Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvecklare ger upp iPhone plattformen

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är väldigt intressant att flera kända iPhoneutvecklare ger upp och satsar på andra projekt pga Apples godkännandeprocess.

Joe Hewitt som stod bakom Facebook för iPhone:

Citat:

My decision to stop iPhone development has had everything to do with Apple's policies. I respect their right to manage their platform however they want, however I am philosophically opposed to the existence of their review process. I am very concerned that they are setting a horrible precedent for other software platforms, and soon gatekeepers will start infesting the lives of every software developer.

Läs hela historien (och andras historier) här:
Läs mer på ArsTechnica

Även Rogue Amoeba slutar med iPhone: Under The Microscope Blog Archive Airfoil Speakers Touch 1.0.1 Finally Ships

Känns bra detta, snart har vi bara 7-kronors fjärtprogram att ladda ner som någon finnig highschool-student tjänar storkovan på. Verkligen lysande.

Kan detta betyda att vi snart bara kan välja mellan en miljard program istället för två miljarder program? Vad ska vi då göra? Hur ska detta sluta?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-17 09:19

Ja, bara den kassa miljarden finns kvar.

Som iphone programmerare så vill jag påstå att godkännandeprocess inte är så dålig som flera säger.

jag skulle faktiskt vilja att den var ännu hårdare för problemet är att idag är det kvantitet och inte kvalitet som gäller och av de 100.000 program så är 70% ren skräp ...

Att många programmerare inte får sina program godkända är också för att de helt enkelt inte följer Apples riktlinjer .... i den dokumentation jag har vilket är väldigt väldigt omfattande så är det väldigt klart vad som gäller ... vilket jag gång på gång set att flera som klagar på att dom inte blir godkända också inte följer riktlinjerna ... fast dom påstår att dom gör det .. vilket dom inte gör .

Men Faceboook på iPhone berodde ju på att han gjorde anrop till en massa egna och otillåtna API:er.
När Apple påtalade det körde han med "vet ni inte vem jag är"-kortet.

Ge gubbfan en spark i arschlet istället.

Så, mina pengar satasar jag på gotfredsens balanserade uttalande ovan.

Hur många apps godkände de om dagen? Ett antal hundra va?

Ursprungligen av Goflorp:

Men Faceboook på iPhone berodde ju på att han gjorde anrop till en massa egna och otillåtna API:er.

Vad är "egna och otillåtna APIer" för något?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vad är "egna och otillåtna APIer" för något?

Odokumenterade metoder, som folk tar reda på genom att inspektera Apples ramverk i t.ex. GDB eller F-script. Personligen undviker jag att använda dessa metoder, eftersom de kan försvinna utan förvarning.

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Odokumenterade metoder, som folk tar reda på genom att inspektera Apples ramverk i t.ex. GDB eller F-script. Personligen undviker jag att använda dessa metoder, eftersom de kan försvinna utan förvarning.

Precis, det finns en metod för att t ex öppna ett fönster på skärmen.
Men man skiter i att använda det, så man skriver en egen liten rutin som använder "eget material", sedan blandar man in lite från andra rutiner - som inte ens var tänkta att användas till detta från början.
Sedan rör man till det genom att man tar en "genväg" i programmeringen - man utnyttjar en odokumenterad rutin eller en bugg i en rutin för att uppnå det man vill.

Helt plötsligt uppdaterar Apple programvaran, de där odokumenterade som ingen skulle använda tas bort, och då får ditt program hela luren att tokhänga sig - eller så fungerar det bara inte.
..eller så funkar det tills du intallerar ngt annat program i luren, det blir konflikt i det hela...

Det är sådana här saker Apple försöker kolla upp. Att ingen tar otillåtna genvägar genom "fulprogrammering", att ingen snor andras bilder, att ingen har skrivit in en rutin som i bakgrunden mailar dina inloggningsuppgifter till paypal till ngn annan... osv osv

Kontrollen finns inte alls i samma utsträckning på andra plattformar. Där får man göra som man vill. Låt mig gissa att snart kommer eländet träffa Android. Det finns ju alltid ngn som skall utnyttja öppenheten.

jag är förbannat tacksam att Apple gör den kollen de gör.

Ursprungligen av Goflorp:

Precis, det finns en metod för att t ex öppna ett fönster på skärmen.
Men man skiter i att använda det, så man skriver en egen liten rutin som använder "eget material", sedan blandar man in lite från andra rutiner - som inte ens var tänkta att användas till detta från början.
Sedan rör man till det genom att man tar en "genväg" i programmeringen - man utnyttjar en odokumenterad rutin eller en bugg i en rutin för att uppnå det man vill.

Helt plötsligt uppdaterar Apple programvaran, de där odokumenterade som ingen skulle använda tas bort, och då får ditt program hela luren att tokhänga sig - eller så fungerar det bara inte.
..eller så funkar det tills du intallerar ngt annat program i luren, det blir konflikt i det hela...

