Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Psystar lovade runt...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

... men levererade tunt. Klontillverkaren lovade nämligen sina investerare guld och gröna skogar, där Psystar redan 2011 skulle ha sålt 12 miljoner Mac-kloner (vilket kan jämföras med Apples cirka tio miljoner sålda Mac:ar under enbart 2009).

Nu blev det ju inte så. Psystar tycks inte ha läst Apples användaravtal allt för noga vilket givetvis ledde till att Psystar släpades in i domstol och fick knäskålarna inslagna av Apples advokater. Phystar sålde i själva verket 768 datorer under hela sin livstid.

Hårda papper, kan tyckas, men regler är regler.

Läs mer här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-29 17:38

Dom heter (snart hette?) väl Psystar. Eller är du lite ironisk - Fy-star ?

Ursprungligen av IngoX:

Dom heter (snart hette?) väl Psystar.

Jag har ändrat namnet i rubriken nu.

/Mod

Ursprungligen av IngoX:

Dom heter (snart hette?) väl Psystar. Eller är du lite ironisk - Fy-star ?

Lite, kanske.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-30 10:37
Ursprungligen av Joacim Melin:

... men levererade tunt. Klontillverkaren lovade nämligen sina investerare guld och gröna skogar, där Phystar edan 2011 skulle ha sålt 12 miljoner Mac-kloner (vilket kan jämföras med Apples cirka tio miljoner sålda Mac:ar under enbart 2009).

Nu blev det ju inte så. Phystar tycks inte ha läst Apples användaravtal allt för noga vilket givetvis ledde till att Phystar släpades in i domstol och fick knäskålarna inslagna av Apples advokater. Phystar sålde i själva verket 768 datorer under hela sin livstid.

Hårda papper, kan tyckas, men regler är regler.

Läs mer här.

Det var inte bara licensavtalet de bröt mot. De sålde modifierade versioner av OS X vilket dessutom bryter mot upphovsrätten. Hur de kunde tro att det ens skulle vara möjligt eller tillåtet övergår mitt enkla förstånd och domstolens utslag är ett fullständigt nederlag för Psystar.

Under tiden hann de även med att "låna" kod från ett Open Source projekt i strid med det licensavtalet.

Det hade kanske gått i Vilda Västern men inte 2009.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 12:52

Nå, 12 miljoner var ju deras optimist-siffra, men deras "konservativa" uppskattning på 1,45 miljoner sålda enheter är ju också långt över vad de fick sålt (780 nånting).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-01 21:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-01 22:38

Tänker man efter, 768 datorer och betala 2.7 miljoner dollar. De kommer ju gå back och bankrutt. Nu var det väl snack om att de har någon hemlig finansiär som antagligen måste betala det här eller hur funkar det nu?
Lär sända ut en ganska tydligt signal till alla som vill försöka sig på detta.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-12-03 11:30
Ursprungligen av acke:

Tänker man efter, 768 datorer och betala 2.7 miljoner dollar. De kommer ju gå back och bankrutt. Nu var det väl snack om att de har någon hemlig finansiär som antagligen måste betala det här eller hur funkar det nu?
Lär sända ut en ganska tydligt signal till alla som vill försöka sig på detta.

Det är dessutom bara en del av tvisten som nu lagts till handlarna. Det finns en till tvist som rör Snow Leopard.

Jävligt sanna ord i den där artikeln från hurudinlägget:
" In fact, the wild but unpredictable growth of dandelions like Psystar, PearC, and Power Computing (remember them?) will continue because, let’s be honest, if you could pay less for your Mac, you would. That’s called a market — and damn the EULAs."

apropå ingenting. Fatta vilket samlarvärde de där 768 datorerna kommer ha om ett gäng år!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 18:37
Ursprungligen av PeeMaN:

Jävligt sanna ord i den där artikeln från hurudinlägget:
" In fact, the wild but unpredictable growth of dandelions like Psystar, PearC, and Power Computing (remember them?) will continue because, let’s be honest, if you could pay less for your Mac, you would. That’s called a market — and damn the EULAs."

Tänk att folk fortfarande orkar bry sig och irritera sig över priserna på Apples datorer.

Skulle jag vilja att det var billigare när jag köpte mina mac-datorer? Ja.
Lägger jag ned tid och energi på att irritera mig över det? Nej.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 18:47
Ursprungligen av acke:

Tänk att folk fortfarande orkar bry sig och irritera sig över priserna på Apples datorer.

Skulle jag vilja att det var billigare när jag köpte mina mac-datorer? Ja.
Lägger jag ned tid och energi på att irritera mig över det? Nej.

Jag tycker att Macarna är billiga nu, man får ganska mycket pulver under huven om man väljer någon av de nya iMacarna. För knappt tio år sedan var det sjuka pengar om det skulle vara lite drag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 19:00
Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker att Macarna är billiga nu, man får ganska mycket pulver under huven om man väljer någon av de nya iMacarna. För knappt tio år sedan var det sjuka pengar om det skulle vara lite drag.

Ja herregud. Har du köpt en Powerbook någon gång 97-98 så är allt svinbilligt nu.

1
Bevaka tråden