Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto 09: Faces-menyn tom trots taggar

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag taggar folk i faces så kommer de ändå inte upp i faces-menyn. Den är tom! Fattar inte vad som är fel.
Försökt att ominstallera men spelar ingen roll.
Nån som vet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-29 17:11

När man kör igång första gången iPhoto ska det börja scanna igenom alla dina bilder - händer det?

japp, det gjorde den in typ 3 timmar. Inga problem där.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-29 18:06

Det fungerar visst. Den försöker först hitta alla ansikten. När den väl har skannat in allt går du in photos listan. Välj en bild med ett ansikte. Öppna den och klicka längst ner till vänster på faces ikonen. Skriv namnet på personen. Sen har du ett ansikte i faces listan, upprepa för att lägga in fler personer i faces listan. När du väl har lagt in en person kan du låta iTunes leta reda på alla liknanden ansikten och du kan välja om det är rätt person eller inte.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-29 19:09

Sök lite på Apples forum ... skummade igenom några trådar om folk som råkat ut för samma fenomen men såg ingen direkt lösning - men kolla där du.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-29 19:19

iPhoto vet inte vem som är på foton. Du måste själv namge personen! Tills du har namngett personen på fotot är faces listan tom.

//Rob

såklart att jag har namngett folk. problemet är att faceslista ser tom ut. Det är en känd bugg verkar det som.

Ursprungligen av Robo-X:

iPhoto vet inte vem som är på foton. Du måste själv namge personen!

Riktigt så korkad tror jag inte han är Han skriver ju faktiskt att det är när han taggar folk som det ändå blir fel. Verkar vara en bugg helt enkelt.

Fungerar utmärkt för min del. Vissa personer verkar vara lättare att skilja ut än andra upplever jag. En del känns aldrig igen, andra blir rätt varje gång nästan.

Kul funktion ändå, totalt sätt. Och hyfsat bra gränssnitt för att ange ansikten också. Bra smådetaljer som att man kan alt-dra en ruta i bekräfta-läget för att göra många röda istället för gröna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-29 20:21

Samtidigt saknas det en hel del funktioner och inställningar tycker jag. T.ex. vill jag kunna få upp alla (och endast) de foton som har "Okänt ansikte" så att man lätt kan tagga dem - man vill ju inte sitta och gå igenom HELA sitt bibliotek.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-01-30 12:49
Ursprungligen av Thomaz:

Samtidigt saknas det en hel del funktioner och inställningar tycker jag. T.ex. vill jag kunna få upp alla (och endast) de foton som har "Okänt ansikte" så att man lätt kan tagga dem - man vill ju inte sitta och gå igenom HELA sitt bibliotek.

Det blev mycket lättare efter man gick in på varje person och bekräftade fler bilder, tillslut så kände iPhoto igen ännu fler bilder på samma person, då var det bara att bekräfta de också.

Ursprungligen av Jetwash:

Det blev mycket lättare efter man gick in på varje person och bekräftade fler bilder, tillslut så kände iPhoto igen ännu fler bilder på samma person, då var det bara att bekräfta de också.

Neural network is fantastic...

LCR

Ursprungligen av Adrian B:

Riktigt så korkad tror jag inte han är Han skriver ju faktiskt att det är när han taggar folk som det ändå blir fel. Verkar vara en bugg helt enkelt.

Fungerar utmärkt för min del. Vissa personer verkar vara lättare att skilja ut än andra upplever jag. En del känns aldrig igen, andra blir rätt varje gång nästan.

Kul funktion ändå, totalt sätt. Och hyfsat bra gränssnitt för att ange ansikten också. Bra smådetaljer som att man kan alt-dra en ruta i bekräfta-läget för att göra många röda istället för gröna.

Ang att vissa personer verkar vara lättare att känna igen: jo tack. iPhoto vägrar acceptera att jag är lik mig själv. VÄGRAR. Och då är den ändå förvånansvärt snabb med att känna igen andra personer än mig själv. Men mitt ansikte, som jag i all narcissism så klart har hundratals bilder av, vägrar iPhoto erkänna som ett och samma ansikte. Harvey Two-face? Pah. Olof Billion-face.

Ursprungligen av Robo-X:

iPhoto vet inte vem som är på foton. Du måste själv namge personen! Tills du har namngett personen på fotot är faces listan tom.

Dålig stil! Finns det ingen Gracenote/CDDB över ansikten ?!

LCR

Ursprungligen av LCR:

Dålig stil! Finns det ingen Gracenote/CDDB över ansikten ?!

LCR

"FBI's most wanted"
http://www.fbi.gov/wanted/topten/fugitives/fugitives.htm

Lite för begränsad...

Ska vi dra igång våran egen ?

Jag tar Island, Goflorp tar Kina, Adrian tar Indien...

