Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filserver - alternativ till Xserve?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-27 09:59

På jobbet har vi en urgammal Xserve som sjunger på sista versen och skall snart bytas ut. Idag använder vi servern enbart som filserver och har sex datorer som jobbar mot den via trådbundet ethernet.
Finns det något alternativ till Xserve som man kan använda som filserver? Kravet är att den skall funka att jobba mot över internt nätverk och ha plats för minst tre lagringsdiskar.

Några förslag?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-11-27 11:23

server mini (Apples special konfigurerade apple mini med snowloeaprd + 2 interna hd, tot 1TB, ca 8000kr) + dorbo, är vad jag skulle köra i det fallet

Håller med tok.

Filserver och under 10 användare innebär att servern i princip inte kommer jobba överhuvudtaget.

Jag skulle nog köpa en begagnad Power Macintosh G5, en billig 10.5 Server licens och stoppa i stora diskar i den. Om du behöver RAID kan du köpa ett RocketRAID kort och få RAID-5. Om du absolut måste ha 10.6 Server kan du köpa en begagnad Mac Pro.

G5 2x2.0GHz = 2500kr
10.5 Server licens = 1000kr
1TB hårddisk = 750kr/st

Drobo är inte till för serverdrift - den är mer till för privatpersoners filmsamlingar (inget ont menat alls!). Mac mini använder också 2.5 tums diskar - med en G5/Mac Pro kan du få billiga, stora 3.5" diskar som är bättre anpassade för att användas 24/7.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-27 16:36

Både Mac Mini och Power Mac G5 låter intressant. Skall begrunda vilket som passar bäst för våra behov.

Tackar så mycket!

DroboPro eller ej

Ursprungligen av Björnström:

Drobo är inte till för serverdrift - den är mer till för privatpersoners filmsamlingar (inget ont menat alls!).

Det verkar vara en sanning med modifikation. Jag hittade följande film om DroboPro och den lovar en hel del. Frågan är om de lovar för mycket. Någon som har haft nöjet(?) att prova den?
Introducing DroboPro! on Vimeo

Må/Tommy

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2009-11-27 23:38

På vårt jobb valde vi en NAS. Vi är dock 35 man, och kastade ut vår gamla windows filserver. Det blev en QNAP 509 med plats för 5 diskar. Tycker den funkar grymt bra för oss. Med dubbla Gigabit LAN portar så blir det riktigt bra prestanda.

QNAP TS-509 PRO ALL IN ONE NAS SERVER - Testvinnande NAS med 5-bays och iSCSI-stöd

Ursprungligen av lybbe:

På vårt jobb valde vi en NAS. Vi är dock 35 man, och kastade ut vår gamla windows filserver. Det blev en QNAP 509 med plats för 5 diskar. Tycker den funkar grymt bra för oss. Med dubbla Gigabit LAN portar så blir det riktigt bra prestanda.

QNAP TS-509 PRO ALL IN ONE NAS SERVER - Testvinnande NAS med 5-bays och iSCSI-stöd

Det verkar som ett bra alternativ!

Eftersom ni redan har en rackmonterad server kanske någon av instegsmodellerna i HPs ProLiant DL100-serie kan vara ett bra alternativ.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-28 10:52

ReadyNAS Pro eller ReadyNAS NVX hade jag valt om jag inte redan varit så underbart nöjd med min ReadyNAS NV+. Dessa små lådor klarar av det mesta, har bra prestanda och ett mycket bra användar-community. Jag råder dig verkligen att kolla in dem innan du springer och köper något annat; NETGEAR ReadyNAS Community

Jag har en kollega som jobbar som tekniker på en återförsäljare som under en period installerat Drobo hos sina kunder men som fått problem och ringde mig häromdagen och svor att dom aldrig mer skulle göra det. Ska se om jag kan få veta exakt vad som strular.

Ursprungligen av Björnström:

Jag har en kollega som jobbar som tekniker på en återförsäljare som under en period installerat Drobo hos sina kunder men som fått problem och ringde mig häromdagen och svor att dom aldrig mer skulle göra det. Ska se om jag kan få veta exakt vad som strular.

Någon mer info där?
Är grymt sugen på en själv, förvisso bara som hemma-server, men man vill ju ändå veta vad det är som kan strula.

Härligt! Ser fram emot lite vettig insiderinformation! Vore najs att få veta om problemen är över hela produktlinjen eller specifikt för vissa modeller.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-12-03 11:49

Någon som har koll på hur överföringshastigheterna ligger på Mac Mini och ReadyNAS NV+ jämfört med en Xserve. Är dessa snabbare vid överföring av stora och många filer?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-03 14:55

Mellan min Mac Mini 1.66 GHz Core Duo och min ReadyNAS NV+ med 1 GB RAM har jag en genomsnittlig överföringshastighet på ca 25MB/sek både upp och ner med Cat5e-kablar. Detta är uppmätt vid överföring av stora filer med AFP.

Senast redigerat 2009-12-03 15:08
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-30 00:20

Skulle också rekommendera en beg G5/Mac Pro. Stabila maskiner och så får ni ju ha kvar OS X Server. Drobo har dom där jag arbetstränar nu. Den verkar vara lite ostabil och supporten inte direkt vass.

Blev en ReadyNas Pro Pioneer Edition med 6st 1,5TB hårddiskar och Cat6 kablage.
Bör väl räcka till en del filmer i alla fall _p

Senast redigerat 2010-01-24 15:46
  • Medlem
  • 2010-02-03 12:25

Verkar finnas en hel del alternativ men man blir ju lite orolig när man läser folks omdömen/recentioner om produkterna, tappade data och diverse tillverkningsfel...

En fråga.
Jag antar att om man har fem diskar i så kommer de upp som en enda på nätverket? Vad händer då om man byter en av diskarna? För backup så skulle jag helst vilja att varje disk kom upp som i en egen mapp, då kan man fylla dem en efter en och sedan arkivera och stoppa i nya. Funkar det?

Vad tror ni om denna? Rätt bra pris med tanke på att 5GB ingår...
LACIE 5BIG NETWORK 5TB GIGABIT LAN - LaCie 5big Network en komplett RAID-nätverkslösning

Idén med 5 diskar är ju att du kör någon form av RAID och får säkerhet på datat. Förenklat: Går en disk sönder så gör inte detta något utan du kan köra vidare ändå..

1
Bevaka tråden