Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone vs. HTC Hero vs Nokia E-serie

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-02 22:30

Det börjar bli dags för att byta ut min urgamla Nokia 6310i. Kommentarer från användare välkomnas.

Vilken skulle du välja? iPhone 3G/3GS, HTC Hero eller Nokia E-serie?

iPhone 3GS Alla gånger på dygnet...

100 000 Apps, all delar som fungerar ihop, 100% iphop med OS X osv.

Androidlurar lirar ju bäst med Windows...

Nokia har jag aldrig trivts med, men det får ju vara upp till var och en.

Ursprungligen av Goflorp:

100 000 Apps, all delar som fungerar ihop, 100% iphop med OS X osv.

Det är inte antalet applikationer som avgör om en telefon är bäst. Hur många av dessa 100 000 stycken är egentligen bara skräp som folk laddar ner, testar och kastar? Säkert över hälften som bara är sådana applikationer som folk verkligen inte sparar och använder.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-01-04 01:08
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är inte antalet applikationer som avgör om en telefon är bäst. Hur många av dessa 100 000 stycken är egentligen bara skräp som folk laddar ner, testar och kastar? Säkert över hälften som bara är sådana applikationer som folk verkligen inte sparar och använder.

Helt enig. Om det finns 19900 eller 99900 skräp-apps känns rätt ointressant.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är inte antalet applikationer som avgör om en telefon är bäst. Hur många av dessa 100 000 stycken är egentligen bara skräp som folk laddar ner, testar och kastar? Säkert över hälften som bara är sådana applikationer som folk verkligen inte sparar och använder.

Finns ju en hel del godsaker med.

Astronomiprogram, dictionarys, ekvationslösning, väder, kartor etc
. Det finns gott om BRA, jävligt bra program.
En del mycket bra grejer kostar några spänn.
Om man hela tiden cirkulerar runt i "Gratis" och "7:-" så hittar man så klart FÄRRE riktigt bra grejer. Men att allt per definition skulle vara blaj och skit på Appstore är ju en löjlig myt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-02 22:45

Tackar! Jag är bara lite orolig när det gäller batteriet som man inte kan byta ut. Hur är själva telefonen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 10:39
Ursprungligen av bossep:

Tackar! Jag är bara lite orolig när det gäller batteriet som man inte kan byta ut.? Hur är själva telefonen?

Min iphone är köpt hösten 2007 och är använd dagligen sedan dess. Batteriet är lika bra som när telefonen var ny, eller nja, lite sämre kanske det är men inget jag märker. Snarare är det en fördel att batteriet sitter stadigt på plats och inte glappar som på en del SE jag har ägt.

Hur telefonen är? Ja, jag brukade byta mobil två gånger om året i snitt. Iphone har jag ägt i över 2 år nu och ser ingen anledning att byta (ja det skulle vara till en nyare iphone då)

Varför byta ett batteri.

telefonen är grym.
Just skaffat en andra i hushållet - till frun. Kanonnöjd.
Idag laddade hon ner egna Appar (Shoppinglista) till luren...
Hon har fyllt den med musik och filmar allt hon kommer åt....

De funktioner som finns i den är inte alltid bäst på pappret (Nokia har fler pixlar i sina kameror t ex), men ANVÄNDA grejerna - där vinner iPhone totalt över allt annat som finns idag.

Som en Bieffekt kan man sluta läsa Mobil.se och önska Brohult en marginaliserad tillvaro på nätet med sin blaska....

Har använt alla tre en del, främst E72 i E-serien. Om man börjar med Nokia känns det som att det som lockar är knapparna. Är ingen knappfanatiker men ska man ha fysiskt tangentbord är E72 helt klart trevlig. Har märkt en del strul med t ex Spotify tack vare den liggande skärmen, alla program funkar helt enkelt inte på den ännu, men den är ju också ny. Kameran än inget att skriva hel till mamma om men ofiiceprogrammen gör väl jobbet. Men ärligt talat börjar jag tröttna på Symbian Series 60, känns inte längre som det smartaste smartphoneoperativet.

