Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag känner mig som en idiotmagnet

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet ni vad en idiotmagnet är? Det är en term en del använder om sig själva som innebär att man bara lyckas attrahera idioter i olika sammanhang. Främst används det i sociala sammanhang, tex att när man är på en fest eller en bar så är de enda som pratar med en just idioter. Ett annan anledning kan vara att varje partner man haft i livet visat sig vara idioter.

Nu vet jag inte om det beror på lågkonjunkturen, min webbsida, mina inlägg här på 99.se men i mitt egna företag som Filemaker-konsult så verkar jag få in den ena förfrågan efter den andra, där man vill ha en offert på olika illa uttänkta och beskrivna projekt som skall passa i en affärsprocess de inte berättar vad det är som alla är.... tja, jag känner mig som en idiotmagnet. En väldans stark sådan. Förmodligen så stor att jag påverkar både tidvatten och månens rörelser.

Här är ett färskt exempel: Ett företag vill ha en offert, men utan projektbeskrivning, bara ett pris. Jag säger att jag gärna skriver en projektbeskrivning och i denna plockar fram en teknisk lösning vilket krävs för att kunna beräkna ett pris som i sin tur blir en offert. Men projektbeskrivning och de intervjuver de kräver kostar arbetstid som jag vill ha betalt för. Offerten är dock gratis, det är ju bara ett pris satt på projektbeskrivningen. Då blir de väldans upprörda och säger sig aldrig under 45 år som företagare ha betalt för en offert. De ämnar tillika att berätta för hela sitt kontaktnät om detta.

Självklart tycker jag hela saken är störtlöjlig: Skulle det liksom vara negativt för mig att företag låter bli att kontakta mig för att jag minsann inte jobbar gratis? Hur tänker de då?

Nåväl min fråga till 99.se medlemmar är: Någon annnan som nästan bara får in konstiga projekt?

Sedan tycker jag att det är fullständigt normalt att ta betalt för att göra en skiss av en lösning, just för att kunna beräkna ett pris. Men den här kunden hävdar att så gör man aldrig i hans bransch eller någon annan bransch han hört talas om. Han hade tex köpt in en massa utrustning nyligen och fått ett antal olika leverantörer att komma på besök med sina varianter och demonstrera dem, utan att det kostade något.

Min nästa fråga är: Hur är det med projektbeskrivningar och offerter - visst betalar man för de förra, men inte de senare?

Senast redigerat 2009-11-28 17:30

Beror väl på komplexiteten på det som skall yxas ihop.

Köpa in skruvmejslar kan ju vilken idiot som helst.

Byta ut hela order/lön/fakturering etc på ett mindre företag... det är skillnad.

Ditt problem här är ju att du förmodligen inte fått chansen att förklara VAD det är du skall göra.
Han tror du sitter och skiter i 10 min och sedan presenterar en lösning (ett pris).
troligen har han blivit ombedd av ngn att "ta fram ett pris på det hela, så får vi se..."
Han är förmodligen inte van heller vid att hantera sådana här saker.
Du anser att det tar en arbetsdag och att du vill ha betalt för det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-28 15:28

På fråga ett måste jag tipsa om länken som Joakim Melin på MacPro tipsade om häromdagen:
Clients From Hell (kolla vidare i arkivet för underhållande läsning)

Ursprungligen av IngoX:

På fråga ett måste jag tipsa om länken som Joakim Melin på MacPro tipsade om häromdagen:
Clients From Hell (kolla vidare i arkivet för underhållande läsning)

Sjukt kul!

Stora företag är precis tvärtom - där lägger man 90% av tiden på att planera, dokumentera och beskriva. Jag har varit i ett projekt där det första året lades på att bara göra det - gissa vad det kostar ?

Du har rätt - om kunden inte har en projektbeskrivning så måste den tas fram och om inte kunden själv har kompetensen så kan man erbjuda att göra det jobbet mot konsultarvode.