LCR

I amerikanska filmer brukar de ofta snacka om att vissa har "one of those faces" som alla tycker sig känna igen. Har upptäckt en kompis som verkar ha en sådan; oavsett vem jag taggar, man eller kvinna, ung eller gammal, så finns hans nuna med bland bilderna jag ska bekräfta.

Det verkar inte funka lika bra för alla; här är det många klagomål...

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=641749

Jag upplever att '09 är otroligt långsam vs '08?

Då menar jag när endas iPhoto är öppet.
-------
Har ändå 4GB RAM

jag löste mitt problem genom att slänga vissa filer i iphoto library som tvingade iphoto att rescana mitt bibliotek. Nu funkar det. Jag tycker iphoto öppnas mycket snabbare nu än förr, så långsammare upplever jag inte det. Däremot tycker jag att igenkänningen blir sämre för varje foto jag taggar. Skum algoritm. man borde kunna masstaga felaktiga bilder.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-02-25 19:42
Ursprungligen av Patric08:

jag löste mitt problem genom att slänga vissa filer i iphoto library som tvingade iphoto att rescana mitt bibliotek. Nu funkar det. Jag tycker iphoto öppnas mycket snabbare nu än förr, så långsammare upplever jag inte det. Däremot tycker jag att igenkänningen blir sämre för varje foto jag taggar. Skum algoritm. man borde kunna masstaga felaktiga bilder.

ah såg ditt inlägg nu.. vilka filer pratar du om?

Ansiktsigenkänningen är ju en ny källa till skratt också. Typ som när jag fick upp en bäbis som förslag på min bror. Eller en polare som iPhoto tyckte såg ut som en rottingstol!

Ursprungligen av Adrian B:

Ansiktsigenkänningen är ju en ny källa till skratt också. Typ som när jag fick upp en bäbis som förslag på min bror.

Din bror är ett wildcard. Bäbisar, pojkar, flickor, män, kvinnor, gubbar. "Is this Samuel?" förekommer på alla

Ursprungligen av Adrian B:

Ansiktsigenkänningen är ju en ny källa till skratt också. Typ som när jag fick upp en bäbis som förslag på min bror. Eller en polare som iPhoto tyckte såg ut som en rottingstol!

Har en kompis som sitter i en stol på en uteplats. I bakgrunden syns en bil parkerad.
iPhoto struntar gladeligen i hans ansikte men vill gärna att jag skall namnge fälgen på bilen...

"Du är så ful att en fälg har mer nuna än du...."

Ursprungligen av Adrian B:

Ansiktsigenkänningen är ju en ny källa till skratt också. Typ som när jag fick upp en bäbis som förslag på min bror. Eller en polare som iPhoto tyckte såg ut som en rottingstol!

Min son har en Canon A580 tor jag det är och den har face recognition,
men när han plåtade Kenny, min katt så kända kameran igen hans nos
som ett litet ansikte!!!

LCR

Jag tycker det funkade jättebra tills iphoto nu inte alls vill hjälpa till att identifiera rätt person till bilderna. Jag fick nog hjälp upp till 1000 bilder sen fick jag göra jobbet själv.

Någon annan som har liknande problem?

Hoppas det är en bugg som lätt går att åtgärd.

Det vore bra om iPhoto kunde rapportera tillbaka till Apple - fast först efter att man uttryckligen gått med på det förstås - om hur väl Faces fungerar, så Apple kan finslipa algoritmerna.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-02-25 19:37
Ursprungligen av Patric08:

När jag taggar folk i faces så kommer de ändå inte upp i faces-menyn. Den är tom! Fattar inte vad som är fel.
Försökt att ominstallera men spelar ingen roll.
Nån som vet?

Har samma problem! har du fått tag på någon lösning? Min "ansiktenmeny" är tom.. har försökt tagga massa bilder nu men den verkar inte känna igen några ansikten i bilderna alls..

Verkligen det undrar jag också vad tog du bort för filer. jag ha taggat massor med bilder men den är VÄLDIGT långsam. och den verkar snarare hitta ansikten istället för speciella ansikten...

samma problem här, ansikten sidan är tom trots att jag har taggat massor med bilder. är det ngn. som har en lösning på detta?

Har samma problem. Den hittar ingan ansikten trots att jag taggat massvis med folk.
På andras datorer så tar de upp en bild och trycker på namn. När de trycker på namn så sätter iPhoto själv en fyrkant runt ansiktena på bilden och där står att personen är okänd eller något. Sen döper de personerna på bilden och allt är klart. När de sen går in i faces har iPhoto hittat fler bilder på personerna som de kan bekräfta.

När jag tar upp en bild och trycker på namn kommer det inte upp någon fyrkant runt ansiktena automatiskt utan jag får klicka i själv var ansiktena är. Trots att jag markerat 20 bilder på mig själv hittar iPhoto inte en enda bild på mig.

EDIT: Löst sig. Tog ett dygn för iPhoto att gå igenom bilderna. Nu fungerar det som et ska!

Senast redigerat 2010-03-17 10:35
1
Bevaka tråden