Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyhet om Dreamhack - Jönköping

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SVT sänder direkt på webben fredag och lördag från e-sportturneringarna av årets Dreamhack i Jönköping. Svenska evenemanget Dreamhack är världens största LAN- och datorfestival, och på plats finns några av världens bästa spelare för att tävla om totalt 600 000 kronor. Det är första gången en svensk tv-kanal gör en så gedigen satsning på att bevaka en onlineturnering.

Hämtat från SVT´s intranät - lycka till ni med som reser dit med era macar...

Vad tävlar de i egentligen? Det kanske är allmänt känt men jag har missat det i alla fall.

Counter Strike är väl det främsta va.

(Jag är 42 och har inte hundra koll på ungdomars subkulturer )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 10:25

"På Dreamhack Winter kommer SVT att sända direkt från de populäraste evenemangen, bland annat turneringar i World of Warcraft, Counter-Strike, Street Fighter IV och Quake Live. Till sin hjälp har den statliga tv-kanalen anlitat den före detta Counter-Strike-spelaren Miguel "Quick" Bonett." (från Sweclockers.com)

Bra att de anlitat en fd spelare som kommentator, han borde ju ha koll på en hel del tycker man.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 14:07

E-sport, live från Dreamhack | svt.se <-- live just nu för den som vill se.

Bänkad!

600000!? Man kanske ska börja spela CS ändå... Nej, jag står nog över, men jag hade inte sagt nej till pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 20:10

Har de inte en massa småtävlingar också... små programmeringsproblem som ska lösas på tid, 2 flak joltcola till vinnaren.

Ursprungligen av sodemus:

Har de inte en massa småtävlingar också... små programmeringsproblem som ska lösas på tid, 2 flak joltcola till vinnaren.

Jo, det var ett inslag om läskdrickning för ett tag sedan. Tre läsk uppdruckna på kortast tid. Vinnaren fick ett flak Pepsi(?).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-11-27 21:55
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-28 14:04

Counter Strike spelade man ju i Linux med Wine förr i tiden och det var innan det slog igenom!

Då var systemkraven P133 har jag för mig det var tider det!

Mmm, Pentium. 200MHz med MMX!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-28 16:51

En arena full av människor utan liv...

Ursprungligen av planB:

En arena full av människor utan liv...

Du, IT har räddat många individer undan/från idrotten.

Ursprungligen av planB:

En arena full av människor utan liv...

Ok, hur definierar du "att ha ett liv"?

Eftersom du inte satte någon smiley, så får man förmoda att du menar allvar med uttalandet.

Risken är väl att vi får bryta ut det här till en egen tråd i Loungen eller så, men jag är nyfiken...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, hur definierar du "att ha ett liv"?

Eftersom du inte satte någon smiley, så får man förmoda att du menar allvar med uttalandet.

Risken är väl att vi får bryta ut det här till en egen tråd i Loungen eller så, men jag är nyfiken...

Det är väl det gamla vanlig tänkandet att

Om folk inte tycker/sysslar med det som JAG gillar så har de inget liv.

Vi fyller ju alla våra liv med olika grejer. ...
Varför inte se det som något bra?

Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl det gamla vanlig tänkandet att
Om folk inte tycker/sysslar med det som JAG gillar så har de inget liv.

Ja, precis vad jag misstänker. Därför är jag nyfiken på att höra om det är så, eller om han faktiskt har någon "riktig" definition.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-11-29 07:57

Det är väl bra om ungdomarna lär sig att springa runt och skjuta ihjäl folk.
Då kan vi skicka iväg dem till Afghanistan när de vill pröva på detta IRL.

Ursprungligen av Macus:

Det är väl bra om ungdomarna lär sig att springa runt och skjuta ihjäl folk.
Då kan vi skicka iväg dem till Afghanistan när de vill pröva på detta IRL.

Tror de är mera safe att köra över datorn. Fråga min kompis som var i Afghanistan och vart skadad nyligen och han sa att spel var roligare.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-29 22:08

Personlig reflektion, bara. De gånger jag ägnat mig åt förströelse i virtuella världar har det känts som livet snabbspolats. Samma sak med att läsa dåliga deckare, lösa sudoko och spela bridge. Kan man leva professionellt på det är det dock en helt annan sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-29 23:08
Ursprungligen av planB:

Kan man leva professionellt på det är det dock en helt annan sak.

