Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå av Flash i Safari med ClickToFlash

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har du någonsin varit med om att fläktarna på din Mac dragit igång på full fart på grund av att du haft en sida med mycket Flash-innehåll öppen i Safari?

Tänkte väl det. Då är ClickToFlash räddningen. Speciellt på lite äldre Macar kan Flash-innehåll få en annars ok dator att gå på knäna när webbläsaren slukar all kraft i datorn.

ClickToFlash är en Safari-plugin som gör att alla flashfilmer på en sida kräver ett klick för att laddas. Med denna plugin sparar du massor av CPU-cyklar och laddningstid. Såhär beskriver John Gruber det:

BSD-licensed open source WebKit browser plugin that prevents Flash content from loading automatically. Instead, each Flash element appears as a simple gradient; to load it, you click it. Works in both Safari and WebKit nightly builds, and, in my testing, significantly decreases the amount of CPU used when you have a slew of open windows and tabs.

En fin detalj är att detta inte är ett hack av Safari utan en äkta plugin. Gruber avslutar:

I can’t remember the last time a piece of software made me this happy.

Senast redigerat 2009-11-02 22:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-27 01:13

riktigt smart alla borde intsallera denna! speciellt vi MBA användare! riktigt stort tack till dig Adrian!

aftonbladet tog ca 113% innan, nu endast 8 %

Udda, nu går det inte att nå ClickToFlash-sidan längre. Har någon varit på Google att ta bort det?

Det verkar som att Jonathan Rentzsch (känd Mac-utvecklare) gjort en egen förbättrad variant av ClickToFlash (tänk vad bra öppen källkod är):

Slighty-Enhanced version of ClickToFlash

Takes the ClickToFlash 1.0 source, mixes-in Gus's patch that adds site-whitelisting by holding the option key when clicking a flash box, along with Chris Parker's suggestion of using -[NSEvent modifierFlags] instead of Carbon's GetCurrentKeyModifiers() and Jean-Francois Roy's suggestion that the hosts be stored in an array.

Edit: På hemsidan finns också nedladdningslänk för senaste släppta versionen, zippad och klar.

Senast redigerat 2009-02-10 02:50

Nu är det sjukt mycket bättre i 1.3 med mycket enklare whitelist och snyggare och tydligare generellt.

Ja, "Wolf" och Troy Gaul har jobbat på rätt flitigt med massor av bra funktioner, buggfixar mm. Som att t.ex. automatiskt vitlista alla sIFR-flashfilmer. Man kan följa utvecklingen i detalj här om man är riktigt nyfiken.

Jag ska nog ta bort länken till direktnedladdningen från mitt föregående inlägg eftersom den går till 1.0.

Vilken dröm det här insticksprogrammet är! Fantastiskt!

Här är den nya officiella sidan för ClickToFlash: ClickToFlash

Är det någon fler än jag som märkt att en positiv bieffekt med att använda ClickToFlash är att Flash-annonser i Spotify försvinner?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-04 21:54

ClicktoFlash - istället för adblock eller liknande

Det senaste blogginlägget från denna bevågade kreatören var guld värt. Istället för att installera diverse adblockers eller proxys kan man köra clicktoflash som ger en valfriheten att spela de flashgrejor man vill och även att se youtube med H.264 m.m. Dessutom är det opensourcevara.
Rekommenderas!

ClickToFlash

Verkar kalas - tack för tipset!

Är denna tråd kvar än!?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-06 10:44

Vad menar du Zimmerman?

Allt snack om AdBlocks är förbjudna här. Visste du inte det?
Själv kör jag med Safari AdBlock - denna du nämner här är väl bara för Firefox? En sådan för Firefox har funnits i 100 år.

Ursprungligen av foxcat:

Vad menar du Zimmerman?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-06 11:07

Sorry, visste inte att det var förbjudet. En admin får väl ta bort tråden i så fall.

Clicktoflash känns vettigare än adblockers eftersom att den så enkelt ger en valmöjligheten att se de flashgrejor man vill.

Clicktoflash är för Safari, inte för Firefox.

  • Medlem
  • 2009-09-06 11:14

ClickToFlash är bra på det sättet att ev. uppdateringar av Safari inte påverkar/påverkas alls så som är fallet med många andra blockerare.

Dessutom ser man, som sagt, på Youtube i h.264 istf i Flash med ClickToFlash installerat. Mycket bättre.

  • Medlem
  • 2009-09-06 11:18
Ursprungligen av Giggs:

ClickToFlash är bra på det sättet att ev. uppdateringar av Safari inte påverkar/påverkas alls så som är fallet med många andra blockerare.

Dessutom ser man, som sagt, på Youtube i h.264 istf i Flash med ClickToFlash installerat. Mycket bättre.

Varför är det bättre att se i h.264? Kvalitetsmässigt? Laddningstider? Filstorlek?

