Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airlock skyddar din Mac

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är ju en riktigt läcker applikation. Airlock fungerar helt enkelt så att man installerar en applikation på sin Mac. När man kommer i närheten av Mac:en med sin iPhone så låses Mac:en upp och man kan jobba. Skulle man ta telefonen och knalla iväg så är Mac:en låst och det går inte att komma in i den utan sitt lösenord.

En aktiv Bluetooth-anslutning krävs i både telefon och dator.

En licens av Airlock kostar 7.77 dollar och kan köras på tre Mac:ar.

Läs mer här!

Senast redigerat 2009-12-02 18:32
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-02 09:45

Salling Klicker, fast för iPhone... Toppen!

Synd bara att programmet måste vara igång på iPhone för att det skall fungera (antar jag). Det begränsar ju funktionaliteten en hel del.

  • Medlem
  • 2009-12-02 11:32
Ursprungligen av Capeman:

Synd bara att programmet måste vara igång på iPhone för att det skall fungera (antar jag). Det begränsar ju funktionaliteten en hel del.

Verkligen...? Trodde den bara använde Bluetooth proximity för att funka.

Annars är det ju en snyggare variant av att köra med Proximity, kräva lösenord för att låsa upp skärmsläckare, och ett litet AppleScript. Fast den är gratis...

  • Medlem
  • Boston
  • 2009-12-02 11:48

Inget installeras på iPhonen. Precis installerat och verkar funka asbra.

Ursprungligen av Capeman:

Synd bara att programmet måste vara igång på iPhone för att det skall fungera (antar jag). Det begränsar ju funktionaliteten en hel del.

Nej det behövs inte.

Det finns inget app i iphonen överhuvudtaget.

  • Medlem
  • 2009-12-02 12:14
Ursprungligen av draags:

Nej det behövs inte.

Det finns inget app i iphonen överhuvudtaget.

Hur funkar det då rent fysiskt? Låter som en bra tanke. Men vad händer om man tex blir bestulen på sin iPhone? Är datorn obrukbar då? Och hur tar man bort "spärren" om man inte vill ha den kvar?

Vad händer om man tappar sin iphone? Kan man slänga datorn då?

Aha, jag hade fattat det som att det var en applikation i telefonen och en i datorn eftersom det stod så i nyheten. Då var det ju lite mer najs i alla fall.

Dalle: Det står på deras hemsida hur det fungerar om man inte har telefonen tillgänglig.

  • Medlem
  • 2009-12-02 12:34

Såg det Capeman.

Installerat nu och det fungerar fint.

Ursprungligen av Dalle:

Hur funkar det då rent fysiskt? Låter som en bra tanke. Men vad händer om man tex blir bestulen på sin iPhone? Är datorn obrukbar då? Och hur tar man bort "spärren" om man inte vill ha den kvar?

Plan B
While much of Airlock is certifiably magic, if your iPhone or iPod Touch is dead or just isn't around, Airlock won't know what to do. But don't fret! Airlock can be configured to accept your user account password to unlock your Mac, just like in ye olden days.

Welcome to The M.H.A.

  • Medlem
  • 2009-12-02 13:37

Verkar som att det är dålig räckvidd. Ligger telefonen mer än 3 meter ifrån datorn så aktiveras låset.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-02 17:29

Funkar helt perfekt här! Nördig som man är så var man ju också tvungen att få datorn att hälsa/säga hejdå till en när man sätter sig ner eller går iväg

  • Medlem
  • Boston
  • 2009-12-02 17:51

Riktigt cool och klart praktisk lösning när man slipper skriva lösenord hela tiden.

Men...med Bluetooth på så tar batteriet slut i min iPhone på en eftermiddag. Så tyvärr blir det inget köp för mig.

Tips på andra bra sätt för att låsa skärmen mottages tacksamt dock. Både med och utan iPhonens hjälp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-02 19:08

Tydligen kan det bli problem om man kör med trådlös mus eller tangentbord......https://themha.com/airlock/?s=d

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-02 20:59

gillar tanken, synd att blåtanden drar allt batt. så snabbt.
Under advanced kan man ju välja hur ofta den söker efter iphonen, synd att man inte kan ställa in ngt liknande på iphonen.

För mig så fungerar den inte.
Någon mer som har problem?

Jag har testat både på min macbook och på min mac mini.

Har f.ö. en iPhone 3G

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-12-03 11:31
Ursprungligen av snouser:

För mig så fungerar den inte.
Någon mer som har problem?

Jag har testat både på min macbook och på min mac mini.

Har f.ö. en iPhone 3G

Jag snabbtestade, gav upp och gick vidare. Möjligt att jag missat något uppenbart men jag fick det inte att fungera trots att datorn och telefonen hade kontakt med varandra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 12:12
Ursprungligen av Northwiz:

Jag snabbtestade, gav upp och gick vidare. Möjligt att jag missat något uppenbart men jag fick det inte att fungera trots att datorn och telefonen hade kontakt med varandra.

Av någon anledning låser den inte datorn som standard, så därför händer inget när den tappar mobilen. Du måste gå in under Actions och kryssa i Lock/unlock screen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-12-04 16:18
Ursprungligen av shandar:

Av någon anledning låser den inte datorn som standard, så därför händer inget när den tappar mobilen. Du måste gå in under Actions och kryssa i Lock/unlock screen.

Det gjorde jag också men det fungerar inte. Programmet reagerar inte då telefonen tas ut ur samma rum och programmet reagerar inte när telefonen ta sin i samma rum. Det händer ingenting oavsett vilket.

Skicka ett mail till dom och frågade vad felet kunde vara.
Fick detta svar.

Citat:

Hello,

The problem that you're experiencing is a known issue. We've fixed the
problem internally and are in the process of testing this update, and
will release it as soon as possible.

In the meantime, if you would like a refund, please don't hesitate to
respond to this email. When you do so, please include the name on the
credit card that you used to purchase Airlock.

Thank you for your patience!

David

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-12-04 16:19
Ursprungligen av snouser:

Skicka ett mail till dom och frågade vad felet kunde vara.
Fick detta svar.

Dåsårå - en bugg med andra ord.

Frågade när den nya versionen skulle släppas och fick detta svaret.

Citat:

Hello,

We hope to have an update released before a week's time.

Thanks,

David

1
Bevaka tråden