Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalité - AAC till Wav till MP3?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp, är inte fullt så insatt i det här med filformat. Jag har köpt en del låtar på iTunes Store som har lite för låg ljudnivå. När jag rippar äldre CD-skivor till MP3 (320) så brukar jag alltid höja ljudnivån så att det inte ska bli så stor skillnad från de modernare låtarna.

Problemet är nu bara att det inte går att redigera själva AAC-filerna som jag har köpt. Det går att redigera dem om jag konverterar filerna till MP3 eller Wav. Men vad tycker ni att jag ska välja för att få bäst ljudkvalité?

Om jag till exempel gör om AAC-filen till Wav, höjer ljudnivån, och sedan konverterar Wav-filen till MP3 (320), blir ljudkvalitén då mycket sämre än originalet på ACC-filen? Det är synd att man inte kan redigera själva AAC-filerna direkt, så slapp man oroa sig så mycket.

Tacksam för svar!

Det kan inta vara bra att komprimera en gång till på en redan komprimerad ljudfil. Då är det säkert tom. bättre att använda nivåutjämning i iTunes. Eller varför inte manuellt ändra nivåerna under - visa info (ljudfilen i iTunes) - alternativ.

Men det bästa är att ha en vettig förstärkare. Om det är för låg nivå i en iPod tex., pga. idiotisk volymstrypning, får man ta till en liten portabel förstärkare.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

...Eller varför inte manuellt ändra nivåerna under - visa info (ljudfilen i iTunes) - alternativ....

Instämmer med föregående talare.

Problem

Har försökt använda volymjusteringen nu i iTunes, men när jag sedan lyssnar på samma musik på min iPod så blir volymen jätteskum. De låtar med högre volym blir mycket lägre än de jag manuellt har höjt volymen på. Vet du vad det kan bero på?

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Det kan inta vara bra att komprimera en gång till på en redan komprimerad ljudfil. Då är det säkert tom. bättre att använda nivåutjämning i iTunes. Eller varför inte manuellt ändra nivåerna under - visa info (ljudfilen i iTunes) - alternativ.

Men det bästa är att ha en vettig förstärkare. Om det är för låg nivå i en iPod tex., pga. idiotisk volymstrypning, får man ta till en liten portabel förstärkare.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-12-08 11:32
Ursprungligen av BimboBoy:

Har försökt använda volymjusteringen nu i iTunes, men när jag sedan lyssnar på samma musik på min iPod så blir volymen jätteskum

Du måste även slå på Ljudkontroll i din iPod, kan det vara så att du missat den inställningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-01 10:27
Ursprungligen av BimboBoy:

Hej!
När jag rippar äldre CD-skivor till MP3 (320) så brukar jag alltid höja ljudnivån så att det inte ska bli så stor skillnad från de modernare låtarna.

YouTube - The Loudness War

Tack

Tack för videon! Har aldrig hört talas om clippings förr, inte i detta sammanhang. När jag har använt "normalize" förr så har jag aldrig haft några problem. Jag brukar alltid lyssna i hörlurar först så att det inte distar. Och om det gör det så brukar jag ta några dB lägre när jag använder normalize.

Finns det något annat sätt att öka ljudnivån på utan att få problem med "clippings"? Till exempel genom iTunes volymjustering som några av er nämnde? Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Det är så trist att behöva höja och sänka volymen när man t.ex. lyssnar på shuffle. Sedan brukar jag ibland byta ut albumversioner mot singelremixar (från t.ex. remastrade samlingar), och då blir det en väldigt volymskillnad om man lyssnar på hela album i iPoden t.ex.

Fungerar det till Apple Lossless-filer också?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-12-08 12:16

Prova.

1
Bevaka tråden