Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Svarta lådan" till Mac och med FileMaker

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-15 20:47

Nu som Sverige åter igen har visat sitt kontrollbehov, så är det ju numera bestämt att alla kassaregister/kassasystem i Sverige skall förses med en svart låda som sparar och skickar information till Skatteverket.

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/foreskrifter/2009/foreskrifter2009/skvfs20092.5.69ef368911e1304a62580008173.html

Någon som har någon som hälst upfatning om det kommer att komma, eller, om det finns någon svart låda som funkar med Mac, och gärna med FileMaker, eller är det slutkörd med Mac som kassasystem en tid framåt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 00:06

Helt otroligt! Vilken text! Det kan ju knappast vara så att alla småföretagare med kassaförsäljning kan sätta sig i dessa lagtexter! Finns det inte någon annan information som riktar sig till vanliga dödliga?

Vad gäller din fråga så verkar den bygga på kunskap om existerande "svarta lådor" som bara funkar till Windows, eller? Berätta gärna mer.

Jag har läst igenom texten, och den är vid en första genomläsning en hyfsat välskriven kravspec till någon som skall utveckla en sådan låda - en företagare skall kunna referera till denna kravspec när dom köper lådan ("Jag vill köpa en sån där låda som uppfyller Skatteverkets krav SKVFS 2009:2").

Rimligen måste någon utveckla sådana lådor, till exempel dom som gör kassasystem. Då blir frågan om sådana lådor tas fram med öppna kommunikationsprotokoll mellan dator till lådan - finns sådana protokoll publicerade så går det att ta fram en plugin för Filemaker.

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 16:46

Fast jag måste hålla med om att det är galet - inte bara att du ska spara alla kvitton och verifikat i 10 år utifall någon från skatt vill titta på dom, så nu måste du ha liveuppkoppling till Skatteverket.

Snart flyttar jag från detta kontrollsamhälle - mer och mer 1984

Sorry men jag tycker att det är inte fruktansvärt - men det är bra nära.

/Tangen

Sökte efter något annat och hittade att det numera finns certifierade kassaregister att köpa. Såg en nyhet på Position Ett (FileMaker-utvecklare) webbsida som leder till ett pressmeddelanden och säljbroshyrer på denna sida:

http://www.retailinnovation.se/press--o-mediainformation (Se Pressmeddelanden 20090715).

Vad jag menar är att om en leverantör lyckats bygga ihop en låda med Filemaker så är det förstås möjligt och förmodligen inte speciellt svårt heller. Det finns en version av kontrollenheten man kopplar in via USB och därmed behöver bara Filemaker prata med den så är det (nästan) klart.

Självklart kommer det att komma generella svarta lådor som kan prata med de flesta system via något standardiserat format, kanske baserat på XML/XLST eller liknande. Särskilt med tanke på hur många varianter av kassasystem det finns därute.

Filemaker kommer såklart ha möjlighet att prata med några av dessa lådor så småningom.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-01 19:40

Sett inlägg #5?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-02 00:32

Ja

.
.
.

Min flickvän jobbar på PositionEtt med att (bland annat) installera P1 Datakassa. Sedan lagförslaget så har det blivit mycket jobb för henne. Jag är själv lite förvånad att ingen annan än PositionEtt har kommit med en vettig Mac-lösning som uppfyller kravenspecen. Det verkar finnas gott om pengar att tjäna.

Att ingen annan gjort det beror förmodligen på att man gör en bedömning av marknaden för en sådan lösning (Filemaker-baserade kassaprogram), och den tid det tar att utveckla det hela och förstås (i mitt fall) huruvida det är ett intressant och givande sätt att tillbringa sin tid.

För Position Ett som sedan länge har ett program för kassa-hantering, så är det naturligt att göra det, de har redan kunder med behovet som är villiga att betala för lösningen. Med villiga menar jag förstås tvingade av staten.

Men det finns faktiskt flera företag än Position Ett som har byggt en sådan här lösning med stöd för nya kassa-lagen. En enkel liten google-sökning visar att bland annat nedanstående företag antingen har en lösning på gång (baserad på FIlemaker eller något annat) eller en lösning klar:

Venturi Kassan:
CD Soft - FileMaker konsult - 0474-209 00 - Startsidan Produkten är ej klar står det.
Ett Webinar finns här: FileMaker: Webinars , sök på Venturi Kassa på sidan.)

Montania Kassa
Montania - Nyheter (sök på kassa på sidan, det finns en nyhet om produkten, men ingen produkt)

Mallverkstan: Fakturan
Mallverkstan: FileMaker: Fakturan

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-01-19 10:12

Finns detta :
Kassasystem

1
Bevaka tråden