Iphone kommer du få garanterat få gott om argument för så jag lämnar den med att konstatera att den i mina ögon har det grymmaste surfplatteinterfacet, den rockar med OSX osv. För min del är det bara priset, annars skulle jag gärna ha en permanent i fickan. Hyfsat dyr i inköp kombinerat med risiga abonnemang från samtliga operatörer avskräcker mig. Hittills. Man vet aldrig.

Har varit nära att köpa en Hero, men testar telefoner i jobbet så egentligen har jag ingen egen telefon. Men jag tycker att den är grym, speciellt tack vare Htc:s anpassning av Android med sitt eget Sense UI. Har Samsung Galaxy och Spica i jackfickan just nu och trots att de har samma Androidverision är Hero helt klart mycket trevligare. Misstänker att det kommer att vara detsamma även efter den utlovade uppdateringen till 2.0, Htc anpassar medan Samsung trycker i standardversionen. Den funkar att synka med mac men jag kör gmail googlekontakter och googlekalender så min synkning sker mot googlemolnet båda för telefon och dator. Synkar dem sällan mot varandra. kör jag över musik gör jag det med minneskortläsare direkt till SD-kortet, tycker att det är enklast. Kameran suger och den har ingen radio. Android Market är ganska fullproppat men mycket är tjafs och samma funktioner i 50 olika program. Än så länge ingen åtkomst till betalprogram heller. Men jag diggar Android.

Så med priset i beräkningen och mitt liv i googles händer väger det över till Heros fördel. Men det bästa i mina ögon skulle vara att även ha en Iphone, kanske med ett mobilt bredbandssim i, med fast surf på 20 Gb för 200 spänn i månaden.

Det här är väl först nytänkandet i branschen sedan iPhone.

Köp upp det här Ericsson.....
Viddler.com - Emblaze First Else walkthrough - Uploaded by engadget

Ursprungligen av Goflorp:

Det här är väl först nytänkandet i branschen sedan iPhone.

Köp upp det här Ericsson.....
Viddler.com - Emblaze First Else walkthrough - Uploaded by engadget

Du har kanske inte sett, men X10 (android) från sonyericsson bjuder på ett nytt gränsnitt. Inte i butik än men Q1 påstås den lanseras. Men det är rykten alltså.

Sony Ericsson X10

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-03 07:07

Det som gör iPhone till en vinnare i mina ögon är den totala integreringen med iTunes. Särskilt för en mac-användare lär det inte finnas smidigare lösningar. 100 000 appar, visst, och många är riktigt kul, men för mig är det att det bara fungerar så oerhört problemfritt att föra över ljud, bild och program, den stora grejen.
Det är liksom inte en mobil och en dator som man får hoppas ska fungera ihop, utan min MacBook, iTunes och min iPhone blir som en enda harmonisk enhet.
Jag förstår att det här låter stört men jag tänker mig att andra iPhone- och Mac-ägare förstår mig. Detta med att man är så beroende av iTunes förs ju ibland fram som en nackdel, men jag tycker att det är en jättestor fördel, eftersom jag verkligen gillar iTunes och tycker att det är helt överlägset när det gäller att hantera mediafiler. Men, det är ju en smakfråga.

Kort sagt, typ, är du liksom jag hooked på iTunes - köp en iPhone. Hatar du iTunes - se dig om efter andra alternativ. Funktionsmässigt (förutom det där med de 100 000 apparna) så finns det ju likvärdiga telefoner.

Det där med batteriet är ju ett litet aber men, jag har aldrig bytt batteri på någon mobil som jag haft, även om jag kunnat. Jag TROR inte att jag kommer att sakna den möjligheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 11:25

Åter igen tack! Jag älskar Mac och iTunes. Jag misstänker att det räcker? Jag ställde frågan till mina vänner hur mycket minne jag skulle ha. En med 3GS 32GB hade endast 8GB kvar. Man kan aldrig få för mycket minne.

Ursprungligen av bossep:

Åter igen tack! Jag älskar Mac och iTunes. Jag misstänker att det räcker? Jag ställde frågan till mina vänner hur mycket minne jag skulle ha. En med 3GS 32GB hade endast 8GB kvar. Man kan aldrig få för mycket minne.

Nja, jag har den minsta 3GS (16?), kör aldrig i taket.
Det är väldigt lätt lägga in eller ta bort saker genom att bara synka den i 30s...