Offert är något annat (och gratis).

Kan det inte vara så att mindre företag anlitar mindre leverantörer. Och mindre kunder saknar ofta kompetens inom IT och projekt - stor risk för problem.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-11-28 17:09

Denna är också en smula kul, ang. gratisjobb: http://www.27bslash6.com/p2p.html (Via Daringfireball.net)

Underbara filmer!!! :$:$:$ Detta är verkligheten som videofilmare/producent också. Fast ännu värre - då INGEN utanför skrået har en susning om hur tidskrävande videoproduktion är. Ingen. Bara 3D-animerare kan ha det värre. :-D.

Jag är med på att flytta tråden till företagande, men jag startade den mest för att få skriva av mig lite gnäll.

Förresten, alla Filemaker-utvecklare som letar efter jobb de kan göra gratis åt kunder som inte skulle kunna lämna ifrån sig relevant information ens under tortyr, kan kontakta mig, jag har har fått kanske 30 mail av den typen bara i år.

Senast redigerat 2009-11-28 20:04

Råkar ut för liknande själv i bland. Fast hos mig handlar det om event upplägg, nästan som showmanus med underhållning folk vill ha offert på som man lägger ner massa timmar i en kreativ process för att komma fram till för att kunden sedan ska tacka nej, eller i värsta fall copa hela konceptet rakt av.

I mötes och eventbranschen håller diskussionerna på om "paying for proposals" dä man ska ge kunden ett riktpris efter deras önskemål och vill dem veta mer utförligt hur man tänker så får dem betala per/timma för konceptupplägget. Men det är långt kvar tills man är där...

Det är synd att det är så, en arkitekt sitter ju inte i 1-3år med att skapa ritningar för en kund för att efter det få ett blankt nej och inga pengar för projekterings kostnaderna. Vissa kunder är rötägg som tror att allt ska vara gratis...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-11-28 21:08

Här finns lite fler upplevelser från idiotmagneter...

Clients from Hell

Jag har ett till exempel från den gångna veckan. En ny kund kontaktar mig med en ganska bra projektbeskrivning som vi bollade och förbättrade flera gånger per telefon och email. Det fanns skisser och listor på funktionalitet. Jag satte mig ner och beräknade ett ungefärligt pris utifrån beskrivningen, kontaktade kunden igen och meddelade min tiduppskattning.

Då visade det sig att kunden var endast villig att betala ett pris som var lägre än ett system man kunde köpa över hyllan från en av mina konkurrenter. Men han ville inte ha det systemet, han ville ha ett likadant men skräddarsytt och anpassat för hans affärsprocess, men som sagt billigare än det som fanns att köpa färdigt.

Som om inte det var nog så ville han ha längre kredittid (6 månader) och sade sig även kunna öka sin omsättning med det dubbla (ytterligare en miljon om året) med ett sådant system han ville ha. Någon som kan säga dumsnål?

Det är ungefär lika vettigt som att besöka en Volvohandlare och peka på en standardutrustad bil och säga - jag vill ha den, men med all extrautrustning som finns, men för lägre pris än vad den standardutrustade bilen kostar.

Ytterligare timmar av livet bortslösade på en idiot som man aldrig får igen.

Senast redigerat 2009-11-29 22:29
  • Oregistrerad
  • 2009-11-29 17:05

Så här är det väl nästan alltid? Det är väldigt sällan en kund vet vad han vill ha. Titta bara på statistiken om IT-projekt. 40% av alla IT projekt misslyckas. 40%. Tänk er om 40% av alla operationer vore misslyckade, 40% av alla flygplan störtade, 40% av arlas alla mjölkpaket var trasiga.

Men inom IT är det både vanligt, och förväntat. Ett företag kan lägga ner sin utvecklingsavdelning med duktiga utvecklare, ge dom sparken på dagen och flytta hela verksamheten till polen. Tänk om man skulle ta en viktig företagsfunktion, som exempelvis företagsjurist, säga upp personerna och sen flytta justistverksamheten till polen? Det går ju inte, men inom IT så har man NOLL förståelse för hur viktigt det är med rätt kompetens.

