Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro: strul med DVD Dual Layer +R

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan bränna med både Toast 10 och Finder men efter avklarad bränning kan inte dual layer-skivorna läggas på skrivbordet.

Jag testar skivorna i en kollegas dator och där dyker de upp direkt på skrivbordet.

I Finder får jag samma dialogruta som när man matar in en tom DVD. Om jag klickar OK så visas skivan som Namnlös DVD och brännbar.

Har ni några idéer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-28 19:06

Testa med en annan brännare.
Eller köp en ny kostar ju bara 250:-

B.d

Jag har kommit fram till följande.

1. Fick rådet att testa med Verbatim DL-skivor. De skivorna ska funka bäst med de flesta brännarna. Jag såg även i arkivet på jobbet att vi haft det märket tidigare.

2. Googlade fram att det finns ny firmware till Sony-brännaren i min Macpro men bara till fristående brännare. Denna nya firmware ska bl a göra att brännaren klarar fler media. De bundlade brännarna skjuter de inte ut någon ny firmware till. Jag vet att Apple erbjöd firmware-uppdateringar förr i tiden men när jag tänker på det så är det väldigt länge sedan jag såg en sådan.

Om inte det funkar med Verbatimskivorna köper jag en ny brännare. Några rekommendationer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-28 20:05

Går det inte att uppdatera firmware om du tillfäligt stoppar in brännaren i en pc-burk?

Mycket voodo med detta. Att din läsare inte kan läsa skivorna den bränt själv när de kan läsas i en annan DVD-läsare känns ... så ologiskt och fel.

Jag läser att folk uppdaterar firmare inuti PC men läser samtidigt att Sony säger att det finns inga garantier för att det funkar. Om en ny brännare kostar 250 kr så är det det som är alternativet. Min timkostnad är 750 kr så det som tar minst tid blir billigast.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-30 17:29

Köpte precis en Samsung 20XDvd med Lightscribe för 279:- Funkar perfekt.
Leopard har stöd för i stort sett alla brännare även Blu Ray.

B.D

1
Bevaka tråden