Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook med sprickor i caset m.m. Byts trackpad vid service?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, gott folk!

Min flickvän har en 2 år gammal MacBook. I dag ringde hon ang. en del problem med den.

Först och främst sprickor i caset. Det finns små sprickor i bottom case och på top case har det lossnat större plastbitar på hela fronten. Jag vet att detta var vanlig med MB 2.1 och att folk här fick det utbytt. Nu är det så att trackpaden är helt utsliten och detta skulle hon själv få betala. Ni som fått erat top case utbytt, fick ni en ny trackpad då, eller kommer de bara ersätta själva caset?

Fläkten låter stundtals skumt (jag har själv bytt 3 fläktar i min MBP), men där är det service som gäller. Här kan det ju röra sig om vanligt damm.

Batteriet har svällt märkbart, men detta menade tjejen på Apple support var vanligt och att min flickvän haft "tur att det hållt så länge".

Vi funderar på att reklamera den, men vet inte om det skulle gå igenom.

Kommentar?

Touchpaden är en del av topcaset, så det går inte att separera dem, vare sig tekniskt eller prismässigt. Får hon topcase bytt "utan kostnad" så blir touchpaden också utbytt.

Ett svällt batteri borde också bytas kostnadsfritt.

Tack för svar!

Då så, då ska vi inte "bråka" om trackpaden mer och hoppas på att caset blir utbytt!

Precis, det tyckte vi också! "Normalt" med ett batteri som svällt låter suspekt. Jag var en av de som fick mitt batteri återkallat för ca 2 år sedan, just för att det rapporterats om att de kan svälla! Se bifogad bild...

Cycle count på hennes batteri är 586.

Dubbelkollade batteriet och normal cycle är runt 300, så snubben tyckte hon hade haft tur att det hållt så länge... Bara att köpa nytt!

Känns ändå som om ett batteri som svällt borde bytas under garanti, men men...

Jag har själv en vit Macbook 2 år gammal (min första Mac) och har precis haft den inlämnad 2ggr på 2 månader. Första gången för 2 månader sedan var just pga spricka i topcase, inget snack fick ett nytt direkt.

Senast nu för en vecka sedan trodde jag det var något fel på mitt topcase men visade sig att mitt batteri hade svällt. Blev uppringd av en trevlig tekniker som sade att det inte gick på min AppleCare garanti, men han hade pratat med Apple så de gjorde ett undantag. Datorn funkar nu perfekt igen, men jag undrar vad som fick batteriet att överhuvudtaget svälla upp?

Gäller det bara den gamla Macbooken eller finns problemet kvar bland de nya Macbook/Pro i samma grad?

Att batterier kan svälla har varit ett problem ganska länge, och inte bara hos Apple. Att det sväller beror på överhettning, men jag har inte kunskap i exakt vad som händer.

Ursprungligen av Capeman:

Att batterier kan svälla har varit ett problem ganska länge, och inte bara hos Apple. Att det sväller beror på överhettning, men jag har inte kunskap i exakt vad som händer.

Okej för på Macsupport var det inget de kunde svara på varför. Jag har varit mycket rädd om datorn vill alltid in i det längsta undvika support-springande.

Senast redigerat 2009-12-02 23:35

apple borde förlänga garantin till tre år på svullna batterier precis som spruckna topcase tycker jag.

1
Bevaka tråden