Och VARFÖR är det förbjudet att diskutera adblockers? Det är ju Guds gåva till nätsurfarna!

Safari AdBlock påverkar inte YouTube etc alls. Det är en annonsstoppare - baseras på att den stoppar material från vissa adresser. Kruxet är att man måste fylla i en del adresser själv - det gör man på sajter man är på ofta. Å andra sidan blir det rena och fina sidor utan fila rutor med en playknapp som blaffa :-).

Ursprungligen av Giggs:

ClickToFlash är bra på det sättet att ev. uppdateringar av Safari inte påverkar/påverkas alls så som är fallet med många andra blockerare.

Dessutom ser man, som sagt, på Youtube i h.264 istf i Flash med ClickToFlash installerat. Mycket bättre.

  • Medlem
  • 2009-09-06 16:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Safari AdBlock påverkar inte YouTube etc alls. Det är en annonsstoppare - baseras på att den stoppar material från vissa adresser. Kruxet är att man måste fylla i en del adresser själv - det gör man på sajter man är på ofta. Å andra sidan blir det rena och fina sidor utan fila rutor med en playknapp som blaffa :-).

VAd AdBlock gör och inte gör har jag ingen aning om eftersom jag aldrig använt det.

För att förtydliga mig så har jag uppfattat här och på andra fora är att en hel del som har installerat olika annonsblockerare har fått problem när de uppdaterat sin webbläsare då den nya versionen av webbläsare inte varit kompatibel med annonsblockeraren - det problemet slipper man med ClickToFlash.

Med ClickToFlash installerat väljs h.264 automatiskt då man går in på Youtube, man slipper Flashversionerna och ser alltså inte ens en ful ruta med texten "Flash" mitt i som fallet är med t ex annonser på olika siter.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-06 11:22

Det är bättre att se i H.264 för att kvaliteten är högre och CPU-belastningen lägre. Flash är i allmänhet det värsta skräpet, ungefär i samma klass som Becel margarin.

Varför adblockers är ett förbjudet ämne står säkert i någon stadga nånstans. Kan tänka mig att det har att göra med etik, bland annat.

Nej, det har mes bizniz att göra - inte etik. 99 säljer annonser liksom...

Ursprungligen av foxcat:

Varför adblockers är ett förbjudet ämne står säkert i någon stadga nånstans. Kan tänka mig att det har att göra med etik, bland annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 11:23

foxcat > Zimmerman tjafsar bara.

Nej, jag tjafsar inte. Jag bara spånar om varför jag valt en annan lösning än att blocka allt flash. Jezez.
När jag körde Firefox hade jag alltid en flashblockare med möjlighet att trycka en playknapp - det har alltså funnits för FF i alla år - och jag är glad att det kommit till Safari äntligen. Kanske går jag över till detta (bra att det ligger i "systemet" istället får browsern.
Jag är fortfarande förvånad att tråden är kvar :-D.

PS. Flash kör numera också H264. Det var länge sedan dom lade till H264. DS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-23 18:44

Tack Adrian B för att du väckte liv i tråden igen. Missade den i januari, men nu har jag installerat ClickToFlash och min gamla G5:a blev som ny under Safari! Och snyggt blev det också med de diskret gråa rutorna istället för det flash-iga annonserna.

Tack än en gång ...

Kul! Jag tycker överhuvudtaget att intresset borde vara större, ClickToFlash är otroligt smidigt att använda och snabbar upp surfningen även på snabba datorer och minskar risken för krascher (eftersom flash är en av de vanligaste orsakerna till att en webbläsare kraschar).

Som en bonus kan ClickToFlash dessutom ladda H.264-video genom QuickTime på YouTube, så man kan se video utan att använda flash alls (det är dock sina begränsningar ibland).

Har nu avinstallerat min tidigare lösning och kör nu med detta. Gött! Så länge reklamproducentidioterna envisas med att göra annonser i Flash så är detta lösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 09:54

Underbar plugin!! Men jag fattar inte att Adobe inte kan fixa till flash på OS X?!

Fungerar väldigt bra - smart program!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-12-02 16:51

hur avinstallerar jag det?

Ursprungligen av gustavb:

hur avinstallerar jag det?

Står på hemsidan för clicktoflash, en bit ner på sidan.

Citat:

Uninstalling ClickToFlash: for versions 1.5 and later, go to the Settings window and click the "Uninstall ClickToFlash" button. For versions prior to 1.5, navigate to ~/Library/Internet Plug-ins/ in the Finder, where ~ is your home folder, and delete the item named "ClickToFlash.webplugin" (or "ClickToFlash.plugin").

ClickToFlash

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-02 21:50

Väldigt skönt att ha detta program på min gamla PBG4, mycket trevligare att surfa.

Bevaka tråden