Det är sådana här saker Apple försöker kolla upp. Att ingen tar otillåtna genvägar genom "fulprogrammering", att ingen snor andras bilder, att ingen har skrivit in en rutin som i bakgrunden mailar dina inloggningsuppgifter till paypal till ngn annan... osv osv

Kontrollen finns inte alls i samma utsträckning på andra plattformar. Där får man göra som man vill. Låt mig gissa att snart kommer eländet träffa Android. Det finns ju alltid ngn som skall utnyttja öppenheten.

jag är förbannat tacksam att Apple gör den kollen de gör.

Då borde du ju vara rejält förbannad på att Apple inte gör denna kollen på alla de program du installerar på din macbook.,

Ursprungligen av PeeMaN:

Då borde du ju vara rejält förbannad på att Apple inte gör denna kollen på alla de program du installerar på din macbook.,

Där finns det väl en kontroll att man skaffar sina saker från etablerade källor.
Med en iPhone skulle det ju bli 50 000 olika affärer varav en majoritet skulle finnas i Indien och uZbekistan.
Det var ju inte länge sedan de hivade ut ngn tjomme därifrån som enbart gjorde värdelösa apps med några bilder i.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-27 10:11
Ursprungligen av PeeMaN:

Då borde du ju vara rejält förbannad på att Apple inte gör denna kollen på alla de program du installerar på din macbook.,

Haha, touché!

Ursprungligen av Goflorp:

Där finns det väl en kontroll att man skaffar sina saker från etablerade källor.
Med en iPhone skulle det ju bli 50 000 olika affärer varav en majoritet skulle finnas i Indien och uZbekistan.
Det var ju inte länge sedan de hivade ut ngn tjomme därifrån som enbart gjorde värdelösa apps med några bilder i.

Att det kodas en massa skitprogram händer ju för alla plattformar, varför iPhone skulle vara så speciell ser jag inte riktigt. Eller varför man där inte längre behöver använda sitt eget sunda förnuft. Det lär ju finnas minst lika många OS X- som iPhone-utvecklare i t ex Inden.

  • Medlem
  • 2009-11-27 17:31
Ursprungligen av memark:

Haha, touché!

Att det kodas en massa skitprogram händer ju för alla plattformar, varför iPhone skulle vara så speciell ser jag inte riktigt. Eller varför man där inte längre behöver använda sitt eget sunda förnuft. Det lär ju finnas minst lika många OS X- som iPhone-utvecklare i t ex Inden.

Ett problem är väl att man har mindre kontroll över iPhonen jämfört med en vanlig MacOS X-installation på en dator. Med iPhone måste du t.ex. förlita dig på att iTunes backupmekanismer fungerar om du vill återställa din telefon.

Och får man in något "skit" i telefonen ser man väl inte alltid det på ett lika enkelt sätt som i datorn? Där du kan ha totalkoll på alla processer, filer o.dyl.

Så jag ställer mig nog också positiv till att programmen som finns på App Store har en slags "säkerhetsmässig garantistämpel" på sig. (Ska ju inte förväxlas med en kvalitetsstämpel.)

Ursprungligen av memark:

Haha, touché!

Att det kodas en massa skitprogram händer ju för alla plattformar, varför iPhone skulle vara så speciell ser jag inte riktigt. Eller varför man där inte längre behöver använda sitt eget sunda förnuft. Det lär ju finnas minst lika många OS X- som iPhone-utvecklare i t ex Inden.

Men det går väl fan inte att jämföra OSX program med iPhoneprogram.

Om inte Appstore kollades skulle man ju trycka på ladda hem och 30s senare sitta med ngt som var totalt livsfarligt.
Till OSX finns det ju helt andra kontroller, man skulle ju framför allt hinna kolla av det hela.
Du anger också ditt lösenord.

i iphonen skriver man in iTunes lösenord och sedan är det ju ingen vidare kontroll.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-27 22:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Då borde du ju vara rejält förbannad på att Apple inte gör denna kollen på alla de program du installerar på din macbook.,

Men det gör dom, de program som Apple säljer via sitt applestore är ju fria från allt sådant.

Haha, touché!

Ursprungligen av PeeMaN:

Då borde du ju vara rejält förbannad på att Apple inte gör denna kollen på alla de program du installerar på din macbook.,

De program jag köper från Applestore vill jag att de har stenkoll på, precis som de program jag köper från App Store? Jag vill inte köpa ett program från någon av Apples egna butiker som visar sig vara fullt med "fulkod".

Ursprungligen av Gustav.E:

De program jag köper från Applestore vill jag att de har stenkoll på, precis som de program jag köper från App Store? Jag vill inte köpa ett program från någon av Apples egna butiker som visar sig vara fullt med "fulkod".