Man behöver ju inte bära med sig hela sitt iTunes-bibliotek.

Jag har ett antal podcaster
Ett antal skivor (kanske musiken från 10CD's)
Säkert 30 min eget filmat material
400 bilder tagna med inbyggda kameran.
ett synkat fotoalbum med 150 bilder (kunna visa fotokunder)
Ett 30-tal apps, några spel också.
3-4 filmer ompackade för iPhone, 1,5 timmars Hollywoodgrejer.

tror inte jag tar upp halva ens....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 15:52
Ursprungligen av bossep:

Åter igen tack! Jag älskar Mac och iTunes. Jag misstänker att det räcker? Jag ställde frågan till mina vänner hur mycket minne jag skulle ha. En med 3GS 32GB hade endast 8GB kvar. Man kan aldrig få för mycket minne.

Beror ju helt på hur mycket musik och film du har. Jag tycker det är helt värdelöst att behöva tänka på vilken musik jag ska lägga in så jag valde 32GB.
Även om du klarar dig på 16 så tänk på detta. Jag har börjat det mödosamma jobbet med att lägga in all min musik från CD igen. Vissa gamla har legat länge och ligger inne som 128 MP3 och nu åker all min musik in igen men som AAC 256kbps VBR och vips så fick jag 5GB extra musik men lika många låtar. Alltså, med extra utrymme kan man uppgradera sina låtar.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-04 09:11

Jag får inte plats med all min musik på 16 GB, men tyckte ändå inte att de 32 var värda 1000 kr extra. Hade jag varit lite mer stadd vid kassan, så... Det beror ju helt på hur mycket man vill/behöver ha med sig och hur man värderar den möjligheten.

Jag var förresten överraskad hur snabbt och automatiskt den synkar, och hur sjukt praktiskt det är att sköta telefonen helt i iTunes, i fråga om att radera och lägga till program, hantera musiksamlingen och sådant. Min sambo muttrar lite över att den inte har ett filhanteringssystem med mappar, hierarkisk struktur och sådant som man kan komma åt från utforskaren på hand PC men jag saknar verkligen inte det, tvärtom tycker jag det är skönt.

Om du behöver en telefon som är integrerad med iTunes (dvs du behöver synka musik via iTunes) så gäller iPhone. Personligen behöver jag inte det, utan valde E-72'an som går alldeles "OK" att synka med iTunes via Nokia Multimedia Transfer. Kontakter osv funkar klockrent att synka efter det att du har installerat Nokia's plugin så att iSync stödjer telefonen.

Bra fråga, det är helt beroende på vilka funktioner du är ute efter. Bestäm dig för ditt behov först, jämför telefonerna sen.

Exempel (för mig ser det ut så här): Jag vill kunna spela in alla samtal automatiskt, använda tethering utan problem (tethering = telefonen blir 3G-modem), kunna surfa med mobilen på både wifi och 3G, kunna använda Skype på både 3G och Wifi.

För mig blir det således en HTC Hero.

Tyvärr, man får väl hålla sig med en separat iPod Touch för alla fina apps.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-04 19:36

Har kollat på HTC, en stor skillnaden mellan den och iPhone är pekskärmen, den är mycket bättre hos iPhone. iPhonen reagerar på lätta, subtila smekningar av skärmen, jdet klarar inte en HTC. För mig blir det en iPhone alla dagar, helheten är nyckeln. Andra lurar kan ha en eller två saker som på papperet är bättre, men ingen kommer i närheten av iPhone totalt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-09 22:42
Ursprungligen av MatsOlov:

Har kollat på HTC, en stor skillnaden mellan den och iPhone är pekskärmen, den är mycket bättre hos iPhone. iPhonen reagerar på lätta, subtila smekningar av skärmen, jdet klarar inte en HTC. För mig blir det en iPhone alla dagar, helheten är nyckeln. Andra lurar kan ha en eller två saker som på papperet är bättre, men ingen kommer i närheten av iPhone totalt.

Vilken HTC har du kollat på? Har testat en hel del, har just nu en HTC Hero jag testkör lite, och touchskärmen på den är identisk med iPhones - om än inte känsligare.
Självklart är det skillnad om du testar en touchskärm som bygger på resistiv teknik. Att jämföra kapacativ och resistiv touch-teknik är som att jämföra äpplen och päron.

