Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktljud på nya iMac i5 och i7?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 02:59

Hej
Läste oroliga diskussioner på ett amerikanskt macforum om ljudnivån på fläkten i nya iMac i5 och i7.
Kan ni som redan köpt dela med er av era erfarenheter? Tyst eller inte?
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-26 15:13

jag har dock inte i5/i7 men jag kan säga att min är galet tyst. Men externa hådrdisk bredvid överröstar datorn.

Edit: jag har en 3.06a

Ganska högt fläktljud på i5:an när man belastar den riktigt hårt. Tyst för det mesta, men "ansikten" i iPhoto, import till iTunes och WoW med maxad grafik samtidigt, då lät den rejält!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-11-27 12:47

Hör inget inte ens om jag sätter örat till.
Knepigt att eran låter, min är tyst även om jag spelar.
Har en i7

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-11-28 22:16

Usch! Inget vidare!
Hatar när det låter ibland. OK om det låter hela tiden, men inte om det låter när man gör vissa saker.

Får hoppas den inte låter vid tunga flashssidor och annat man gör ofta.

jag kan lägga till att jag också har problem med min 27", ljudet kommer var tredje sekund och är riktigt irriterande ljud. det är inte så högt men att det kommer och går hela tiden gör det rätt störande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-04 18:51
Ursprungligen av LegionOrange:

jag kan lägga till att jag också har problem med min 27", ljudet kommer var tredje sekund och är riktigt irriterande ljud. det är inte så högt men att det kommer och går hela tiden gör det rätt störande...

LegionOrange, vilken modell har du?
Vore intressant att få lite fler rapporter ang fläktljudet från alla er som köpt i5 och i7:an.
Please?

Ursprungligen av Milo:

LegionOrange, vilken modell har du?
Vore intressant att få lite fler rapporter ang fläktljudet från alla er som köpt i5 och i7:an.
Please?

27" med i7 proc, jag skulle tro att det är den nedre vänstra fläkten som kan ses på iMac Intel 27" Teardown - Page 2 - iFixit

har inte hunnit kolla så mycket mer men jag kommer inte kunna leva med det, i värsta fall får jag lämna in den om de inte fixar det via mjukvara

ska testa lite med smcFanControl och se om man kan lokalisera det bättre..

förutom det så är jag nöjd med allt på den!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-12-05 17:09
Ursprungligen av LegionOrange:

jag kan lägga till att jag också har problem med min 27", ljudet kommer var tredje sekund och är riktigt irriterande ljud. det är inte så högt men att det kommer och går hela tiden gör det rätt störande...

Du kan vara helt säker att det är fel på din iMac ifall den låter. Min är helt ohörbar helt grym är den.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-12-05 17:31

På min i7 2,8 Ghz hörs det ett svagt surrande. Inte speciellt högt men det hörs. Kollar jag med iStat Menus så ligger fläkten på 940 rpm och tempen på ca. 42°. Är det normalt?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-12-11 07:02

jag har en i7 åsså och min e tyst vad jag kan höra, har inte hört fläkten vara upp en enda gång än fast jag har pressat burken ganska bra

Just nu står den på 37 grader och fläkten runt 950 varv

Den har varigt upp i 65 grader flera gånger men fläkten har inte ökat nått endå än

Så jag skulle anse att 27" i7 modellen är välldigt tysta iallafall

Man får lägga örat mot springan för att höra något fläktljud i min i7:a. Den låter mindre än min äldre vita iMac C2D. Däremot ger hårddisken upphov till vibrationer som fortplantar sig till skrivbordet. Mitt IKEA-bord ger ifrån sig ett svagt brummande ljud. Provade att lägga en gummimatta under iMacens fot men det hjälpte inte. Foten är tunnare på nederdelen än på den vita iMacen; kan bero på det.

Senast redigerat 2009-12-30 00:17

Jag tycker i5:an är extremt oerhört tyst.
Jag undrar plötsligt varför jag inte blev hörselskadad av den gamla G5:an, och hur man vänjer sig vid att ha en högljud flygplansmotor bredvid sig. Varje gång jag sätter på den gamle nu för något jag fortfarande behöver den till, eller föra över något, så suckar jag när jag stängt av den över att behöva höra eländet nu när man har en oerhört tyst i5:a

Även min i5:a är tyst, tystare än min gamla vita 24 tummare detta gäller även hårddisken. Fläktarna hat aldrig varvat upp under de tre veckor jag haft den. Inga vibrationer som fortplantas till bordet.

jag fick min nya 27" idag den är tyst så nu är jag nöjd!

jag har en i7 och min fläkt tjuter ganska högt. mycket irriterande. jag orkar o vill ju inte lämna ifrån mig den....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-01 22:02
Ursprungligen av corbijn:

jag har en i7 och min fläkt tjuter ganska högt. mycket irriterande. jag orkar o vill ju inte lämna ifrån mig den....

När låter din i7? När du lirar Crysis?

Jag har haft en iMac Alu "24 i flera år och den har alltid varit helt knäpptyst. Har nu beställt en "27 iMac i7.

För mig är det väl ok att datorn låter lite i vissa sekvenser när man kör tunga applikationer, men det är vikigt att datorn är tyst i viloläge. Jag vill kunna ha datorn på i sovrummet när jag sover.

Några fler som har feedback på hur i7an låter? Är den tyst när den är i "normaltillstånd" dvs inte vid peakar?

Väldigt trist om Apple-datorer börjar brumma, det är ju en av de stora USParna jämfört med PC-tillverkarna.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-04 23:31

Som jag nämnt tidigare i den här tråden så låter, i alla fall min lite. Inte störande men jag skulle inte vilja ha den i sovrummet. Den går ju emellertid att sätta i vila så det är ju inget jätteproblem så till vida att du inte har för avsikt att låta den arbeta under natten.

Min i5:a är tyst. Inte ett ljud från den

1
Bevaka tråden