Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast 50% CPU-användning i spel?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag äger en Macbook från mitten av 2007 (se: MacBook (Mid 2007) - Technical Specifications). Mitt batteri fungerar rätt bra efter tre år tycker jag. Kan se en långfilm på två timmar utan att det laddar ur helt.

En dag så ville jag ta bort batteriet ur datorn och endast ha i nätadaptern och märkte att mina spel i Windows XP (bootcamp) laggade något otroligt mot vad dom gjorde innan. På nätet hittade jag att det berodde på att Apple har gjort det så att processorhastigheten sänks drastiskt när batteriet inte är inkopplat (källa: Apple Notebooks Take Huge Performance Hit without Battery - Gearlog).

Så jag satte genast in batteriet. Efter några dagar märker jag att mina spel fortfarande har FPS-lagg och jag installerade nyligen SpeedswitchXP och märkte att min processor endast går på 50% när jag spelar.

Vad kan detta bero på?

Kan det vara så att spelen inte är multitrådade? (dvs dom använder bara en processorkärna)

Det har fungerat bra tidigare innan jag tog ut batteriet. Spelet i fråga är Quake Live. Kan tillägga att jag precis rengjorde datorn inuti från allt damm och smuts.

Datorn blev lite tystare men inte snabbare.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-29 12:34

Efter en googling verkar Quake Live inte kunna utnyttja mer än en processor / kärna vilket precis som Björnström säger kan visa sig som att bara 50% används (dvs 1 / 2 kärnor används fullt).

det skall finnas en 'r_smp' variabel som tydligen visar 0. => inget smp stöd.

Frågan kvarstår:

Varför påverkas prestandan när batteriet är uttaget när man kör på nätel?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-29 17:35

Kan det vara för att förhindra problem om batteriet plötsligt dör när man laddar det osv. Dvs förhindra att det exploderar genom att den går ner i strömstyrka mm?
När batteriet saknas så har inte datorn möjlighet att ta in all nödvändig information den behöver för att "våga" dra på med fullt ös.

Bara gissningar och spekulationer dock

Ursprungligen av Zimmerman:

Frågan kvarstår:

Varför påverkas prestandan när batteriet är uttaget när man kör på nätel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-29 17:55

Mer för att strömadaptern egentligen är för klen för att datorn ska kunna köra på max!
MacBook och MacBook Pro: Processorns hastighet minskas när batteriet tas bort medan datorn drivs av en nätadapter

Tack. Där satt den. case closed. Men...nog tycker jag Apple bör skicka med en nätdel som fixar biffen. Den behöver inte bli speciellt större. Eller fulare. :-).

Ursprungligen av IngoX:

Mer för att strömadaptern egentligen är för klen för att datorn ska kunna köra på max!
MacBook och MacBook Pro: Processorns hastighet minskas när batteriet tas bort medan datorn drivs av en nätadapter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-29 18:23

För att återgå till trådskaparens fråga: Brukar det inte stå 200% i Aktivitetshanteraren i OSX när båda processorerna används fullt? (har ingen multiprocessor själv).
Och hur korrelerar detta till SpeedswitchXP eller andra liknande program man kan använda under Windows?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-29 19:09
Ursprungligen av IngoX:

För att återgå till trådskaparens fråga: Brukar det inte stå 200% i Aktivitetshanteraren i OSX när båda processorerna används fullt? (har ingen multiprocessor själv).
Och hur korrelerar detta till SpeedswitchXP eller andra liknande program man kan använda under Windows?

Inte i windows, vilket jag förstod det som att det var? Inte heller i osx mig veterligen lite jobbigt för dom med 8 kärnor om det skulle visa 800%...

1
Bevaka tråden