Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elektronikkunnig "fixare" sökes till död 30"-skärm

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-11-30 09:12

Vi har en 30"-skärm på jobbet som dött. Garanti har gått ut. Det bär mig emot att slänga den, då jag misstänker att det kan vara någon mycket basal grej som felar. Känner någon till någon person, eller liten gammeldags "verkstad" i Stockholm - jag tänker mig ett ställe med massa elektronik och lödkolvar på någon riktig bakgata - som tar sig an fall som dessa? Jag vill iallafall göra en felsökning som är steget efter att kolla nätadaptern, d v s någon med elektroniska mätinstrument som kan säga om det är en kondensator eller ett motstånd som behöver bytas...

Varför misstänker du att det är något mycket basalt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-30 09:59
Ursprungligen av Capeman:

Varför misstänker du att det är något mycket basalt?

Elektronik är normalt sett mycket driftsäker så länge kretsarna inte utsätts för onormala påfrestningar som extrema temperaturer eller fukt.

När de väl fallerar är det oftast någon liten banal pryl som en diod eller en elektrolytkondensator som betingar ett värde på några tiotals öre som tackar för sig. Just elektrolytkondensatorerna är ju misstänkta iom att de innehåller en vätska, elektrolyt, som kan torka ut eller läcka och då fungersar inte kondensatorn längre.

Jag har en till du kan få laga

Dom fel jag upplever luktar "trasig kondensator" ungefär som du gissar!

Vår erfarenhet är att det just är nätadaptern, men den hade du tydligen kollat. Vi har gjort av med två stycken på samma skärm, den sista gick inte på garantin, störande.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-11-30 13:26

De gamla skärmarna med ADC-kontakt var på ett sätt bättre. De hade ju ingen nätdel som kunde gå sönder. Istället fick de ström från datorn.

Så här ser min skärm ut just nu

MobileMe Gallery

Ursprungligen av Björnström:

Så här ser min skärm ut just nu

MobileMe Gallery

Ser ju lite Matrix ut

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-01 22:18
Ursprungligen av Björnström:

Så här ser min skärm ut just nu

MobileMe Gallery

Du har ju bara glömt stänga av equalizern!

Nu bor jag inte i Stockholm utan Göteborg men jag har själv lagat en 23 tummare med trasiga kondensatorer och lite andra skärmar under 3 års tid. Har elbehörighet och vet vad jag sysslar med och ett råd är att låta någon med erfarenhet göra en undersökning.

Är ju inte direkt bara att öppna skärmen och "titta" som många tror

Jag kan hjälpa er båda, förutsatt att ni står för kostnaderna för frakt och ev. komponenter. Har mycket fritid nu i juletider

Bara att slänga iväg ett PM isåfall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-04 17:02
Ursprungligen av textplorer:

Nu bor jag inte i Stockholm utan Göteborg men jag har själv lagat en 23 tummare med trasiga kondensatorer och lite andra skärmar under 3 års tid. Har elbehörighet och vet vad jag sysslar med och ett råd är att låta någon med erfarenhet göra en undersökning.

Är ju inte direkt bara att öppna skärmen och "titta" som många tror

Jag kan hjälpa er båda, förutsatt att ni står för kostnaderna för frakt och ev. komponenter. Har mycket fritid nu i juletider

Bara att slänga iväg ett PM isåfall.

Du mystiska ödmjuka man. Är du den jag tror I så fall kan du din sak.

Du måste väl få en slant för arbetet också

Björnström och grabbarna är goa gubbar som håller denna site levande så goda gärningar är inte fel i juletider.

Ha det gott " R" Hood

Pappa bor i Göteborg. Kanske får möjlighet att dra förbi..hmm...

Nu är 30-tummaren nerpackad i sin låda. Redo för ny destination!

Jag har en 23-tummare också med trasig fot (skärmen fungerar fint)...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-12-07 22:25

Toppen! Jag skall bara ordna Göteborgstransport... Kommer säkerligen under december...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-12-12 12:46

Hittade den typ av gammeldags elektronikfixartyp jag letar efter vid Vanadisplan i Stockholm...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-12 13:34

Gymnasieskolor med elektronikutbildning brukar tycka om nya objekt att reparera, brukar heller inte kosta mycket

1
Bevaka tråden