Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google lanserar egen gratis DNS-tjänst

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bra. Comhem har en i allra högsta grad instabil och flukturerande DNS. OpenDNS är bra...men den sonkar också ner ibland. Vi får se vad Google kan erbjuda. Deras registrering av ens beteende är ju oetiskt - som mycket med Google - men dom är så förb. bra att man liksom lever med det...och skulle man få kalla fötter så är det ju bara att hoppa av Google-tåget. Alternativ finns. Jag ska testa deras DNS.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-04 08:43

Jag slängde in deras DNSer och det känns (kan iof vara placeboeffekten) som att det går lite snabbare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-04 10:02
Ursprungligen av Drakfot:

Jag slängde in deras DNSer och det känns (kan iof vara placeboeffekten) som att det går lite snabbare.

Samma här, använde mig av opendns innan.. ComHem egna dns'er är ju rena straffet att använda..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-04 10:01

Märk väl att som vanligt försvinner alla ISP-interna (unika) adresser som dom väljer att inte publicera utåt/externt. Men det är egentligen inget nytt då OpenDNS etc har samma beteende/begränsningar. Bara så att ni inte blir förvånande, menar jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-04 10:01

Känns snuskigt mycket snabbare för mig.testar på jobbet

Förresten, är det någon som vet om alla DNS'er man har lagt in alltid blir tillfrågade, och den som svarar först är den som datorn "kör på"?

Eller tar den en i taget? Det senare tycker jag verkar dumt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-12-06 15:38
Ursprungligen av Taz_1999:

Förresten, är det någon som vet om alla DNS'er man har lagt in alltid blir tillfrågade, och den som svarar först är den som datorn "kör på"?

Eller tar den en i taget? Det senare tycker jag verkar dumt.

Om det fungerar som i freebsd, så används den först listade först. Om det tar för långt tid så testar den nästa.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-04 11:05

Tror det funkar så att den tar den första DNSen och om den inte får svar inom rimlig tid frågar nästa osv.. Tycker jag har fått uppföranden som hintar om sånt tillvägagångssätt.

Förresten, på kottke.org så skriver de också om Google DNS och även att det finns en anledning till att man bara får 10 sökresultat i taget från Google. Intressant tycker jag.

Citat:

Half a second delay caused a 20% drop in traffic. Half a second delay killed user satisfaction.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-04 11:18

Google är det nya cia-sponsrade Microsoft .
Skrämmande.

(På med min foliehatt)

Ursprungligen av Lm:

Google är det nya cia-sponsrade Microsoft .
Skrämmande.

(På med min foliehatt)

NSA.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-04 11:23

Google, hrrm jag menar storebror, ser dig... Nu vet de inte bara vad du söker på, nu vet de var du använder för tjänster på internet (utöver det de redan vet via Google Analytics...)

Du menar en sådan här foliehatt?

Stop Alien Abductions

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-11 07:39

Många verkar kasta sig i skydd när det gäller detta för att google kan se exakt var du surfar någonstans etc.
Comhem,telia, etc har ju kunnat göra detta längre så förstår inte riktigt den skräck alla har.?

Nu säger inte jag att man ska lita på någon tjänst 100% lite självbevarelse drift får man ju ha.

Kan ju bero på att Google gjort sig kända för att samla in en massa information om vad användarna sysslar med, något som man inte (iaf inte jag) direkt associerar med varken ComHem eller Telia...

Hannes

Det trista med Google är att dom slickar kinesiska diktatorer i röven. Dom låter kinas underättelsetjänst censurera deras motor där och lämnar ut IP-nummer. Dissidenter sitter på kåken pga att Google hjälpt diktatorslöddren att spåra upp dom och vad dom surfat/sökt på. Think about that, man.

Det är bara att instämma med föregående talare. Inte nog med det känns det som google börjar bli på tok för stort och folk slänger sig in utan att reflektera. Tacka vet jag egen DNS och egen mailserver

1
Bevaka tråden