Jag blir lite trött på det här insnöade "iPhone är guds gåva till människan"-tänket.
Väljer en Android-mobil före iPhone alla dagar i veckan. Visst, tusentals appar till iPhone (nu har Android och tusentals appar förvisso), men jag känner inget behov av 80 st appar som kan simulera pruttljud, eller 150 st appar som har soundboards för film-citat osv.
iPhone är en schysst surfplatta, no doubt - men den smäller inte högst i min bok. Smaksak, såklart.

Ursprungligen av daviden:

Vilken HTC har du kollat på? Har testat en hel del, har just nu en HTC Hero jag testkör lite, och touchskärmen på den är identisk med iPhones - om än inte känsligare.
Självklart är det skillnad om du testar en touchskärm som bygger på resistiv teknik. Att jämföra kapacativ och resistiv touch-teknik är som att jämföra äpplen och päron.

Jag blir lite trött på det här insnöade "iPhone är guds gåva till människan"-tänket.
Väljer en Android-mobil före iPhone alla dagar i veckan. Visst, tusentals appar till iPhone (nu har Android och tusentals appar förvisso), men jag känner inget behov av 80 st appar som kan simulera pruttljud, eller 150 st appar som har soundboards för film-citat osv.
iPhone är en schysst surfplatta, no doubt - men den smäller inte högst i min bok. Smaksak, såklart.

Ja, och jag väljer iPhone 7 av veckans dagar.

Den totala integrationen med Mac/OSX, Alla appar som är BRA, det underbara sättet att synka den, att den är så enkel att använda att man inte behöver släpa manualen med sig, att den hanterar mailen - och att man faktiskt får lust att SVARA på ett mail, inte bara läsa dem och Svara från hemmadatorn, kör efter GPS:en flera dagar i veckan, använder flera räknare på den, ringer, sms:ar, facebook funkar kanonbra. designen är grym, så få knappar som möjligt, synkar med inbyggda kalendern + googles kalendrar (2st), alla min podcasts i den utan ngt som helst svett, Shazam för musik-uppkollande, Youtube, Sveriges Radio's streamingapp, och tusen andra saker. Har väl ett par gig med musik, lite film och några hundra bilder i den med...

Ett byte till Android ger mig;

En Telefon som har lösa luckor, halvdassig design, få appar, uppdatering beror på vilken tillverkare, ett icke konsekvent OS som funkar sketkass ihop med en Mac/OSX, som inte lirar ihop med iTunes...

Så, Ja, iPhone är Guds gåva till oss som kör Mac, hela rasket bara fungerar, man behöver inte springa leta drivrutiner och söla för att få den att synka med Outlook...

Ursprungligen av daviden:

Jag blir lite trött på det här insnöade "iPhone är guds gåva till människan"-tänket.
.

Kanske är det så men ett faktum som är svårt att förneka är att iPhone ändrade spelplanen ganska rejält.

Provade för övrigt en SE Saito (kommer aldrig ihåg hur det stavas) och det kändes dessvärre inte bra.

Lade händerna på en HTC Tattoo och den känns smidig och elegant. Dock en något för liten skärm.

Men det blir spännande att se vad Google kommer med för tillkännagivande nu

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-02 11:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Kanske är det så men ett faktum som är svårt att förneka är att iPhone ändrade spelplanen ganska rejält.

Provade för övrigt en SE Saito (kommer aldrig ihåg hur det stavas) och det kändes dessvärre inte bra.

Lade händerna på en HTC Tattoo och den känns smidig och elegant. Dock en något för liten skärm.

Men det blir spännande att se vad Google kommer med för tillkännagivande nu

Sen iPhone kom har hela mobil världen ändrats och det på mindre än 3 år. Det är Apples App Store, Android Store och Palm Store som kommer att drive utvecklingen utav mobilerna. Svårt att svälja för Nokia och co.

//Rob

Har kollat på iPhonen, en stor skillnad mellan den och E-72an är tangentbordet, den är mycket bättre hos E72an. E72an reagerar på lätta, subtila knapptryckningar av tangentbordet, det klarar inte en iPhone. För mig blir det en E72a alla dagar, helheten är nyckeln.