Jag har ett konsultjobb där min roll bara är att koordinera IT projekt så företaget inte gör något dumt, sätta stopp för idiotprojekt som aldrig kommer lyckats, styra upp funktioner i dom som går, se till så beställare kan lämna korrekta projektbeskrivningar som utvecklare kan jobba emot, vara bollblank vid teknikval etc.

Man har lika stor tur att vinna ett bra projekt som man har att bli miljonär på lotto, det gäller stora företag med.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-29 19:34

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen med något längre inlägg, lika lite som jag tänker sitta och spy galla över våra kunder. Drar du avbrutet till dig "idioter" så kan det ju finnas anledning att fundera över lite hur du själv kommunicerar. Som man ropar får man svar som det så vacker heter.

Nej, jag anklagar ingen men kommunikation är inte helt enkelt, speciellt inte när det handlar om teknik. Kunden söker dig därför att han/hon inte kan göra det du kan kan. Du sitter inne med spetskompetensen. Ta det då lite lugnt, förklara utförligt hur du arbetar, hur ett projekt läggs upp och vad du måste ha för underlag. Förklara också vad som kostar, vad som ingår och vad som inte gör det.

Efter drygt 30 år i branschen så har jag naturligtvis råkat ut för "idioter" jag också men de tillhör undantagen. Utgår du ifrån att kunden är idiot så blir det snart en självuppfyllande profetia. Det är min erfarenhet (nej, jag påstår inte att någon har gjort det).

Nortwiz: Jag spyr inte galla över alla kunder, det är bara det att det är en förvånande stor andel av de många presumtiva kunder man blir kontaktad av som visar sig slösa bort ens tid.

Jag tycker det är konstigt att så många projektförslag jag får av eventuellt nya kunder som inte håller måttet och som dessutom aldrig (hur mycket man än försöker), kan leda till ett väl definierat projekt med en nöjd kund i slutänden. Just på grund av de antaganden kunder har omkring processen "köpa it-projekt" eller hur kunden är skapt.

Som alla länkar i denna tråd visar så har många gott om erfarenheter av just dåliga kunder. Eller snarare, de blir inte kunder för en av fördelarna som egen är förstås att man kan välja med vem man vill jobba.

Just nu har jag tursamt nog (ta i trä) gott om underbara, kommunikativt skickliga, fullt betalande kunder som håller mig sysselsatt. Men alla dessa förfrågningar, runt en i veckan, är ett stigande irritationsmoment, där jag väljer att avbryta så fort det är fastställt att jag har att göra med just en idiot. Jag är snabbare och duktigare numera på att avgöra det, men det är klart, som det visade sig i veckan så missar man ibland.

Dilbert sade något till sin PHB i en av sina många serier som fastnade och som uttrycker vad jag menar med sådana här kunder: "Ingen mängd av talang, tid eller pengar kan få denna projektplan att fungera". Det är med anledning av sådana presumtiva kunder som jag startade denna tråd.

I ditt fall har du lyckligtvis sådana människor i en minoritet (det skiljer sig mellan branscher gissar jag), men jag är just nu förvånad över att det för mig är en absolut majoritet. Jag förstår inte vad det beror på och om jag skulle spekulera, har det säkert inte med nästa punkt att göra.

Underförstått i ditt inlägg låter det på dig som om du menar att nästan alla eller åtminstone de flesta kunder kan bli bra kunder, bara man kommunicerar med dem på ett bra sätt, förklarar noga hur det funkar med inköp av IT-projekt, vad som kostar, vad som är gratis och förstås låter bli att anta att de är idioter. Det är alltså inte så i mitt fall (tycker jag). Jag antar inte heller att nya kunder är idioter, det var inte hur denna tråd skulle uppfattas.

