Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa G4 i USA

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-09 07:47

En kompis funderar på att köpa en Powermac i USA. Hur är det med nätagregatet. Funkar det med både 110V 60Hz och 240V 50Hz?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 08:00

Skall sitta en liten röd fläpp på baksidan att ställa mellan approx. 110V och approx. 220V

Kan du inte be'n köpa lite 6B4G och 6CG7 när han ändå är över

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-09 08:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
En kompis funderar på att köpa en Powermac i USA. Hur är det med nätagregatet. Funkar det med både 110V 60Hz och 240V 50Hz?

Jadå, MEN KOM IHÅG!! att innan n pluggar i den i sverige så ställ om den röd pluppen på 230v

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-09 08:24
Citat:

Electrical and environmental requirements
Line voltage: 100-120V AC or 200V-240V AC
Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase

Står det i Apples tekniska beskrivningar. Frågan är om or kan ändras med en liten röd flärp. Har precis bytt ut ett antal nätagregat till vindtunnlar och kan inte erindra mig att dom hade någon sådan omkopplare. På produktbilder på nuvarande G4 kan jag inte heller se någon...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Jadå, MEN KOM IHÅG!! att innan n pluggar i den i sverige så ställ om den röd pluppen på 230v

Ja, annars blir det en kort tur...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 08:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Ja, annars blir det en kort tur...

Men kanske snabb

  • Medlem
  • 2003-05-09 08:57

Exakt vad som händer är att det slår ut en blå blixt ackompanjerad av en pistolknall, varpå datorn inte startar igen. För det mesta har bara aggregaten gått sönder, men jag hörde att moderkortet kan gå sönder också.

Och ja, jag har gjort det av misstag.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-05-09 09:00

På de gamla macarna funkade de på på 100 och 230 utan att göra någon omställning.
Kan det inte vara så nu med?

Nätaggregaten i Apples maskiner (förrutom eMac) är autoswitchande vilket innebär att det automatiskt ställer in sen på den aktuella spänningen, 110 eller 220 volt.
Så ingen omställning av röd knapp bak på nätdelen längre alltså. Det fanns en sån på tidigare G4:or.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 12:04

Han fick 20% rabatt hos Apple och köpte i Sverige. Fråga mig inte hur han fick rabatten...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 12:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Han fick 20% rabatt hos Apple och köpte i Sverige. Fråga mig inte hur han fick rabatten...

Hur tusan fick han rabatten

Om man är registrera sig som utvecklare hos Apple (inte gratis) så får man CD-skivor och annat lajbans. Apple har ändrar reglerna för hårdvarurabatter lite från och till, men numera får man en hårdvarurabatt per år, tror jag. Det är 20% på en Applestorebeställning. Endast en CPU, men jag tror man kan köpa valfritt med andra saker. Systemet förutsätter att utvecklare inte missbrukar det, så det är begris inge bra att beställa 100 iPodar och sälja dom vidare...

  • Medlem
  • 2003-05-14 10:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Om man är registrera sig som utvecklare hos Apple (inte gratis) så får man CD-skivor och annat lajbans. Apple har ändrar reglerna för hårdvarurabatter lite från och till, men numera får man en hårdvarurabatt per år, tror jag. Det är 20% på en Applestorebeställning. Endast en CPU, men jag tror man kan köpa valfritt med andra saker. Systemet förutsätter att utvecklare inte missbrukar det, så det är begris inge bra att beställa 100 iPodar och sälja dom vidare...

Jag tror tom att det står att man inte får sälja vidare det man köpt inom ett år.

Lägsta nivån man får rabatt på kostar $500/år. En hårdvarurabatt ingår normalt inte, men om man förnyar _innan_ den gamla prenumerationen har gått ut så får man (i Sverige) 20% rabatt en gång när man handlar hos AppleStore.

För de mer intressanta maskinerna (dyrare) lönar det sig alltså att vara registrerad som utvecklare.

liszt

1
Bevaka tråden