Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvecklingen inom datalagring är fantastisk

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Curtis Spontelli har sammanställt ett snyggt diagram av datalagringens utveckling och gjort jämförelser inom musik, foton och data. När jag såg diagrammet fick jag två tankar: dels att jag faktiskt varit i aktiv i datorbranschen sedan man använde 3.5" disketter och ZIP-drivar och dels hur stor ökningen har varit.

Från dom första 20MB hårddiskarna i min IBM PC till den 6.000.000MB RAID-volym vi använder för backup i vårt serverrack idag (!)

Det hade varit kul att höra era historier och tankar kring diagrammet som du hittar här.

En annan intressant diskussion är hur vi kommer använda dom 1000TB hårddiskar som säkerligen kommer finnas i våra hemdatorer om inte alltför länge!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-29 01:07

Lite trist att de inte tog med kassettbanden på data.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-29 02:39

Tycker inte diagrammet är alls överskådligt då den hela tiden blandar storheter med varandra för att göra det omöjligt att förstå exceptionella tillväxten i utrymme.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-29 08:28

Lagringskapaciteten/hastighet skulle varit ännu större idag om man hade hållit ned storleken på program, bilder, ljud mm i samma omfattning som man ökat diskar/minnen/processorers storlek.

Den första Mac jag jobbade grafiskt med var en Macintosh IIx, 16 MHz med 40 MB HD, 2MB ram och 2x 800 KB floppy. Det intressanta är att förutom att programmen kan oerhört mycket mer idag så gör vi i ofta samma saker nu som då.

Nja...det som hänt är att vi gör just andra saker i datorer idag än igår - och detta kräver enorma krafter och utrymme. Vi har tagit in total layout, ljud, bild och till och med video. Det är detta som kräver resurser. Jobbar man med HD-video så är dagens värstingmaskiner (t.ex. fetaste MacPro) alldeles för sega - och hårddiskarna kunde gärna vara på 10 terrabyte och uppåt för billig penning. FireWire 800 är ett minimum - måste piggas upp om man vill köra multistream. Vi som håller på med video professionellt tycker att hårdvaran har en lång väg att gå - för oss är vi i datorns barndom och försöker köra Formel 1 med EU-moppar. :-D. Realtidsredigering med realtidsrendering är ännu bara en dröm. Om man inte har en mille vill säga...men jag antar att vi talar om burkarna som Apple, Dell, Sony, etc säljer.

Detta innebär givetvis att andra som "gör samma saker nu som då" har en extrem överkapacitet som en del inte fattar varför den finns. Men det är ju en annan historia.

Ursprungligen av MatsOlov:

Lagringskapaciteten/hastighet skulle varit ännu större idag om man hade hållit ned storleken på program, bilder, ljud mm i samma omfattning som man ökat diskar/minnen/processorers storlek.

Den första Mac jag jobbade grafiskt med var en Macintosh IIx, 16 MHz med 40 MB HD, 2MB ram och 2x 800 KB floppy. Det intressanta är att förutom att programmen kan oerhört mycket mer idag så gör vi i ofta samma saker nu som då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-29 11:13

Nu tittade jag bara lite som hastigast, men hade dom inte glömt syquest-skivorna?

Ursprungligen av Clavius:

Nu tittade jag bara lite som hastigast, men hade dom inte glömt syquest-skivorna?

Syquest - vilket retrominne!

Jag har haft både 44MB, 88MB, 200MB drivar. Och jag satsade på en EZ135 drive i London när alla andra köpte ZIP. Shit vad jag är gammal O:-)

Jag har köpt 32kilo minne för 1995:- ...1982 eller så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-29 12:04

Tar fortfarande emot data lagrade på disketter, Zip-drives och allsköns ännu äldre datalagringsformat, dvs disketter med 1.4 MB kapacitet blandat med USB-minnen med 16384 mb kapacitet. Spännvidden är stor!

