Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med bifogning i mail.app!?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-04 15:29

Hej alla goa och glada!

Har precis börjat använda macs mail.app. Funkar klockrent och jag är mycket nöjd! Men när jag bifogar bilder och pdfer så dyker dokumentet upp som en bild i mailet. Kan man komma runt detta så att det visas som det gör i ex hotmail (ett gem med filnamnet ?)

Tacksam för svar!

Ha en trevlig helg annars!

  • Medlem
  • 2009-12-04 21:58

Det är samma sak, det är bara en visningsfråga. Jag vet inte om det går att komma undan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-04 22:56

Vad omständigt med ett extra program. Högerklicka på den bifogade filen och välj "Visa som symbol"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-04 23:53
Ursprungligen av Mikael E:

Högerklicka på den bifogade filen och välj "Visa som symbol"

Ah, så genialt! The apple way...

Ursprungligen av Rajkurt:

Kan man komma runt detta så att det visas som det gör i ex hotmail (ett gem med filnamnet ?)

Som du säkert redan märkt så har du i dina inkommande mail alla bifogande filer högst upp (nederst i brevhuvudet), klicka på triangeln. Dessutom visas de i mailet. Om det är en bild eller ett enkelt, oftast ensidigt pdf-dokument syns per default hela bilagan. Längre/komplicerade dokument per default som symbol.

(Tips - testa att markera en sådan symbol och trycka på mellanslagstangenten. Detta fungerar dessutom överallt i Findern, kallas Överblicka)

Fördelen är att du kan passa in bilagorna med den övriga texten i mailet. MEN, du kan ändå aldrig veta hur mottagaren ser mail som du "layoutar", det beror alltid på vilket mail-program (eller web-mail) som mottagaren använder. Mottagaren kanske bara ser en lista av filer i slutet av mailet även om du placerat ut bilder och brödtext i en tydlig ordning.

Ursprungligen av Mikael E:

Vad omständigt med ett extra program. Högerklicka på den bifogade filen och välj "Visa som symbol"

Faktum är att det finns en del i MIME-standarden som hanterar det, heter Content-Disposition. Tyvärr sätter Mail den alltid till inline, det du nämner påverkar bara hur meddelandet ser ut för dig när du redigerar det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-05 13:05
Ursprungligen av Marcus K:

Faktum är att det finns en del i MIME-standarden som hanterar det, heter Content-Disposition. Tyvärr sätter Mail den alltid till inline, det du nämner påverkar bara hur meddelandet ser ut för dig när du redigerar det.

Precis. Det där gäller bara för det mailet och för den visningen. Sedan återgår det till standardvärdet.

Många program har sk dolda inställningar, sådana som man kan ändra genom att skriva kommandon i terminalen. Mail har ett gäng sådana också, men det finns förstås sidor på internet som innehåller dessa.

Förutom programmet ovan, som förmodligen faktiskt bara läser och skriver dessa inställningar i ett trevligt GUI, så kan man förstås skriva dessa kommandon själv, genom att leta fram dem på "teh internets".

En sådan inställning är den som gäller bilagor, nedan hur man skriver detta i 10.5. Förhoppningsvis är den samma i 10.6.

  1. Avsluta mail om det är igång.

  2. Starta terminalen

  3. Skriv: defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -bool true

  4. Tryck retur.

  5. Starta mail igen.

Hittade ovanstående bland annat här.

Senast redigerat 2009-12-05 20:02

Om du inte hittade alla länkarna i mitt föregående inlägg, så titta igen. En av dem leder till en sida som heter Secrets, en databas över dessa hemlisar. Där går det att ladda hem en inställningspanel i vilken man kan ändra många inställningar. (Det finns även en länk som berättar om Secrets-panelen i föregående inlägg).

Den ser ut så här för Mail. (Jag har ringat in en sak åt dig).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-05 19:50

Tack för det tipset, Taz!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-06 10:57

Tack så mycket alla för svaren! Ni har vekligen varit mer än hjälpsamma! Tack Taz för secrets appen, hade ingen aning om att ett sådant program fanns. Provade att klicka av den funktionen mail.app. Och det fyller ju sin funktion, men när jag exempelvis skall skicka ett mail till en hotmail adress så blir det 4 bifogade filer:

"den filen jag bifogade.pdf", ATT0001 (en text fil innehållande en del av min signatur), logo.png (logotypen för mitt företag) och ATT0002 (textfil med resterande del av min signatur)

Alltså att inte visa bifogningarna inline "f*ckar upp" signaturen.

  • Medlem
  • 2009-12-06 12:02

Att ha bifogade bilder i sina signaturer är ett oskick, imho. Jag letar ofta i mina korgar efter mail som jag vet innehåller bilagor, och då får jag träffar även på de mail som har bilder i signaturen.
HTML-mail med inlänkade bilder är kanske lite bättre.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-06 13:20

Jag måste ställa mig på Barons sida och instämma i kritiken mot signaturer som bilagor. Ni har ju inga garantier för att det ser rätt ut i mottagarens mailklient då inte inte på förhand vet vad denne har. Att dessutom dela upp signaturen på flera bilagor är verkligen att be om problem. Det har jag erfarenhet av från flera som jag känner. Jag vet hur det ser ut i Outlook, men det finns en hel del andra klienter också där det *inte* ser så snyggt ut...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-06 14:21

Så hur borde man göra? Ifall jag skulle vilja länka in en bild och göra mitt mail i html i mail.app hur gör jag då?

Ursprungligen av Rajkurt:

Så hur borde man göra? Ifall jag skulle vilja länka in en bild och göra mitt mail i html i mail.app hur gör jag då?

Undvik att göra det. Skicka meddelanden som text, använd helst inte mer än 72 tecken per rad. Med mail kan du inte räkna med någon form av grafisk formatering. Är det viktigt för dig finns det lämpligare kommunikationsverktyg.

1
Bevaka tråden