Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandskollen bjuder 99.se användare på en liten förhandstitt..

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För lite mer än ett år sedan lanserades Bredbandskollen för iPhone. Sedan dess har drygt en halv miljon mätningar gjorts över hela landet och ni här på 99.se har säkert stått för en del.

Därför bjuder vi er på en exklusiv förhandstitt av nästa version av Bredbandskollen som just nu ligger hos Apple för godkännande.

Mer än så säger vi inte, men håll ögonen öppna, version 1.1 är snart här.

EDIT: Nu finns den ute i Appstoren, http://itunes.apple.com/se/app/bredbandskollen/id296380480?mt=8

Senast redigerat 2009-12-09 21:11

Ser grymt ut - kul!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-02 23:22

Fräckt!
Kan man välja vilken operatör, eller visar den alla? Sen om man fick önska lite mer så hade det varit lyx om man kunde få se om användaren hade 2G, 3G eller turbo-3G-mottagning, men jag gissar att det kan bli lite svårt, det beror på vilken typ av information som skickas från iPhonen till bredbandskollen.

Kul...men vad ska man ha det till? I praktiken alltså? Ska man notera ställen med bra speed och ta en taxi/cykla dit för att kunna surfa lite snabbare med sin iPhone? Vad är det jag inte fattar?

Ursprungligen av Zimmerman:

Kul...men vad ska man ha det till? I praktiken alltså? Ska man notera ställen med bra speed och ta en taxi/cykla dit för att kunna surfa lite snabbare med sin iPhone? Vad är det jag inte fattar?

Du har förstått helt rätt. Det hade varit bäst om man kunde kombinera internethastighet med en bild + telefonnummer på personen som testat. Så om man hittar någon snygg tjej med 100Mbit så har man en "ursäkt" för att knacka på liksom.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-03 08:20

Bra idé!
Det är nog inte så svårt att intergrera med telefonboken, Bredbandskoll och dating i samma appl ;D

Ursprungligen av Björnström:

Du har förstått helt rätt. Det hade varit bäst om man kunde kombinera internethastighet med en bild + telefonnummer på personen som testat. Så om man hittar någon snygg tjej med 100Mbit så har man en "ursäkt" för att knacka på liksom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 08:57

Snyggt... riktigt snyggt.
Som nån annan skrev så vore det inte fel med operatörstaggning.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-03 10:26

Jag ser appen som "produktupplysning" och felsökningshjälp. Om man har dålig hastighet kan man se om folk som testat i närheten har fått samma låga hastighet. Om man har dålig hastighet hemma kan man se om man borde byta operatör (under förutsättning att operatörstaggning kommer).

En "Är det bara jag som har dålig speed? Beror det på min lur? Eller?"-applikation m.a.o.

Jo, det skulle det kunna vara...men eftersom speeden på 3G är så flukturerande från sekund till sekund - så olika vid varje testögonblick - så faller också denna funktion.

Appen är en fullständigt meningslös latjolajban-app (förutom speedtesten) Dom ville hitta på något mera med speedtesten - hade inga idéer och ut kom detta

Nå - kul är det. Tomma meningslösheter och västerlandets förmåga till kvasiverksamhet är fascinerande.

Ursprungligen av bollman:

Jag ser appen som "produktupplysning" och felsökningshjälp. Om man har dålig hastighet kan man se om folk som testat i närheten har fått samma låga hastighet. Om man har dålig hastighet hemma kan man se om man borde byta operatör (under förutsättning att operatörstaggning kommer).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-08 21:39
Ursprungligen av Zimmerman:

En "Är det bara jag som har dålig speed? Beror det på min lur? Eller?"-applikation m.a.o.

Jo, det skulle det kunna vara...men eftersom speeden på 3G är så flukturerande från sekund till sekund - så olika vid varje testögonblick - så faller också denna funktion.

Appen är en fullständigt meningslös latjolajban-app (förutom speedtesten) Dom ville hitta på något mera med speedtesten - hade inga idéer och ut kom detta

Nå - kul är det. Tomma meningslösheter och västerlandets förmåga till kvasiverksamhet är fascinerande.

På tal om det borde någon göra som ATT, MacRumors iPhone Blog: AT&T Releases 'Mark The Spot' Application to Track Network Issues

  • Oregistrerad
  • 2009-12-03 15:14

Skönt att mina skattepengar används till att visa var på stureplan jag ska stå för bäst porrhastighet.

Ursprungligen av studiox:

Skönt att mina skattepengar används till att visa var på stureplan jag ska stå för bäst porrhastighet.

Månadens inlägg, alla gånger!

Fan, jag håller på dig studiox. Solklart.

Denna uppdatering finns nu ute.

Dock verkar det vara problem att uppdatera för vissa användare. Sannolikt är det Apples servrar som inte riktigt har blivit uppdaterade. Om ni har problem, vänta en stund och försök igen.

Och för er som undrar om det går att välja operatör, knappen med det lilla kugghjulet låter er filtrera inte bara på operatör utan också på telefonmodell och vilken placering användaren hade valt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-12-16 13:32
Ursprungligen av studiox:

Skönt att mina skattepengar används till att visa var på stureplan jag ska stå för bäst porrhastighet.

Det är ju sådant som gör det värt att betala skatt

  • Oregistrerad
  • 2009-12-16 16:19
Ursprungligen av Pilen:

Det är ju sådant som gör det värt att betala skatt

Nä, skatt betalar vi för att kunna gå till Kungliga Biblioteket och läsa porrtidningar.

DIna skattepengar?

Ursprungligen av ru4real?:

DIna skattepengar?

Ja, han har nog missuppfattat vad .SE får sina pengar ifrån. Klippt och klistrat ifrån deras sida.

Citat:

Överskottet från registreringen av domännamn finansierar projekt som bidrar till Internets utveckling i Sverige

- Om .SE | .SE

  • Oregistrerad
  • 2009-12-07 12:36
Ursprungligen av Rossifumi:

Ja, han har nog missuppfattat vad .SE får sina pengar ifrån. Klippt och klistrat ifrån deras sida.

- Om .SE | .SE

Nejdå, jag har inte missuppfattat något. Bredbandskollen är ett samarbete mellan IIS och Konsumentverket. Sist jag kollade så var konsumentverket en myndighet som alltså lever på statliga bidrag för att finansiera verksamheten.

IIS, som är en stiftelse lever inte på några bidrag (direkt iaf) utan finansieras av oss internetanvändare som köper domännamn (Vissa av oss har ju ganska många sådana så vi bidrar till dom 88 Miljoner IIS drar in på uthyrning av sådana)

Ser intressant ut. Det är bland dom äldsta programmen jag har installerat på telefon

Och nu så är den uppdaterad för ipad också

Ursprungligen av BlackSmp:

Och nu så är den uppdaterad för ipad också

Porr gör sig bättre på den store skärmen, se till vara i rätt hörn av Stureplan bara.

<ironi>

1
Bevaka tråden