Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min 30" Cinema Display är död. Länge leve kungen!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kungen av skärmar - Apple 30" Cinema Display är död. Långsamt gick han mot undergången. Det började med att halva skärmen förblev mörk (inte helt svart) i ett par minuter efter start men vaknade till liv senare.

Ett par veckor senare var skärmen mörk men grafiken blev väldigt konstig också. När döden var nära så blev det minneseffekt som om skärmen "bränt in".

Nu vaknar inte längre den vänstra delen till liv längre - den förblir mörk och grafiken är helt keff. Sista gången skärmen startade fullt var i onsdags.

Han varade i lite mer än fyra år.

Länge leve kungen!

Vad ska man nu köpa? En likadan?

Redan beställt. Tack för tipset! O:-)

Intressant Martin - min 23" Cin.Display har också börjat ge liksom "inbrända fönster" på skrivbordet. Betyder det att jag snart ska få en ny skärm? (hoppas!)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-11-27 22:54

iMac 27" ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-28 19:12
Ursprungligen av Björnström:

Kungen av skärmar - Apple 30" Cinema Display är död. Långsamt gick han mot undergången. Det började med att halva skärmen förblev mörk (inte helt svart) i ett par minuter efter start men vaknade till liv senare.

Ett par veckor senare var skärmen mörk men grafiken blev väldigt konstig också. När döden var nära så blev det minneseffekt som om skärmen "bränt in".

Nu vaknar inte längre den vänstra delen till liv längre - den förblir mörk och grafiken är helt keff. Sista gången skärmen startade fullt var i onsdags.

Han varade i lite mer än fyra år.

Länge leve kungen!

Vad ska man nu köpa? En likadan?

Vet inte vad du har för Hemförsäkring men jag brukar använda den när mina grejor rasar.
!500:- självrisk.

B.D:cool:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-28 22:31
Ursprungligen av Björnström:

Kungen av skärmar - Apple 30" Cinema Display är död. Långsamt gick han mot undergången. Det började med att halva skärmen förblev mörk (inte helt svart) i ett par minuter efter start men vaknade till liv senare.

Ett par veckor senare var skärmen mörk men grafiken blev väldigt konstig också. När döden var nära så blev det minneseffekt som om skärmen "bränt in".

Nu vaknar inte längre den vänstra delen till liv längre - den förblir mörk och grafiken är helt keff. Sista gången skärmen startade fullt var i onsdags.

Han varade i lite mer än fyra år.

Länge leve kungen!

Vad ska man nu köpa? En likadan?

Tråkigt att höra. nått mer driftår hade kanske varit att önska. Kan tänka mig att det är svårt att byta ner sig till en mindre storlek.

Nu vet jag inte om Apple har några planer på att släppa ut en ny kung på spelplanen. Men större än 30 tum är svårt att tänka sig och föreställa och greppa som arbetsskärm.

Men bättre att inget säga.

Tur för dig att det är jultider snart och har du varit snäll så kommer tomten alltid med paket.

Förhoppningsvis har tomten mobilme installerat i sin santaphone

Ska fundera lite i veckan på vad jag ska göra. Jag tillbringar i stort sett all min arbetstid framför datorn så jag är beredd att lägga lite på min utrustning. Lite som en snickare och sina verktyg.

15000 för en skärm är mycket men inte om man kan använda den i fem år (60 månader...)

Ursprungligen av Björnström:

Ska fundera lite i veckan på vad jag ska göra. Jag tillbringar i stort sett all min arbetstid framför datorn så jag är beredd att lägga lite på min utrustning. Lite som en snickare och sina verktyg.

15000 för en skärm är mycket men inte om man kan använda den i fem år (60 månader...)

Köp en LED-belyst skärm så får du en skärm som inte tappar i ljusstyrka under sin livstid. Tyvärr går ju då Apples 30" bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-29 17:38
Ursprungligen av Björnström:

Ska fundera lite i veckan på vad jag ska göra. Jag tillbringar i stort sett all min arbetstid framför datorn så jag är beredd att lägga lite på min utrustning. Lite som en snickare och sina verktyg.

15000 för en skärm är mycket men inte om man kan använda den i fem år (60 månader...)

Kan du inte få ut en ny på försäkringen då?

Börjar inte 30" bli till åren? Kommer det inte nån uppdatering av den snart?

Tycker 4år är dålig livslängd, hur många timmar brukar lcd ha?

/ Petter

Ursprungligen av lAlA:

Kan du inte få ut en ny på försäkringen då?

Börjar inte 30" bli till åren? Kommer det inte nån uppdatering av den snart?

Tycker 4år är dålig livslängd, hur många timmar brukar lcd ha?

/ Petter

Jag har ingen försäkring som täcker detta (ägs av företaget). Förhoppningsvis kommer det en 30" LED i Januari...tror jag väntar lite...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-29 22:41
Ursprungligen av Björnström:

Jag har ingen försäkring som täcker detta (ägs av företaget). Förhoppningsvis kommer det en 30" LED i Januari...tror jag väntar lite...

Klokt beslut. En 30 tums LED är säkert på G efter årsskiftet.

Ett naturligt steg för Apple och mänskligheten .

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-29 16:02

Jag har en 24" LED Cinema Display som jag kör till min 13" MacBook Pro. Fungerar utmärkt och är väldigt trevlig att titta på i längre stunder. Dessvärre är den ju mindre än din gamla 30".
Apple LED Cinema Display (24 tums platt bildskärm) - Apple Store (Sverige)

Min iMac 24" får också saker inbrända, men jag tror att det ger sig efter ett tag och det har varit så rätt länge… Stör inte så mycket, men det vore soft att slippa.

1
Bevaka tråden