Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har jag för lösenord?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-03 15:03

Jag har en begagnad macbook sedan några veckor tillbaka!
snowleopard va installerat när jag köpte den. Mitt lösenord va bara enter när jag installerar program... inga problem där.... men så försökte jag köra ett sudo kommando, men då ska jag slå in ett lösenord.....Trycker jag då enter så är det fel lösenord.
Då testade jag att ändra mitt lösenord.... försökte sedan med sudo igen, men det händer inget när jag försöker skriva lösenord...altså inga tecken syns......
hjälp mig?!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-03 15:10

Tecken skall inte visas när du skriver ditt lösenord för sudo (inte ens stjärnor (*) visas). Prova bara att skriva ditt lösenord som vanligt när den frågar efter lösenordet för sudo så bör allt fungera fint

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-03 16:52

När du skriver sudo så använder du root-kontot. För att det ska funka måste du först aktivera root-kontot.

Öppna Katalogverktyg som du hittar under Macintosh HD/System/Bibliotek/CoreServices.

Autentisera genom att klicka på låset, gå in under menyn Redigera, Aktivera root-användare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-03 20:40
Ursprungligen av Cube:

När du skriver sudo så använder du root-kontot. För att det ska funka måste du först aktivera root-kontot.

Nej, det är inte sant. Sudo använder du tillsammans med ett administrativt lösenord för att tillfälligt kunna göra kommandon som bara root normalt sett kan köra. Men genom att köra med sudo så slipper du aktivera root-kontot.
Att aktivera root i ett *NIX-system är bara dumdristigt om man inte vet exakt vad man håller på med.

Det är bra att åtminstone ha NÅGOT som lösenord i datorn.
Det är det ENDA som står mellan att vem som helst kan hitta på i princip
vad som helst med din dator.

Att bara ha return tycker jag är sällsynt dumt.

Om du väl kommer in i den och behöver rota reda på andra lösenord,
till sajter på nätet osv så kan du kolla i /program/verktygsprogram/nyckelhanteraren

Där kan man kolla upp allsköns lösenord som är sparade i ens dator.
Fruktansvärt smidigt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-03 17:27

Jag gick in och i katalogverktyget och aktiverade rootanvändare ....fick skriva ett nytt lösenord... men ändå när jag försöker med

sudo pmset -a hibernatemode 0

så när jag skall skriva lösenordet, så flyttar sig inte ens markören... är det rätt??? lösenordet funkar inte heller

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-03 17:33

när jag ändå är på g.... hur ändrar man user password??? jag har ju somsagt inget nu.... jag trodde jag hade ändrat det, men det va visst bara för filevault

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-03 18:35

jag är ledsen att jag upptar forumet med sådana här skräpfrågor
Jag hittade ju givetvis hur jag skulle ändra user password, när jag hade gjort detta så fungerade sudo-kommandot utan problem med user-passwordet..... felet från början var alltså att sudo inte accepterade att det inte fanns något lösenord.....
senare trodde jag ju att det va root lösenordet jag skulle använda, men nu har jag ju som sagt förstått att det är user lösenordet som används i sudo-kommando!
Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-03 20:46

då avaktiverar jag det igen

1
Bevaka tråden