Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphotoproblem i samband med hdd-krasch

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag bodde i spanien för några månader sedan och under den tiden kraschade min kära macbook. Lämnade in den till en appleåterförsäljare som kunde fixa problemet. Fick tillbaka den sista dagen innan avresa och kunde då upptäcka att allt fungerade, dock fanns inte Iphoto kvar!

Hade läst någonstans att man kan återställa iphoto genom skivan man fick tillsammans med macbooken och jag har försökt. Tyvärr har jag även problem med dvd-läsaren, kan inte läsa dvd-skivor övh. Det är en jobbig situation
Så nu kan jag inte få över iphoto, jag kan inte läsa någon skiva och det värsta av allt är att jag inte har något fungerande bildprogram så jag får hänga kvar med Picasa, som enligt mig är riktigt riktigt uselt.

Snälla bullen, hjälp mig!

Tänkte bara tillägga, har en annan macbook i familjen med Iphoto..
Är det möjligt att dra över det på något sätt till min dator?

...och om detta inte skulle gå, har ni något annat tips på program som påminner om Iphoto som av en ren tillfällighet råkar vara gratis?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-28 16:57

Om DVD-läsaren fungerar i din andra MacBook kan du ansluta den första Macbooken (utan iPhoto) som en extern hårddisk till den andra genom FireWire-target mode och installera.
Du startar den första i target-mode genom att hålla ner T-tangenten vid uppstart. Sedan FireWire-kabel till den andra så dyker den upp som en extern HD där.
Så här använder och felsöker du FireWire-hårddiskläget

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-28 17:10

Kom på, lite osäker hur gränssnittet ser ut när du vill återställa program från originalskivorna och hur det då går till att välja installationsplats (i detta fall en extern HD, dvs din andra macbook)

Ett annat sätt är att hitta själva installationsfilen för iPhoto på DVD:n. Den brukar vara gömd helt enkelt genom att den har en punkt före sitt namn (då blir filer osynliga i Finder). Du kan hitta den med ett program som Pacifist och sedan föra över den till Macbooken du vill installera på.

Stort tack för hjälpen, det fungerade! Nu kan jag äntligen få lite ordning på bilderna i burken...

Återigen, stort tack!

1
Bevaka tråden