Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 3.1 Ram uppgradering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-12-01 19:54

Tjena!

Försöker att uppgradera ramminnet i damens dator.
Köpte följande minne: KINGSTON 4GB KIT - KTA-MB667K2/4G - Produktinformation dvs 2x2gb

Den vill inte boota med de båda kingston minnen i. Men den bootar fint med ett orginal 1gb "i botten" och ett kingston 2gb i de övre. Kör den i Dual DDR då ens?

Datorn är en MBP 2,2ghz, 8400gt, med 2x1gb original. med Snow Leopard.

Har googlat lite och hittat en del som haft problem med detta. Någon snackade om en firmware upgrade (för mig som sitter i PC världen är det en BIOS upgradering?).

Någon med tips?

Du får inte någon dual-channel om du har olika stora minnen. Men det gör inte särskilt stor skillnad ändå, så du behöver inte bry dig om det.

Jag skulle tro att problemet är dåliga minnen från Kingstons sida. Varje minne innehåller ett antal register med information om vilka hastigheter det stödjer. 533 MHz, 667 MHz 800 MHz och så vidare.

Vissa minnestillverkare slarvar med detta, och då kan minnena inte kännas igen ordentligt av datorn. En PC-burk kan acceptera dem, men Macen kräver att minnena ska vara korrekta. Om man då har ett sånt här "felaktigt" minne, och ett standardmässigt minne, kan man ändå få ut rätt hastighet från det sistnämnda. Men när du startar med enbart de nya minnena blir det fel.

Nu tror jag inte att detta är ett problem med Kingston som tillverkare, för de brukar göra bra minnen. Men det är möjligt att just de minnena du har fått är dåliga.

Jag tycker du ska kräva ett nytt par minnen.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-12-01 20:31

Tack! Skall kolla hur de står still med minnena, Fick hjälp av en polare o köra memtest

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-12-01 21:39

Verkar vara det ena minnet är trasigt. Så skickar ett mail till dustin tack för hjälpen!

Testar att väcka en gammal tråd.
Jag har också en Macbook Pro 3,1 med 2 x 1GB. Hur blir det om jag byter det ena chippet till en 4GB, så att jag har 1 + 4 = 5 GB?
Någon som testat om det fungerar?

Datorn klarar ju 6 GB, så det borde gå.

1
Bevaka tråden