Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MSN tappar trafik

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2009-11-30 10:27

Mitt problem är att när jag använder msn (eller adium och andra kloner så det är inte direkt kopplat till programmet utan protokollet antagligen), och inte haft någon konversation på säg kanske 5 minuter, så försöker jag skriva till någon, efter nån minut står det att meddelandet inte gick att leverera, men jag kan skriva till andra personer utan problem, men så fort det inte varit någon trafik mellan mig och en person på x minuter så går det inte längre att komma fram till den andra, så till vida att inte den skriver först tillbaka till mig.

Någon som vet, är det ett problem jag ska ta upp med comhem eller är det något i mitt OS? eller möjligen i routern?

Prova att provocera fram felet med brandväggen avstängd.

  • Medlem
  • 2009-11-30 11:30

Jag har precis samma problem med msn 7.0.2 och comhem. Brandvägg eller ej har ingen betydelse. Irriterande dock!

Port 548 kanske ?

(Sök på forumet kring port 548 för den som inte hänger med, rolig läsning utlovas)

Ursprungligen av Goflorp:

Port 548 kanske ?

(Sök på forumet kring port 548 för den som inte hänger med, rolig läsning utlovas)

Nej, nej! Port 548 har inget med messenger att göra. Här finns en lista över portar som mesenger använder sig av.

Jag har ibland varit med om liknande när jag använder mig av messenger, och exakt kunna säga vad det är, är inte enkelt. Jag tror att vi får leva med det, bland annat eftersom microsofts version av messenger för mac inte direkt är av samma status som windows-versionen.

När det gäller adium så är det ju en klon, och dessa bygger på reverse-engenering.

Det kan också vara att du tappat anslutningen till internet, men själv inte märkt den korta stund det skede, men messenger märkte den korta stund.

(Jag noterar smileyn, men tycker inte vi ska leda in creepwood åt det hållet)

Ursprungligen av Mikael E:

Nej, nej! Port 548 har inget med messenger att göra. Här finns en lista över portar som mesenger använder sig av.

Jag har ibland varit med om liknande när jag använder mig av messenger, och exakt kunna säga vad det är, är inte enkelt. Jag tror att vi får leva med det, bland annat eftersom microsofts version av messenger för mac inte direkt är av samma status som windows-versionen.

När det gäller adium så är det ju en klon, och dessa bygger på reverse-engenering.

Det kan också vara att du tappat anslutningen till internet, men själv inte märkt den korta stund det skede, men messenger märkte den korta stund.

(Jag noterar smileyn, men tycker inte vi ska leda in creepwood åt det hållet)

jag var gravt ironisk....

Summarum; Microsoft tillverkar skit och vi som användare får står ut med att det smäller i bitar med jämna mellanrum.

(Sitter med Word just nu och hela word exploderar om jag ber det att göra en innehållsförteckning...)

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2009-11-30 21:32

Mikael E: Om jag tappat connection mot internet så borde inte mina andra konversationer fungerar, utan det är bara när det gått några minuter på just den dialogen som helt enkelt inte går fram sen, jag måste starta om MSN för att det ska fungera.

Det är oerhört irriterande, och det är bara när jag är hemma som det problemet finns.

  • Medlem
  • 2009-11-30 21:45
Ursprungligen av creepwood:

jag måste starta om MSN för att det ska fungera.

För mig brukar det räcka med att stänga ner den konversationen som inte fungerar längre, och sedan öppna den på nytt. Jag behöver inte starta om hela MSN.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2009-11-30 22:45
Ursprungligen av Dalle:

För mig brukar det räcka med att stänga ner den konversationen som inte fungerar längre, och sedan öppna den på nytt. Jag behöver inte starta om hela MSN.

Det fungerar tyvärr inte för mig. Men det kan jag inte svära på igen.

Nåt annat skumt som brukar hända mig, fast det är oavsett plattform är att ibland får jag inget svar alls på ett tag, så till slut stänger jag ner, strax efter så kommer ett meddelande, det står att det kom fram precis då, men när man frågar personen när den skickade så kan det varit för en halvtimme sen.

men det är inte detta problem, det är oerhört irriterande och jag gilar inte när saker fungerar som det är tänkt.

har ni provat att använda Adium? finns problemet där med?

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2009-12-01 00:37
Ursprungligen av Goflorp:

har ni provat att använda Adium? finns problemet där med?

Det finns för mig där, som jag skrev i min första post

1
Bevaka tråden