åt innehållet på hårddisken men OS X kan inte boota och att AHT inte hittar något fel. Har du läst här?

Your Mac won't start up in Mac OS X (Mac OS X 10.3.9 or earlier)

Mac OS X: "Broken folder" icon, prohibitory sign, or kernel panic when computer starts

AHT hittar inget fel och jag kommer inte åt något annat än HDn som fw-enhet. Ska man testa och blåsa ut hdn och göra en nyistallation?

Ursprungligen av Lizardman:

AHT hittar inget fel och jag kommer inte åt något annat än HDn som fw-enhet. Ska man testa och blåsa ut hdn och göra en nyistallation?

Det är ju det "enklaste" alternativet. Efter du tagit backup förstås. Mina länkar hjälpte alltså inte?

Efter ett tjugotal försök lyckades jag köra från startskivan. Gör för tillfället en backup och tänker göra en ny installation efteråt. Har inte lyckats med att reparera via skivverktyg, så det får bli ett par timmar för att få datorn att rulla igen.

Allt fungerar som vanligt efter en ny installation. Det är alltid läskigt när inte något fungerar de första 50 försöken.. Tackar för alla förslag...

//Jens...

tur i skogen!

1
Bevaka tråden