Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordsskydda album i iPhoto

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör jag för att lösenordsskydda album i Iphoto? eller är det bara album man lägger ut på nätet som går att skydda?

Du kan ju alltid gömma bilder du inte vill visa i biblioteket.

Annat alternativ är att lägga bilder i en lösenordsskyddad discimage där nyckeln inte sparas. Ett frågetecken att kolla är vad som sker med previews som skapas.

Snabeldrake. Men precis, pinsamt man inte hittade dit själv... Det funkar även om jag gärna gjort det ännu säkrare.

Pepparkaka. Har läst om det i andra trådar då jag luskade i detta förut. Det känns för jobbigt/krångligt. haha inte tillräckligt hemligt.

Tack för hjälpen.

Om det är bilder som man VERKLIGEN inte vill att tex ens barn ska se
Hur säkert är det då att bara gömma dem i iPhoto?
Finns det nåt sätt att dölja dem i nån mapp, så att de inte heller syns om man klickar på "Alla bilder" i Finder?
Lät kanske intressant det som Pepparkaka skrev, men jag fattar inte alls hur man gör. Är ingen avancerad användare...
Tacksam för hjälp!

Det är inte säkert alls att gömma bilderna i iPhoto, de är ju lätta att finna om man (barnen) vet var man (de) ska trycka.

Så här skapar du en skivavbild (image) med vuxenbilder:

Starta programmet Skivverktyg.app. Klicka "Arkiv" -> "Ny" -> "Skivavbild från mapp". Välj mappen med bilderna som du vill gömma. I dialogrutan därefter väljer du namnet på den avbild du vill skapa och platsen var du vill lägga avbilden. Under "Avbildsformat" väljer du förslagsvis "Läs/skrivbar". Under kryptering väljer du "128-bitars AES-kryptering." Fyll i lösenordet, bekräfta det - vänta, och avbilden är skapad.

Dubbelklicka för att öppna avbilden, avmontera den i Finder. Easy!

1
Bevaka tråden