5,25" disketter - det var tider det

Ursprungligen av gubbslyna:

5,25" disketter - det var tider det

ABC-806 hade en Datadisc, en gemensam lagringsyta för filer.... i Den burken som var stor som en rejäl kylväska satt det 2st 8" disketter....

Så, 8" diskar, DET var grejer det, 5.25" var ju en eftergift för "vanligt folk"

Kollade med räknaren, Strax över 62 miljoner per MB gick det där 32K minnet på...

Min bärbara har alltså 4 GB minne för i runda slänga 2,5 Miljarder i sig...

Senast redigerat 2009-11-30 07:42
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-11-29 12:44

Första hårddisken jag köpte var på 240Mb eller 260Mb, jag kommer inte ihåg exakta siffran.
Den installerades i min Amiga 1200 och att gå från att köra floppybaserat Os till att kunna installera allt på en hårddisk var ett gigantiskt steg. Priset på denna disk låg nog på 2-3000:-.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-29 12:45

Visst minns man allt fipplande med disketter osv. Vår första dator var en 386:a, med både 3,5" floppy samt 5.25"floppy, hemmavid (far som var vis och inköpte denna maskin och därmed satte min bana ) och sedan dess har det spunnit iväg. Jag tillhör de som växt upp med MS-DOS, Win 3.xx på disketter (t.o.m Win95 på disketter) och framåt.
Men för ett antal år sedan började man snegla på Linux och fann att det var mycket roligare (började med RH, sedan vidare till Debian, och nu är det Gentoo som körs när det väl blir något sådant). Så köpte jag mig en iBook (PPC) för ett antal år sedan och så började banan inom Macvärlden för min del, och trivsamt är det

Men för att återknyta till topic så satt man och funderade på en ZIP-drive när de fanns, en vän hade en sådan som var kopplad parallellt, fort gick det inte. Synd bara att den inte slog mer då den hade mer än nog potential att slå ut disketterna dels för att den ofta var mer pålitligt (vem har inte råkat ut för att diskett 17 av 24 inte fungerar och sabbar hela kopieringen av vad det nu var man hade som tog plats mm?). Det kom senare interna sådana enheter med, men som sagt så slog de aldrig något häpnadsvärt.

Numera verkar det som att de flesta fått lite ordning på sina lagringsmöjligheter då man ofta hittar minst 1 USBkontakt på whatever lagringslåda man köper så man slipper att bry sig om specifika portar, extrakort i datan för att kunna koppla in dem mm och det är mycket bra. Även att många maskiner börjar kunna boota från sådana externa enheter vilket snabbar upp installationer mm, så det är sällan man springer runt med ett antal CD/DVD skivor nuförtiden, utan man har ett eller två USBminnen i fickan istället. Framåt går det med utvecklingen

Visst går det framåt. Första datorn med hårddisk hemma var en gammal IBM XT. 20 MB hårddisk, det lyckades jag aldrig fylla.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-29 13:37

Hehe, vi hade c:a 20MB hd på 386:an med, men vi körde drivespace så att den trodde den var runt 40MB (vilket aldrig stämde när man väl lade in filer på den )

Ursprungligen av Capeman:

Visst går det framåt. Första datorn med hårddisk hemma var en gammal IBM XT. 20 MB hårddisk, det lyckades jag aldrig fylla.

Hårddisk! Vilken lyx. Jag började med en Macintosh Plus. En meg ram (sensation - behövdes för den extrema grafiken i svartvitt [ej gråskala alltså]), en inbyggd floppydrive för OS och dokument och en extern floppydrive för applikationer. Att jag hade en extra extern floppydrive var nog att betrakta som ganska lyxigt. Nypris på kittet var nog omkring 25-30 000 kr.

Ursprungligen av Capeman:

Visst går det framåt. Första datorn med hårddisk hemma var en gammal IBM XT. 20 MB hårddisk, det lyckades jag aldrig fylla.

