Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Flikar kan vara knappar för att visa/dölja eller förstora/förminska saker

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är faktiskt inte min ide, jag såg det i Seedcode Calendar Pro Complete och undrade hur de gjorde och listade ut det. Tyckte det var fiffigt och användbart.

Säg att man vill dölja eller visa en mängd med knappar som man har brevid ett fönster där man redigerar text. Ibland vill man ha ett större fönster att redigera, i ett annat läge vill man ha mindre fönster och hjälpknappar.

Man kan också använda det för att visa en stor produktbild eller en liten en med lite mera textinformation.

Det är enkelt att bygga: Skapa ett flikobjekt med två flikar Mindre och Större.

Ställ in att så att linjer, skugga mm i flikobjektet och båda flikarna är osynliga (vit eller transparent linje, vit bakgrund) mm. Som Filemaker fungerar med flikobjekt kommer nu den ena fliken, den som inte är aktuell, vara ljusgrå, den andra som är aktiv är vit.

Lägg ut dina objekt på flikarna som skall vara stora eller små.

En annan grej jag upptäckte är att man kan lägga objekt ovanpå själva flikarna, de ritas ut där om fliken är aktiv. På så sätt kan man skapa en ram omkring de båda flikarna så att det ser mera ut som en knapp, än en flik. Genom att ställa in flikarna så att de är högerställda på flikobjektet så hjälper man den illusionen också.

Nedan finns några skärmdumpar, av de fungerande flikarna, en förstoring av flikarna med en rektangel på, inställningarna för flikobjektet och hur det egentligen ser ut med en röd linje.

Ikonen som används heter Idea, Lightbulb, Management, Power, Preferences, System icon, är skapad av Oliver Scholtz (and others) (webbsite) (GPL)

1
Bevaka tråden