Men vad jag menar är att det alltså finns sådana kunder där allt det där med bra kommunikation, förklaringar mm inte spelar någon som helst roll, och av någon konstig anledning så är universum inrättat så att varenda en av dem har mitt hemnummer och använder det sena kvällar efter kl 21 eller tidiga lördagmorgnar före kl 8 (sann historia).

Senast redigerat 2009-11-29 22:21
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-12-07 14:38
Ursprungligen av Taz_1999:

Nortwiz: Jag spyr inte galla över alla kunder, det är bara det att det är en förvånande stor andel av de många presumtiva kunder man blir kontaktad av som visar sig slösa bort ens tid.

Det vare sig skrev jag eller påstod jag.

Ursprungligen av Taz_1999:

Underförstått i ditt inlägg låter det på dig som om du menar att nästan alla eller åtminstone de flesta kunder kan bli bra kunder, bara man kommunicerar med dem på ett bra sätt, förklarar noga hur det funkar med inköp av IT-projekt, vad som kostar, vad som är gratis och förstås låter bli att anta att de är idioter. Det är alltså inte så i mitt fall (tycker jag). Jag antar inte heller att nya kunder är idioter, det var inte hur denna tråd skulle uppfattas.

Men vad jag menar är att det alltså finns sådana kunder där allt det där med bra kommunikation, förklaringar mm inte spelar någon som helst roll, och av någon konstig anledning så är universum inrättat så att varenda en av dem har mitt hemnummer och använder det sena kvällar efter kl 21 eller tidiga lördagmorgnar före kl 8 (sann historia).

Ja, jag tror att även de mest inbitna, envisa och jobbiga kunder går att få till att bli vettiga, sansade och förstående kunder. Inte alla men de allra flesta. Jag tror också att vi som sitter inne med tekniska kunskaper, kunskaper som ligger utanför den vanlige användarens inte sällan (inte alltid) är för dåliga på att kommunicera, förklara och föra det vi vet vidare.

Vi tror att kunden har förstått men vi gör lite eller ingenting för att förvissa oss om att det verkligen är så. Vi förutsätter, underförstått att kunden begripit allt. Min poäng är att om det brister mellan två människor i en kommunikationen så går det inte att ensidigt kasta över skulden på bara den ena parten.

Sedan finns det, naturligtvis, kunder som du ska göra dig av med och skicka till din värste konkurrent. Kunder som det helt enkelt inte finns någon anledning att lägga ned någon tid på.

Ursprungligen av Northwiz:

Ja, jag tror att även de mest inbitna, envisa och jobbiga kunder går att få till att bli vettiga, sansade och förstående kunder. Inte alla men de allra flesta.

Kullander och deras "97% nöjda"

de sista 3% kan man dra ner brallerna för hur mycket man vill, de är inte intresserade...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-29 20:55

Q: Have you learned something from the 35 years you worked as a graphic designer?
A: (thinks long) - Well, The client is always wrong.

(Alan Fletcher, Pentagram Design)

Tangen: Good one! LOL.

Senast redigerat 2009-11-29 22:27

Jag har lyckligtvis väldigt få presumtiva kunder av den typen, även om det händer. För min del så ser jag till att ganska snabbt få en uppfattning om de har en budget, ungefär hur stor den är, och sedan vet jag om ligger i mitt (och kundens) intresse att diskutera vidare. Rätt ofta säger jag att jag måste ha mer detaljerat underlag men att jag av erfarenhet vet att liknande jobb brukar hamna i intervallet x-y kronor och så ser jag hur de reagerar på det.

Sen förklarar jag, i princip alltid, 80/20-principen Pareto principle - Wikipedia, the free encyclopedia och hur det är tillämpligt för deras resonemang.