Vill inte vara sån men varför skulle det vara en helt annan sak om man samtidigt tjänar på det? Om en syssla är (för mig) själsdödande skulle den för mig vara det lika mycket även om jag tjänade en hacka på det. Om den därtill vore mitt levebröd skulle jag dessutom vara bunden till den.

Jag skulle i så fall se "snabbspolning" snarare som en välsignelse än nåt annat. Eller det kanske var det som menades med "kan man leva på det..."

Vad säger du?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-29 23:48
Ursprungligen av sodemus:

Vill inte vara sån men varför skulle det vara en helt annan sak om man samtidigt tjänar på det? Om en syssla är (för mig) själsdödande skulle den för mig vara det lika mycket även om jag tjänade en hacka på det. Om den därtill vore mitt levebröd skulle jag dessutom vara bunden till den.

Jag skulle i så fall se "snabbspolning" snarare som en välsignelse än nåt annat. Eller det kanske var det som menades med "kan man leva på det..."

Vad säger du?

Ett jobb är ett jobb. Inbegriper det ett tävlingsmoment är det definitivt inget att klaga på. Väldigt många jobb är föga utvecklande. En professionell spelare har i alla fall kul på jobbet även om det knappast är utvecklande i den meningen att det livet substantiellt innehåll. Vad jag - subjektivt/personligt - reagerar på är vanliga svennar som spelar bort halva sina liv på något som inte tar dem någonstans.

Ursprungligen av planB:

Personlig reflektion, bara. De gånger jag ägnat mig åt förströelse i virtuella världar har det känts som livet snabbspolats. Samma sak med att läsa dåliga deckare, lösa sudoko och spela bridge. Kan man leva professionellt på det är det dock en helt annan sak.

Men bara för att DU tycker att det är slöseri med tid så behöver det ju inte vara så för alla. Oavsett om de "kan leva professionellt på det" eller inte.

<ironi-hatt>

Fan, kompisens dotter slänger bort sitt liv på schampoo och hästar!
En annans på fotografering, det kostar ju BARA pengar och tid.
En annan reser, vet ni hur DYRT det är?
En annan lagar mat till fanatismens rand. Huga.
En annan sitter hemma och enbart GNÄLLER hela dagarna, från här och till döden...

</ironi-hatt>

Berätta gärna om DINA favoritsysselsättningar som är så meningsfulla, livsbejakande och styrkande viktiga då. Jag är idel öra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-29 23:53
Ursprungligen av Goflorp:

Men bara för att DU tycker att det är slöseri med tid så behöver det ju inte vara så för alla. Oavsett om de "kan leva professionellt på det" eller inte.

<ironi-hatt>

Fan, kompisens dotter slänger bort sitt liv på schampoo och hästar!
En annans på fotografering, det kostar ju BARA pengar och tid.
En annan reser, vet ni hur DYRT det är?
En annan lagar mat till fanatismens rand. Huga.
En annan sitter hemma och enbart GNÄLLER hela dagarna, från här och till döden...

</ironi-hatt>

Berätta gärna om DINA favoritsysselsättningar som är så meningsfulla, livsbejakande och styrkande viktiga då. Jag är idel öra.

Jag förströr också tiden, mest på forum där jag interagerar med andra människor och lär mig saker. Jag ser inte heller skapande som förströelse - det är definitivt utvecklande. Möjligtvis är spelande på mycket hög nivå också utvecklande i den här skapande meningen, och för ett antal precisionsyrken, fingerfärdighet osv. Men det är inte det jag förknippar med dreamhack, även om det finns en obestridlig social aspekt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-11-30 00:33

Satt och kollade på finalen i CS på svtplay. Skulle varit klart 23:30, dom höll på till 2:30!
Och det var värt det! Skitspännande in till sista rundan. Lagen var så jämna och ganska bra kommentatorer, önskar jag hade varit där live.

1
Bevaka tråden