Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räknarnörden anfaller

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag måste erkänna ngt, jag är lite av en "miniräknar-nörd".

Genom åren har det vart många Casio, Sharp, Texas...

Sedan blev det "tyngre droger" (grafräknare)...HP48 i några olika varianter...
Hittade rätt tidigt in på "tungviktaren" Hewlett Packard's bana...

Sen är man ju såld

HP10, HP35, HP39, HP40, HP48....

Fann "the holy grail" - HP-41:an, en CX med utökat minne och tidsmodulen inbyggd...
Byggkvalité som liknar perversitet... tangenter som liksom vippar i läge med ett myndigt "klunk"...

Sedan blev man ju vuxen eller ngt sånt tråkigt.

Behöll en HP10s för "addera räkningarna", 41CX:en för att den... är närmast helig
Böckerna till 41 stod i hyllan, myndiga saker med sidor ibland märkta "This page was left bland intensionally"... sug på den.

Så, nu har jag börjat plugga igen, skall få plugga matte och tänkte att...

Lite räknare kan ju vara bra. 41:an är ju kompetent och ... äldre än 80% i min klass....tsss!
Så det sög lite i tarmen, undrar vad HP kan idag.

Hittade en HP-50g, ny låg den på 1700:-, huga!

Sökte lite och läste på, 49g+ var den man skulle satsa på...

(nu är det <10% kvar som läser inlägget)

Hittade en på eBay.de - ebay.co.uk var ju lögn hitta några räknare på. verkar som tyskar kan räkna, engelsmän använder väl kulram till sina jädra Imperial Units..

Min efter 10dagars väntan, 517:- Ett fynd

Installerade senaste version på OS och ekvationsbibliotek.

Så förutom lite minne så bär den sig åt som sin 1000:- dyrare storebrorsa.

För den tekniskt intresserade så har den ARM-cpu som emulerar den äldre Saturn-CPU'n och sedan kör den Saturn-koden för räknaren.... lätt rörigt.
Ändå blir den upp till 7ggr snabbare än sin föregångare. även om den emulerar...
Den har SD-kortplats och USB-ingång, plottar 2D såväl som 3D.
Piskar skiten ur vilken Texas som helst. Programmerbar i HP's egna RPL (reverse Polish Lisp - Lisp sägs stå för List processing men det är ljug (Lots(of((Infernal))Stupid)Parenthesis))) betyder det egentligen

Har jag vänner här på forumet?

Jag kör en TI-89. Ledsen, men de senaste HP-räknarna ger jag inte mycket för. Byggkvaliteten är under all kritik, och de är inte ens utvecklade av HP själva längre.

TI-89:an har varit min vän sen jag började på Chalmers 2000 och aldrig svikit mig. Räknar algebraiskt (dvs svarar med bråk när det är möjligt), kan räkna symboliskt, löser diffekvationer och integraler... Gör helt enkelt allt man behöver utan krångel, perfekt i vardagen. HP:s 48 serie har nog mer funktioner, men 90% av dem använder man aldrig ändå på miniräknaren.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-28 08:21

Jo, har alltid gillat räknare, fick min första 1976. Men, jag har aldrig varit speciellt intresserad av matte så det har stannat där även om jag varit på väg att köpa en några gånger. Nu klarar jag mig med de som finns i Xet och iPhonen. Men du skriver med sådan inlevelse så man får lust att köpa en direkt, måste.. stå.. emot..

Här är det rena museet...

Hemma har jag fortfarande min Casio fx-180P som jag köpte när jag gick i gymnasiet 1985.

Och på jobbet har jag en Texas Instruments TI-34, som jag fick 1988 på mitt första jobb.

Ingen av dem används speciellt ofta. När det ska räknas blir det oftast via widget i datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-28 09:57

TI-85 här. Den har varit min trogne vän genom mina ingenjörsstudier. En extra bonus var att man kunde (kan) rita obscena bilder i grafikläget om man har tråkigt på en föreläsning.

Visst klappar hjärtat litegrann för HP också. Min pappa har en samling programmerbara HP frpn 70-talet med magnetkort som lagringsmedie. Jag minns en lördag på 80-talet då jag ägnade flera timmar åt att knacka in något "månlandarspel" från en gammal tidning som i efterhand inte var värt besväret men man var väl svältfödd på underhållning

Fick en HP-41CX av en ritare på mitt förra jobb när han gick i pension. Där kan man snacka kvalitet, långt ifrån dagens HP-räknare. Helt otrolig knappkänsla, och med fyra modulplatser.

TI-82 hade man på gymnasiet, cool grej då. En polare som var lite nördigare köpte en TI-86, den var fräckare, Kunde man köra grafiskt hemmasnickrad OS på, och spel! Som det fantastiska racingspelet.

TI-82 och Ti-86 här. Batterierna i TI-82:an började läcka och förstörde kontaktblecken. Anslöt därför en extern batterieliminator så att räknaren fortfarande gick att använda. Problemet var bara att jag därefter var tvungen att sitta nära 230V-uttag på lektionerna.. Mmm, nostalgi.

