Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur visa bildspel i iPhoto på annan dator?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har gjort ett bildspel i iPhoto på min iMac. Vill nu kunna visa det via min MacBook. Vill kopiera eller bränna bildspelet men bränna under dela är nertonat. Hur gör man? In nab går via iDVD kan man då öppna det i iPhoto i den andra datorn?

Du kan ju exportera bildspelet som en Quicktime-film inifrån iPhoto.

Skicka till iDVD så gör du en DVD-video av det (som man kan skicka till farmor som hon kan kolla på i sin DVD-spelare kopplad till TV'n)

Keynote/Powerpointliknande

Min idé är att göra ett bildspel mer typ powerpoint. DVS jag vill kunna styra bildväxlingen manuellt på den nya datorn till föredrag. Känns bara jobbigt att flytta in bilder en och en i powerpoint/keynote och sedan få dem att stämma i storllek när jag inte tänker ha text och dyligt. Skall alltså likna gamlal hederliga diabildsvisning med föredrag

Boinx Fotomagico är ett program som är alla bildspelsvisares okrönta häxmästare på macen...

Finns säkert i "prova på version"

Boinx Software - Enjoy your Life.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 22:18

Så här gör jag:

Jag gör INTE bildspel i iPhoto, utan gör ett vanligt album. Just för att jag vill styra det manuellt som en dia-projektor. Jag är inte intresserad av bakgrundsmusik, övergångar, Ken Burns, etc...

Jag har ställt in iPhoto så att dubbelklick på ett foto öppnar i redigerings-läge i fullskärm. Då kan man enkelt bläddra fram och tillbaka i bilderna - ett enkelt bildspel! Även Apple Remote kan styra detta.

När det blir "bildvisning" med publik vill jag inte visa det i min laptop utan i min MacMini som är kopplad till TVn. Då ser man till att delning är påslaget (se inställningar i iPhoto) både så att den delar ut och letar andra bibliotek. Jag startar iPhoto på både laptop och TV. Nu kan man se alla utdelade album som finns i laptopen på TV-datorn.

Nu finns det två sätt. Antingen så kör jag direkt i TVn mot bilderna som är lagrade på laptopen. Fungerar, men jag har märkt att det ibland kan sega till eftersom man går över nätverket.

För att vara på säkra sidan kan man kopiera in bilderna till TV-datorn och göra ett album lokalt. Det är bara ett par handgrepp, och allt är förberett. Då blir det mindre risk med datamecklande inför publik.

Alternativen som nämnts med att göra DVD-film fungerar, men nackdelen är att upplösningen blir begränsad till vad DVD-formatet klarar vilket är lägre än en modern TV.

1
Bevaka tråden