  • Medlem
  • 2009-11-29 23:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Hårddisk! Vilken lyx. Jag började med en Macintosh Plus. En meg ram (sensation - behövdes för den extrema grafiken i svartvitt [ej gråskala alltså]), en inbyggd floppydrive för OS och dokument och en extern floppydrive för applikationer. Att jag hade en extra extern floppydrive var nog att betrakta som ganska lyxigt. Nypris på kittet var nog omkring 25-30 000 kr.

(kraftigt OT)
Monty Python - Four Yorkshiremen
(/kraftigt OT)

Ursprungligen av Zimmerman:

Hårddisk! Vilken lyx. Jag började med en Macintosh Plus. En meg ram (sensation - behövdes för den extrema grafiken i svartvitt [ej gråskala alltså]), en inbyggd floppydrive för OS och dokument och en extern floppydrive för applikationer. Att jag hade en extra extern floppydrive var nog att betrakta som ganska lyxigt. Nypris på kittet var nog omkring 25-30 000 kr.

Visst var det lyx! Det var som sagt min första dator med hårddisk, inte min första dator.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-29 14:00

Blev visst en nostalgitråd här:

Mitt första lagrinsmedium var 5.25" disketter till min C64. Dom köpte jag av en jobbarkompis till farsans son, betalde typ 10 Kr styck för dom, snorbilligt då. Eller ja, det var farsan som köpte dom på sitt bolag, så jag behöver aldrig betala något

När jag uppgraderade till Amiga500 så fick den bli utan HD, det kostade för mycket. Men TVÅ diskettstationer fick det bli iaf. När jag sen bytte till A1200 så fjäskade jag för en klasskamrat till min syrra (som han var kär i,mohaha) - så jag fick låna hans 20Megabyte (MB!) hd eftersom han bara spelade spel ändå. Fick plats med alla mina moduler på en HD (Sen blev den full dock). Ett tag bootade jag WB från disk, bara för att få plats med alla modulerna på en HD..

Sen blev 3.5" HDs billiga och överkomliga. (A600/A1200 hade ju 2.5" interna) Jobbade i en TVaffär där dom köpte in samsung håddiskar ruskigt billigt. Köpte en 250Mbyte disk för 3000 som i dataaffärer kostar nästan 5000. Kommer ihåg att jag sålde den för 3000 sen till en kompis som tyckte det var otroligt billigt, vad han inte visste var att jag då fick en 520M disk för 3000 (hihi)

ZIP har jag också ett trevligt minne till. Mitt andra jobb var hos en Apple ÅF. Dom hade fast lina från Telia (128kbit) och zipdrive. Mums tänkte jag. Jag tankar hem en massa grejjer på jobbet, fyller en zipdisk eller två, lånar hem zipdisken hem och tankar över det. Laddade hem Amiga demos hela dagarna på min nya mac och slängde över dom på skitdyra ZIP diskar som jag tog med mig hem när dagen var slut. När alla andra swappade disketter swoppade jag zipdiskar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-29 17:22

Jämförelsen mellan CD och iPod stämmer inte, eller är missvisande eftersom en CD innehåller okomprimerad data. Okomprimerad CD audio tar 635MB per timme.:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-29 23:06

Tacka vet jag Bernoulli-skivorna/drivarna…

22 eller 44 meg per skiva, där skivan var av metall och inbyggd i en kasett…

- Torkel

  • Medlem
  • 2009-11-30 23:35

Jag funderar över hur de tänkt på fotosidan..
Hur får man plats med 50 foton på en 3,5", fotona är alltså på ~29kB? Och om man får plats med 4000 foton på ett minneskort, så borde det innebära att de räknar på ett 128MB (115,2MB) kort. Vilket är ganska märkligt...
Och på 2TB-disken så får det plats strax över 660000 foton, inte 680000.
Petitesser kanske, men lite märkligt ändå...
(och nu för tiden är det lättare att få tag på filmrullar med 36 foton )

1
Bevaka tråden