Jag brukar ofta använda ett exempel från en kund jag hade där en reklambyrå, utan teknisk kompetens (vilket är det normala) hade tagit fram ett design-förslag på de PDF-dokument som företaget skulle generera på automatisk väg. Reklambyrån hade föreslagit att vissa grafiska objekt skulle ha rundade objekt, men det verktyg de valt hade inget stöd för att skapa sådan grafik i de dynamiska delarna, så om jag skulle ha löst det skulle det ha kostat sisådär 150.000 , och då får kunden själv bedöma om det är värt de pengarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-30 10:08

Om vi skall lämna en omfattande offert som kräver förstudie är det normala att kunden betalar för denna.

Måste berätta en sak till om kunden (som alltså inte blir kund i inlägg #12 ovan). Första samtalet kom 21.30 en kväll då jag var jätteförkyld och snuvig, hostig och snurrig av feber. Vi kom överens om att han skulle maila en beskrivning. Den kom dagen efter vid fyra-tiden på eftermiddagen, vilket om det hade varit en arbetsdag hade gett mig ungefär en timma ett läsa och svara på mailet med en offert. Om man antar att jag inte har något bättre för mig förstås. Vilket jag förstås hade. Jag var fullt upptagen med tre aktiviteter: hosta upp tre-fyra lungor, nysa så jag trodde skallen skulle explodera och i pauserna mellan de två underbara sakerna, räkna hur många individuella luftmolekyler som krockade med mina hårstrån (de på huvudet så ingen får fel mental bild... ooops för sent), som värkte vartenda ett.

Morgonen efter det, kl 9 (!) så blev jag uppringd av samma kund som då undrade om jag hade en offert färdig!

Då får man förklara långsamt och tydligt med så korta och enkla ord som möjligt att frasen "Jag är jättesjuk" alltså inte är hemlig kod för "Jag svarar på offerter extra fort just nu!".

Någon mer med exempel på bisarra kunder?

Senast redigerat 2009-11-30 22:20
  • Oregistrerad
  • 2009-12-01 09:57
Ursprungligen av Taz_1999:

Måste berätta en sak till om kunden (som alltså inte blir kund i inlägg #12 ovan). Första samtalet kom 21.30 en kväll då jag var jätteförkyld och snuvig, hostig och snurrig av feber. Vi kom överens om att han skulle maila en beskrivning. Den kom dagen efter vid fyra-tiden på eftermiddagen, vilket om det hade varit en arbetsdag hade gett mig ungefär en timma ett läsa och svara på mailet med en offert. Om man antar att jag inte har något bättre för mig förstås. Vilket jag förstås hade. Jag var fullt upptagen med tre aktiviteter: hosta upp tre-fyra lungor, nysa så jag trodde skallen skulle explodera och i pauserna mellan de två underbara sakerna, räkna hur många individuella luftmolekyler som krockade med mina hårstrån (de på huvudet så ingen får fel mental bild... ooops för sent), som värkte vartenda ett.

Morgonen efter det, kl 9 (!) så blev jag uppringd av samma kund som då undrade om jag hade en offert färdig!

Då får man förklara långsamt och tydligt med så korta och enkla ord som möjligt att frasen "Jag är jättesjuk" alltså inte är hemlig kod för "Jag svarar på offerter extra fort just nu!".

Där tycker jag faktiskt att du har helt fel inställning. Det kan knappast vara kundens fel att du är sjuk? I ditt läge skulle jag helt enkelt tackat nej till uppdraget då det är helt uppenbart att du inte kan leverera och göra kunden nöjd (du är ju för helsikte sjuk!) - Att du ska försöka få kunden att förstå att "men oj han är ju sjuk, bäst jag väntar och förklarar för styrelsen att min tänkbara leverantör är sjuk och vi helt enkelt måste vänta". Det kan man ju helt enkelt glömma.

Det viktigaste i affärer är inte att välja vilka affärer du vill göra - utan att välja bort dom du inte vill göra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-30 22:14

Kunderna är dem samma oavsett tjänst - Du skall göra världens bästa jobb, helst gratis.

