Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SCSI-kort fungerar ej längre

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör en lite äldre G4/400 med ett Adaptec 2906 SCSI-kort som inte längre vill. Det fungerade dirket vid installationen av OS X 10.2 och ett par av uppdateringarna. Jag vet inte vid vilken av de senaste ”Jaguar”-uppdateringarna det slutade fungera, men defenitivt den senaste (10.2.6). Kollar man hos Adaptec finns det ju inga nya uppdateringar sedan 10.1. Är det någon som har några idéer om vad man kan göra???

Jag har rätt firmware installerad (4.2.8f1).

Tacksam för hjälp.

Thomas Johnson

Jag har ett likadant kort som upphörde att fungera för två uppdateringar sedan.
Enligt Adaptec ska det funka, men det gör det inte.
Har provat med två likadana till.
Har försökt med allt, inget fungerar.
Som tur är hade jag ett gammalt Grappler-kort liggande som jag kunde patcha upp så det funkade.

Tack för svaret - det är ganska typiskt - eller hur?? Jag får väl lov att höra med min leverantör om ersättningskort…

Skumt ...

Jag har ett 2906-kort med en SCSI-brännare och det fungerar hur fint som helst; både under 10.2.6 och 10.2.

När jag kollar bland kvittona ser det ut som jag installerat 2906-drivare på partitionen med 10.2.6. Det är den drivare som finns på http://download.adaptec.com/Macintosh_OS_X_drivers.html och från februari förra året. Detta har inträffat innan jag installerat 10.2.3 och senare.

På partitionen med 10.2 som är helt nyinstallerat finns bara den kernel extension som medföljer installationen.

//Mikael

Jag den senaste drivrutinen jag också.
Funkar i alla fall inte.
Kortet identifierar sig inte i Systeminforamtionen heller.

Mitt kort identifierar sig heller inte utan är "Not available". Men det fungerar ändå ...

Jag får dock ett Vendor ID som är 9004 och ett Device ID som är 5078.

//Mikael

Ja, just det 9004 och 5078, resp. MEN, om man läser instruktionerna till drivrutinen så står det längst ner att den inte behövs om man kör 10.2 eller senare…

Men då verkar det ju som om kortet hittas och identifieras i alla fall (fast kanske på ett konstigt sätt).

Vad är det du försöker köra över SCSI?

//Mikael

En alldeles vanlig extern SCSI-disk som fungerar utmärkt på en äldre dator. T o m samma kablage…

:eek:

Jag kollade lite på Google Groups och xlr8yourmac och det verkar som det är lite av och till med den här uppsättningen ? för vissa fungerar det klockrent och för andra inte alls. Jag kunde inte se någon särskild minsta gemensam nämnare till att det inte skulle fungera (eller föralldel att det fungerar).

//Mikael

1
Bevaka tråden