Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta om "Stay Connected"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-11-30 21:29

Jag har lite problem med att jag måste starta om Stay Connected (Telenor´s program för mobilt bredband) när jag väcker MacBooken efter vila. Därför vill jag skapa ett script som startar om programmet. Tanken är att jag sedan ska köra skriptet med hjälp av SleepWatcher...men det får bli ett senare steg.... nu vill jag bara starta om programmet
jag skrev ihop detta:

if application "Stay Connected" is running then
	tell application "Stay Connected" to quit
	delay
	tell application "Stay Connected" to acitvate
end if

Det avslutar ju programmet, men det startar inte igen... kan jag på något sätt vänta tills det är avslutat innan jag försöker starta det igen?

Senast redigerat 2009-11-30 22:22

Du behöver även koda en wait i Applescript - programmet skall alltså kolla då och då (säg var 10 sekund) och ligga i en oändlig loop. wait och applescript har vi diskuterat förut.

Det du skrivit körs bara en gång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-01 11:19
Ursprungligen av Bosen:

Jag har lite problem med att jag måste starta om Stay Connected (Telenor´s program för mobilt bredband) när jag väcker MacBooken efter vila. Därför vill jag skapa ett script som startar om programmet. Tanken är att jag sedan ska köra skriptet med hjälp av SleepWatcher...men det får bli ett senare steg.... nu vill jag bara starta om programmet
jag skrev ihop detta:

if application "Stay Connected" is running then
    tell application "Stay Connected" to quit
    delay
    tell application "Stay Connected" to acitvate
end if

Det avslutar ju programmet, men det startar inte igen... kan jag på något sätt vänta tills det är avslutat innan jag försöker starta det igen?

Sedan kanske det spelar roll med stavningen av "activate", you tell me

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-01 20:55

jo, d har du ju rätt i

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-01 21:38

Japp!
Jag fick det att funka som jag ville!
här är koden för den som är nyfiken:

if application "Stay Connected" is running then
	tell application "Stay Connected" to quit
	
	repeat while application "Stay Connected" is running
	end repeat
	tell application "Stay Connected" to activate
	
end if

Finns det någon som kan hjälpa mig nu att starta detta script (som jag kallar Reconnect) med hjälp av Sleepwatcher vid wakeup???

Är det där verkligen ditt script? Det står inget mellan repeat och end repeat.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-02 00:09

ja, och det funkade... jag trodde att han bara repeterade repeat-raden tills Stay Connected var avslutad....? borde det inte ha funkat?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-02 00:48

Allt funkar som jag vill!!!!
jag förstod tillsist hur jag skulle få mitt applescript att starta med sleepwatcher ...mest med hjälp av denna sidan!

Ett plus hade ju helt klart varit om jag kunde få mitt applescript till att vänta på att knappen "anslut" på "Stay Connected" blir enabled och sedan trycka på den.... några tips???
jag hittar inte någon ordlista till "Stay Connected"

1
Bevaka tråden