EDIT: Ska se om jag inte har några program kvar, någonstans. Fast de går väl inte att köra på en HP?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-11-28 13:10

Goflorp: Respect!

Under min gymnasietid, mitten av 80-talet, var jag en hängiven Texas-användare. Modellnumret har jag glömt, men det var en med vinklad display och förvarades i en låda av hårdplast. Har ett svagt minne av att man fick byta ut dessa med jämna mellanrum då det var ngt krångel med dom.
Men! I smyg hade jag ju beundrat kompisarna med HP-snurror. Mycket knappar och, framför allt, RPN. Tänk att få slippa parenteserna.
Det kom dock att dröja 10 år innan min första HP inhandlades med hjälp av en kompis i Singapore. Tror att besparingen var bortemot 50%! mot att köpa den i Sverige. Det blev en 19B-II. Hade jag fått göra om valet idag så hade det blivit ngn ur 10-serien. De har det riktiga HP-utseendet!

Kolla in och njut The Museum of HP Calculators

Den Texas du förmodligen tänker på var TI-57, den hade ett väldigt hårt tangentbord och ibland så slog det dubbelslag. Hela räknaren gick i ljusblå/vit/alu och fönstret var uppvinklat som du säger.

Skalet (förvaringslådan) var i riktigt seg plast och tålde i princip tappas från vilken kateder som helst. ...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-11-29 00:12
Ursprungligen av Goflorp:

Den Texas du förmodligen tänker på var TI-57, den hade ett väldigt hårt tangentbord och ibland så slog det dubbelslag. Hela räknaren gick i ljusblå/vit/alu och fönstret var uppvinklat som du säger.

Skalet (förvaringslådan) var i riktigt seg plast och tålde i princip tappas från vilken kateder som helst. ...

Jajajmen, det stämmer! Minns nu med fasa alla dubbelnollor som dök upp när de minst behövdes...

Konstigt att skalet har fastnat i minnet, inte bara hos mig. Snacka om att fylla sin uppgift

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-28 13:29

Tacka vet jag räknestickor och Curta-räknare.

The CURTA Calculator Page

Jag hade en samling med mekaniska räknemaskiner ett tag, men insåg att samlingar för samlingars skull är en börda för mej så jag gjorde mej av med dem.

Jag har min gamla Casio fx180p någonting liggande från dagarna på naturvetenskapliga från mitten på 80-talet, och jag använde den på universitetet när jag pluggade elektronik i 4 år i mitten på 90-talet, fast vi använde mycket på datorn som pSpice, Matlab o.d.

LCR

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-11-29 01:11

Förresten, vad är vitsen med grafräknare?
Är det inte grundläggande matematik att kunna visualisera, mer eller mindre, hur en ekvation ser ut på pappret?

Undrar hur många TI-57or man bytte egentligen... Sedan blev det en Casio FX 602P (som lever än).

Räknenördarna körde HP41-or. De som var extra nördiga köpte sin räknare t.o.m. innan de började på gymnasiet = de köpte de gamla modellerna med röda LED-siffror = de var tvungna att sitta nära vägguttagen då batterierna tog slut på nolltid...

Detta hände sig under åren 1982-85.

Ännu "skojigare" var det på högstadiet där böckerna och uppgifterna var tänkta att användas ihop med räknestickor. Dessa var dock redan utfasade och miniräknare fick man inte använda. Mycket huvudräkning blev det...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-29 08:55

Min far lärde mig att räkna med sticka, innan jag började på högstadiet, nu blev det inte att använda den kunskapen där direkt, för vi fick använda miniräknare i 7:an, det var -76.

Hade kvar min första räknare väldigt länge men tror den är slängd nu, tror det var en Casio.
Tp denna http://www.computinghistory.org.uk/det/2930/Casio-Personal-I-(H802)/

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-11-29 09:12

Hängiven HP42S-användare här. Den ligger på mitt skrivbord och används nästan dagligen. Det är ju så himla svårt att räkna utan RPN ju

En väldigt bra grej med 42:an är ju att den har någon "halvgrafisk" display. Är väl väl typ 16x100 pixlar eller nått (snacka om widescreen!). När jag gick på gymnasiet fick man ju inte ha grafiska räknare, men jag fick ha denna vilket väl var till måttlig hjälp, men rebellen i en älskade ju att kunna rita kurvor trots att man inte fick på proven

Jag vet inte om jag har den kvar, men jag hade en riktigt ovanlig miniräknare.

Jag är uppvuxen i Sandviken då vi flyttade dit (från Malmö) '71 när jag var 4
då farsan började jobba på Sandvik Coromant, och de hade speciella miniräknare
med en MASSA olika funktioner för skärandebearbetningfunktioner, massor av
knappar för saker man inte förstod, men häfftig var den. Det måste ha varit
slutet av 70-talet tror jag.

LCR

The Saga Continues...

HP-49:an åker nu ut på Tüska eBay...Tja, Tyskland är helt enkelt en bättre marknad.

Däremot gjorde jag ett fynd, en HP-48GX i absolut mint condition, för 350:- !
Auktionerna brukar sluta på andra sidan 1300:- + 150kr frakt....
Ren bonnatur att inte auktionen gick upp mer.

