Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 7 x86 eller x64 i Parallels?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-05 18:33

Jag tänkte skaffa mig Windows 7 och funderar lite på om jag ska välja x86 versionen (32-bit) eller x64 versionen (64-bit)
Det känns inte som att jag kommer utnyttja adressrymden på 64 bitar, men jag tänkte 64 bits versionen kanske flyter på bättre eftersom man kan tänka att det ligger lite mer ansträngning bakom den?

Jag kommer i första hand köra det i Parallels Desktop 5, men funderar på att installera det för bootcamp också. (Det hela ska installeras på en MacBook Pro 13)

Någon som har några tips?

När det kommer till windows 7 så kommer det hos de flesta datortillverkare vara standard med 64bit versionen. Gå på den.

Har du tänkt köra gamla 16bit applikationer så funkar inte detta med 64bit.
Kolla upp så kringutrustning så som skrivare scanners etc etc har drivrutiner för 64bit, om de endast har drivare för vista 64bit så kommer det nog funka med dessa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 11:37

Lånar tråden lite för en liknande fråga. I mitt fall har jag precis köpt VMware Fusion 3.0 och ska köpa en Windows 7 licens. Kommer att köra detta på iMac 21,5" med 4GB RAM i dagsläget men en uppgradering till 8GB RAM är inte långt borta.

Finns det någon fördel att köra med 64-bit version av Windows 7 i mitt fall?

Jag är inte expert i ämnet men om jag har fattat saken rätt måste du använda 64-bitar om du ska utnyttja mer än 3G minne. Men som sagt är jag ingen expert.

Jag har själv installerat 64-bitars men kan inte installera Boot Camp i W7, säger att BC inte stöder 64-bitar på min Mac Mini (model Macmini3,1).
Stöder inte alla Intel-Macar 64-bitar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 22:15
Ursprungligen av antelarsson:

Jag är inte expert i ämnet men om jag har fattat saken rätt måste du använda 64-bitar om du ska utnyttja mer än 3G minne. Men som sagt är jag ingen expert.

Jag har själv installerat 64-bitars men kan inte installera Boot Camp i W7, säger att BC inte stöder 64-bitar på min Mac Mini (model Macmini3,1).
Stöder inte alla Intel-Macar 64-bitar?

Jag valde att installera 64-bitars just av den anledningen. Kommer att ha 8GB minne i datorn snart och då lägger jag 4GB på Win7 i vmware. Men just nu har den fått 2GB och den är snabb.

Ni hade inga problem att installera Boot Camp-komponenterna på era Windows?
Jag kan inte installera det på varken min Mac Mini eller Mac Book Pro.
Inga problem att installera xp via BC men att installera drivrutiner mm. funkar inte.
Det går att använda xp ändå men jag får inte i gång Airport och FireWire-portar osv.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-04 08:56

Kör du Snow Leopard? Isf skall BC installationen (3.0) som följer med på de skivorna fungera med Win7. Installationen från Leopard och neråt är dessvärre inte kompatibla (går att få ordning med en hel del pill).

Ursprungligen av antelarsson:

Ni hade inga problem att installera Boot Camp-komponenterna på era Windows?
Jag kan inte installera det på varken min Mac Mini eller Mac Book Pro.
Inga problem att installera xp via BC men att installera drivrutiner mm. funkar inte.
Det går att använda xp ändå men jag får inte i gång Airport och FireWire-portar osv.

Senast redigerat 2009-12-04 19:04

Ah, va trist. På min MBP har jag 64-bitars xp och på Minin har jag 64-bitars w7 och inte Snow Leopard på någon.
Blir nog till att installera 32-bitars istället.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-03 20:10

Det blev Windows x64 för mig. Fungerar helt ok. Skulle nästan tro att det faktiskt är kvickare än när jag körde XP i Parallels förut... Dock känns det som det äter mer minne... Funderar på att installera i bootcamp och testa fullt ut.

Jisses vilket stort gränssnitt måste jag säga dock! Känns som man stegar tillbaka ett par generationer i upplösning. Ser snyggt ut på 30", men det är lite bulkigt på 13"...

1
Bevaka tråden