För att offerera krävs underlag, saknas erforderligt underlag gör du helt rätt i att erbjuda dig att mot en kostnad ta fram detta. Vilket i min mening visar att du är en seriös företagare och värnar om kvalitén på ditt arbete.

Vad kunden (oftast) inte förstår är att ett bra förarbete genererar en exaktare offert som även kan resultera i en lägre kostnad.

Däremot har jag full förståelse för att kunden jagar offerter från flera leverantörer och helt enkelt bara vill se ett pris. Detta beror kanske mest på att kunden är oerfaren inom branschen? Och det är kanske även här det spelar in hur bra säljaren kan motivera kostnaden av ett väl genomfört förarbete.

Otroligt nog så hittar jag inte den här filmen än i den här tråden: YouTube - The Vendor Client relationship - in real world situations

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-01 01:38

Ha ha, klockren!
På restaurangen: Ok, ok, We´ll pay your price this time, but then we want you to show us how you made it so we can do it inhouse next time....

Ursprungligen av hiphurra:

Otroligt nog så hittar jag inte den här filmen än i den här tråden: YouTube - The Vendor Client relationship - in real world situations

Den där är skitbra! Tack för att du lyfte fram den. Den är så tydlig i vilka bisarra villkor man som leverantör förväntas acceptera.

Om man orkar bläddra igenom (just precis nu) 18 tidigare sidor hos Clients from Hell-siten så finns den med där med:

Clients From Hell

Mera specifikt i en direktlänk här:
Clients From Hell : The Vendor Client relationship - in real world...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-01 10:08

Men studioex - det är väl inte rimligt att återkomma med en offert inom en timme?

Däremot behöver man kanske inte förklara tydligt och med enkla ordalag, utan bara säga när offerten kan tänkas vara klar, t.ex. offerten kommer på onsdag, jag har tyvärr varit sjuk

  • Oregistrerad
  • 2009-12-01 17:03
Ursprungligen av Tangen:

Men studioex - det är väl inte rimligt att återkomma med en offert inom en timme?

Däremot behöver man kanske inte förklara tydligt och med enkla ordalag, utan bara säga när offerten kan tänkas vara klar, t.ex. offerten kommer på onsdag, jag har tyvärr varit sjuk

Vad som är rimligt är väl inte relevant, utan vad kunden har för förväntningar, eller vad den personen som önskar offerten har sagt till sin chef och vad denne har för förväntningar.

Jag har gjort kanske 3000 offerter i mina dagar som säljare och den trevligaste feedbacken man kan få från en kund är när den VILL ha offerten (Många vill ju ha en offert som dom inte ens tittar på för hans/hennes chef har sagt att dom behöver en).

Man måste vara tydlig om NÄR man förväntas leverera något. Dessutom (som vi redan var inne på här) så har jag byggt upp en rätt bra känsla över vad man ska lägga sin tid på, ett telefonsamtal brukar räcka för att tacka nej - Om kunden verkligen är intresserad hör dom av sig igen.

Fel inställning? Jag lovade inte att ha något klart vid en viss tid. Eftersom jag var så tydlig med att jag var sjuk trodde jag den här personen kunde lista ut själv att man inte kan förvänta sig ett svar dagen efter liksom.

Att tacka nej tyckte jag inte var nödvändigt heller för kunden sade inte att det måste vara klart i en viss tid eller att det var extra bråttom och i det läget visste jag ju inte heller vad det rörde sig om. Han skulle maila något (det kan han ju förstås få göra), som jag skulle titta på. Sedan hoppade kunden till slutsatsen att det i sin tur innebär att jag åtagit mig skriva en offert och ha den klar dagen efter han skickat "något". Det hade jag inte ens gjort om jag varit frisk vid tillfället.

Vad i detta är fel inställning?

Men du har helt rätt i det där om att välja bort affärer.

Bevaka tråden