Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkskablar i Apple Store

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-28 21:21

Undrar om det är någon som har en aning om vilken nätverkskabel dom använder på Apple Stores? Såg denna video: YouTube - New Cinema Display and Macbookpro

Märkte att dom hade en väldigt tunn och apple-liknande kabel. Har exakt den setupen som i videon och det är fett störande att min nätverkskabel inte alls passar in!

Tack på förhand!

Ja vet inte ja, men de där är en vanlig CAT5 kabel, inge fansy med det. Varken platt eller smidig
Om du är ute efter platta kablar skulle jag nog rekommendera att söka efter nått sådant här http://www.national-tech.com/prodimages/10x6-691.jpg

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-29 12:20
Ursprungligen av acidflash:

Ja vet inte ja, men de där är en vanlig CAT5 kabel, inge fansy med det. Varken platt eller smidig
Om du är ute efter platta kablar skulle jag nog rekommendera att söka efter nått sådant här http://www.national-tech.com/prodimages/10x6-691.jpg

Syftade på att själva änden på den var liten och kort. Min nuvarande sladd är sådär lång och tråkig, om du förstår vad jag menar. Deras känns ytterst liten och den tar därav inte mycket plats precis som magsafe. Den du rekommenderade var bättre än min nuvarande men helst av allt skulle jag ju vilja ha en som är sådär kort som på apples bild (änden).

Om du vet vad det är. Tack i vilket fall för hjälpen

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-11-29 12:27

Det är RJ45-kontakt, utan brytskydd, som man klämmer fast själv på kabeln.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-29 13:04
Ursprungligen av Mija:

Det är RJ45-kontakt, utan brytskydd, som man klämmer fast själv på kabeln.

Helt korrekt. Tack en hel del för hjälpen. Du vet inte möjligtvis vart man kan köpa dessa sladdar? Antar att alla elektronik affärer säljer dem annars?

Ursprungligen av Ruscon:

Helt korrekt. Tack en hel del för hjälpen. Du vet inte möjligtvis vart man kan köpa dessa sladdar? Antar att alla elektronik affärer säljer dem annars?

Dessa sladdar finns inte och köpa, utan dessa gör man själv. Verktyg som behövs hittas hos classe, kjell eller teknikmagasinet för och nämna några.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-29 15:37

Kjelle har det mesta:

TP-kontakt. Montering på kabel Kunskapen du behöver om du gör egna kablar. Verktygen säljer dom.
UTP-flat Cat5e Vit - 1,0 m Kontakten på färdigmonterade blir lite kortare på platt kabel.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-30 00:02
Ursprungligen av Mikael E:

Dessa sladdar finns inte och köpa, utan dessa gör man själv. Verktyg som behövs hittas hos classe, kjell eller teknikmagasinet för och nämna några.

Tack för förslaget men jag skulle nog misslyckas ganska hårt om jag försökte mig på att göra en egen sladd och som Johan S nämnde så är det även dyrare.

Ursprungligen av IngoX:

Kjelle har det mesta:

TP-kontakt. Montering på kabel Kunskapen du behöver om du gör egna kablar. Verktygen säljer dom.
UTP-flat Cat5e Vit - 1,0 m Kontakten på färdigmonterade blir lite kortare på platt kabel.

Jag skippar som sagt helst att göra den själv. Den färdigmonterade du skickade var ju riktigt snygg, den hade ett väldigt litet brytskydd, precis något sånt jag hade tänkt mig!

Hittar inte till sladdarnas kategori på deras sida så jag kan ju helt enkelt fråga dig eftersom jag är världens nybörjare när det gäller detta. Vad är skillnaden på olika Cat? Skiljer sig hastigheten så vill jag ju helst ha den snabbaste som finns. Undrar också om det finns andra längder än 1 meter eftersom jag behöver 1x1 meter och 1x20 meter eller 1x30 meter. Tack så mycket för din tid & hjälp!

Edit: Hittade kategorin nu och såg då att deras längsta sladd ligger på 20 meter. Du får gärna svara på mina övriga frågor då jag fortfarande är ett stort frågetecken när det gäller detta! Tack på förhand

Ursprungligen av AndersStromberg:

Hej tror jag har några sådana färdiga.

Ska kolla längd när jag kommer hem den 3 dec

Anders Sthlm

God kväll, är självklart intresserad om jag inte hittar någon annan lösning innan dess, tack för din respons.

Ursprungligen av Johan S:

Är de inte lättare att köpa en vit cat6 från typ dustin? Blir både snyggare och snabbare överföringar för att inte tala om enklare än att göra en egen kabel (om man nu aldrig gjort det själv). Billigare blir det garanterat om man dessutom måste köpa verktyg för att göra EN kabel

Jag har ingen aning om nätverkskablar. Varför är det lättare att köpa cat6? Kollade på dustins hemsida och dom enda jag hitta vid cat6 var stora feta sådana som jag inte ville ha utan jag ville ju ha en tunn, liten sådan som i videon. Tack för visat intresse.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-30 09:22
Ursprungligen av Ruscon:

Hittar inte till sladdarnas kategori på deras sida så jag kan ju helt enkelt fråga dig eftersom jag är världens nybörjare när det gäller detta. Vad är skillnaden på olika Cat? Skiljer sig hastigheten så vill jag ju helst ha den snabbaste som finns.

Google är din vän: Category 6 cable - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-30 15:16

Skulle jag förlora hastighet om jag köpte en Cat5 istället för Cat6 när jag kör på ett 8MB ADSL och kopplar routern till min dator med en Cat5 sladd istället för Cat6?

Snälla någon kunnig svara på denna frågan så vet jag resten själv

Nätverkskabel

Hej tror jag har några sådana färdiga.

Ska kolla längd när jag kommer hem den 3 dec

Anders Sthlm

Är de inte lättare att köpa en vit cat6 från typ dustin? Blir både snyggare och snabbare överföringar för att inte tala om enklare än att göra en egen kabel (om man nu aldrig gjort det själv). Billigare blir det garanterat om man dessutom måste köpa verktyg för att göra EN kabel

Jo alltså, om du gör en kabel själv och inte har nån vana så är det lätt hänt att kontakteringen inte blir 100 bra och då får du mycke sämre prestanda än i en gjuten kabel som man köper färdig.

Nej, du förlorar inte hastighet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-30 20:48
Ursprungligen av Capeman:

Nej, du förlorar inte hastighet.

Tack, har köpt 2 stycken nu, funkar perfekt.

Tack för tipset om Kjelle, ville göra en ny kabel till min gamla analoga Eriksson-telefon..

(ps..om nån vet vart nån tekniskt kunnig kan göra sånt åt en för en rimlig summa pengar så tas tips tacksamt emot!)

Köpte två meter flat (68066) på kjell.com idag för 69,- Rena kärleken när man håller kablaget i näven!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-03 19:39

Köpte också några idag (2st 1m samt 1st 2m) och jäklar i min låda vad trevliga de var. Och det sparar en hel del plats med, givet köp för framtiden för min del!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Köpte två meter flat (68066) på kjell.com idag för 69,- Rena kärleken när man håller kablaget i näven!

1
Bevaka tråden