48GX:en har bättre byggkvalité, snyggare, mer funktioner än jag någonsin kommer använda i fredstid Dessutom expanderbar med allsköns expansionskort.

Om gud vill å bråten håller så får jag nog med en HP-48SX i smeten - lade ett felaktigt bud på 50 Euro på en - vinner jag den kommer jag sälja den till hugad spekulant till ropa-hem-priset. Den var med manualer bl a.

Bilder ; 48SX (expanderbar) och 48S och sedan en 48GX och en 49G+ (i guld)

Lade just ut HP-41CV'n med mouler och manualer på eBay..

Ngn gång måste man tjacka av sina älsklingar.

Såg att modulerna gick för rätt mycke pengar - mer i iPad-högen

La du ut modulerna separat alltså? Ska sälja min också.., vilket Ebay?

Jag la det på ebay.com (USA), shipping World Wide.

Räknaren för sig, modulerna separat.

fan, alla mina manualer är på Svenska, undrar vad de säger om det i Pasadena ...

Själv körde jag länge med en HP 33C (LED) men senare har det blivit en HP 12C då jag bara behöver plus och minus numera.

HP-12C är ett väldigt fint bygge. Det fanns en hel rad med räknare som "låg på tvärsan"

10C, grundläggande, skola/Gymnasium
11C, för Skola/Gymnasium
12C, Finansiell räknare
15C, Avancerad vetenskaplig (Universitet/Högskola)
16C, för programmerare

12C säljer bra än i dag, den har utvecklats högst marginellt till "12C Platinum"...

Hittade dessa, troligtvis inte fungerande, men eftersom jag har svårt att slänga saker som kan vara värdefulla för andra på ett sätt eller annat så slänger jag upp en bild.

Själv samlar jag på olika typer och åldrar av voltmätare, men miniräknare blir nog en samling för mycket...

Någotdu känner igen Goflorp? Hugin räknaren är väl ganska ovanlig?

LCR

Ti-57:an är en klassiker, Huginräknaren är jag inte tillräckligt insatt i för att kunna bedöma.
Den verkar ha trigonometrin iaf. kul sak.
Gillar utseendet!

Ursprungligen av Goflorp:

Ti-57:an är en klassiker, Huginräknaren är jag inte tillräckligt insatt i för att kunna bedöma.
Den verkar ha trigonometrin iaf. kul sak.
Gillar utseendet!

Ska man försöka hitta hem åt dem eller slänga ?

LCR

Absolut inte slänga...

Jag ersätter dig gärna för frakten om du vill skicka dem hit istf att kasta dem.

Jag är ju lite miniräknarnörd...

Så jag har en hp-48GX, gammal härlig pryl från -93.
med den följde två böcker, en tunn som ett skrivhäfte "Quick Start Guide" och sedan;
Users handbook, ca 800 sidor med mums-mums !

Tyvärr listar den allt om räknaren, men den går dåligt in på programmering.

Då finns "HP 48G Series Advanced User's Reference Manual", kallad AUR ...
Finns och finns, den har inte tryckts sedan 1994 eller så.. svår hitta på eBay och liknande ställen.
Ibland säljs den till fantasipriser (typ 97 USD + Frakt).

Hittade en som jag ropade hem för 24:- + 88:- i frakt ... MAMMA!

Får den i brevlådan den 25 Okt (uppskattat).. damn ...

Såna här nörderier gör mig glad!

<< Bygger lite program i USER-RPL för att räkna på ventilation och liknande >>

Här hittar du mer om AUR:
Review: HP 48G Series Advanced User's Reference Manual

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-25 23:23
Ursprungligen av Goflorp:

Jag är ju lite miniräknarnörd...

Såna här nörderier gör mig glad!

Knäppskalle

Men blir du nu glad över en miniräknare så blir jag glad för din skull

Den är faktiskt ett makalöst bygge, avancerade menysystem, en designfilosofi med objekt, listor, program och variabler i en enda härlig "soup". det är otroligt smarta människor som kokat ihop den räknarserien. Jag tror inte det finns ett område inom matematiken som de missat.

Allt från Algebra, derivering&integrering, Komplexa tal, vektorer, matriser, statistik, sannolikhet, ekonomi, fysik, enhetskonvertering, binäraritmetik, baskonvertering, stackhantering, grafplottning på dussinet olika sätt, listor, mängder med ekvationslösningar (rotfinnare), ekvationsbiblitek (över 300 ekvationer inbyggt) .... säkert missat hälften...

Programspråket är helt underbart med RPN (omvänd notation), stack, villkor, hopp, lokala och globala variabler, strängar, listor etc etc...

En riktigt kul sak att pilla med...

The following program computes the sum of the squares of the numbers 1 through 10:

Program: Comments:

<< 0                     Start with a sum of zero
  1 10 FOR i             For i = 1 to 10 (start end FOR loop_var)
    i SQ +               Add i^2 to the sum
  NEXT                   Add 1 to i and loop back to the FOR i
>>
Bevaka tråden