Låt oss inte bli förvridna bara för att iPhonen är en okej telefon. Som William WM sade - det beror helt på vilka funktioner som du behöver. Skriv ned önskade funktioner, prioritera, välj sedan lur efter funktion.

Helhets uppfattning är individuellt, likt åsikterna på ämnet. Så för mig kommer inte iphonen i närheten.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-05 08:06
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Har kollat på iPhonen, en stor skillnad mellan den och E-72an är tangentbordet, den är mycket bättre hos E72an. E72an reagerar på lätta, subtila knapptryckningar av tangentbordet, det klarar inte en iPhone. För mig blir det en E72a alla dagar, helheten är nyckeln.

Låt oss inte bli förvridna bara för att iPhonen är en okej telefon. Som William WM sade - det beror helt på vilka funktioner som du behöver. Skriv ned önskade funktioner, prioritera, välj sedan lur efter funktion.

Helhets uppfattning är individuellt, likt åsikterna på ämnet. Så för mig kommer inte iphonen i närheten.

Oj! Du tog verkligen åt dig. Nåja det var ju inte du jag skulle informera utan trådskaparen.

Från min iPhone i sängen

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-05 06:35

Tack för all hjälp! Det hjälper verkligen!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-05 07:21

Hur är det med att göra en ROM-uppdatering med en Nokia eller HTC Hero? HTC stödjer inte Mac. För att göra uppdateringen behöver du först ladda ner filen till en PC och sedan ansluta PC till telefonen. Därefter behöver du HTC Sync för att koppla ihop Hero med din PC. Jag vet inte om man kan ersätta HTC Sync med The Missing Sync (www.markspace.com)?

Jag var inne hos Nokia och frågade men de kunde inte ge mig någon hjälp alls. Jag frågade om jag kunde komma in till en Nokia butik när jag behöver göra en ROM uppdatering. Det kunde jag inte.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-12-05 08:19
Ursprungligen av bossep:

Hur är det med att göra en ROM-uppdatering med en Nokia

Ett uppdateringsprogram (för Windows) tas hem från Nokias supportsidor. USB kabel kopplas in mellan telefon och dator. Programmet kollar över internet om telefonen behöver uppdateras och isåfall tar hem rätt/nyare version, startar uppgradering och håller på och har sig en stund. Jag har aldrig fått det att fungerar genom t.ex Parallels, bara rent Windows via Bootcamp.

Det finns en "mina sidor tjänst" som man kan anmäla sig till för att få mail, dom få gånger det kommer någon uppdatering. Tjänsten fungerar inte. Men har man väl tagit hem uppdateringsprogrammet kan man koppla in telefonen emellanåt och kolla om det finns något nytt.

Ursprungligen av Mija:

Ett uppdateringsprogram (för Windows) tas hem från Nokias supportsidor. USB kabel kopplas in mellan telefon och dator. Programmet kollar över internet om telefonen behöver uppdateras och isåfall tar hem rätt/nyare version, startar uppgradering och håller på och har sig en stund. Jag har aldrig fått det att fungerar genom t.ex Parallels, bara rent Windows via Bootcamp.

Det finns en "mina sidor tjänst" som man kan anmäla sig till för att få mail, dom få gånger det kommer någon uppdatering. Tjänsten fungerar inte. Men har man väl tagit hem uppdateringsprogrammet kan man koppla in telefonen emellanåt och kolla om det finns något nytt.

Det lät ju väldigt hiTech och ..... 1996 eller något.

Själv ställer jag iPhonen i hållaren (extratillbehör för 200:-) och plilirp! klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-05 23:13

Från filmen så verkar den ha samma problem som nästan alla andra touch telefoner GUIn laggar och är inte så exakt som iPhonen. Att alla ikoner ser små ut verkar inte heller hjälpa. På ett ställe väljs ett program när han försöker att skrolla. Det är något som inte händer på iPhonen. Vi får se hur den slår sig. Kommer nog sälja rätt bra men inte vara något speciellt. iPhonen är fortfarande herre på täppan.

//Rob

Bevaka tråden