De program som kommer från Apple Store tror jag att de har ganska bra kontroll på och det är det nog heller ingen som har något emot. Men nu finns ju den där detaljen att du till din Mac kan hämta program precis varifrån som helst. Med precis samma argument som de kör för iPhone hade det varit rena vilda västern men det är det inte. Vi har trots 25 år av erfarenhet ingen ström av skräpprogram till Mac, vi har inget direkt virus trots att det står vem som helst friheten att göra ett och sprida till vem som helst och jag ser ingen anledning till att samma sak inte skulle kunna gälla även iPhone om den plattformen öppnades.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-24 17:46

Jovisst, men de hade ju godkänt samma app med exakt samma API-anrop flera gånger tidigare. Verkar vara värsta vilda västern det där, jag förstår att folk tröttnar.

Ursprungligen av memark:

Jovisst, men de hade ju godkänt samma app med exakt samma API-anrop flera gånger tidigare. Verkar vara värsta vilda västern det där, jag förstår att folk tröttnar.

De kanske inte upptäckte det första gången ?
Tidsbrist?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 20:32

Äh, finns det större drama queens än programmerare? Bra program kommer finnas till iPhone så länge som folk köper. Det gör folk, Gameloft tex säljer 400x mer spel till iPhone än till Android.

Kommer alltid finnas programmerare a la Woz som alla gånger tycker att det inte spelar någon roll om programmet bryter regler och kraschar så länge man får göra precis som de vill.

Jag tycker däremot att det är ett problem med att det finns så mycket skit på App Store. Håller med om att det räcker med max ett fjärtprogram och ficklampsprogram.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-27 22:36

Lite OT, men vet någon vem som är den nuvarande Facebook App-utvecklaren, och hennes/hans twitter?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-27 23:05

En googling på "facebook iphone" ger som första träff
Facebook for iPhone | Facebook
där han sägs heta Owen Yamauchi.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-28 08:24

Men problemet med iPhone och icke "officiella" appar har ju redan visat sig för de som har jb-telefoner, och det är nog bara början.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men problemet med iPhone och icke "officiella" appar har ju redan visat sig för de som har jb-telefoner, och det är nog bara början.

Det där får du nog ta och utveckla. Mig veterligen finns det ingen jb-app som förstör/mixtrar med telefonen. Och eftersom information om sånt sprider sig snabbt som en löpeld så skulle jag knappast vara orolig för det heller.

Jag tycker också att det är rätt löjligt när folk försvarar Apples "godkännandeprocess" då det i flera fall (orkar inte urla fram källa nu) visat sig att de inte godkänner program på hela andra grunder än att det är "farlig kod".
Det är som att du skulle köpa en TV från Samsung, och sen tycka att det är helt okej att de bestämmer vad du får eller inte får koppla in för externa enheter i den.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det där får du nog ta och utveckla. Mig veterligen finns det ingen jb-app som förstör/mixtrar med telefonen. Och eftersom information om sånt sprider sig snabbt som en löpeld så skulle jag knappast vara orolig för det heller.

Jag tycker också att det är rätt löjligt när folk försvarar Apples "godkännandeprocess" då det i flera fall (orkar inte urla fram källa nu) visat sig att de inte godkänner program på hela andra grunder än att det är "farlig kod".
Det är som att du skulle köpa en TV från Samsung, och sen tycka att det är helt okej att de bestämmer vad du får eller inte får koppla in för externa enheter i den.

Men ni får ju hålla med om att risken ökar ju mångfalt med en jb iPhone.
Då tar man ju programmen från PirateBay

ett tag fanns det ju en iLife-image som var preppad med skit.

Det vore ju inget raketforskargrej skriva ett program, maskera det bakom nakenbiler på kändis nnnnnnn och som att utan att visa ngt på skärmen ringer ett betalnummer på Caymanöarna...

Ursprungligen av Goflorp:

Men ni får ju hålla med om att risken ökar ju mångfalt med en jb iPhone.
Då tar man ju programmen från PirateBay

ett tag fanns det ju en iLife-image som var preppad med skit.

Det vore ju inget raketforskargrej skriva ett program, maskera det bakom nakenbiler på kändis nnnnnnn och som att utan att visa ngt på skärmen ringer ett betalnummer på Caymanöarna...

Du utgår uppenbarligen ifrån att alla som jailbreakar snor program från Piratebay. För det finns inga JB-program att hämta där såvitt jag vet. Risken ökar inte om man använder sitt sunda förnuft, precis som när man drar hem programvara till sin macbook.
Varför skulle folk vara mindre "försiktiga" med sin Iphone än om sin dator?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-28 17:49
Ursprungligen av PeeMaN:

Det där får du nog ta och utveckla. Mig veterligen finns det ingen jb-app som förstör/mixtrar med telefonen. Och eftersom information om sånt sprider sig snabbt som en löpeld så skulle jag knappast vara orolig för det heller.

Jag tycker också att det är rätt löjligt när folk försvarar Apples "godkännandeprocess" då det i flera fall (orkar inte urla fram källa nu) visat sig att de inte godkänner program på hela andra grunder än att det är "farlig kod".
Det är som att du skulle köpa en TV från Samsung, och sen tycka att det är helt okej att de bestämmer vad du får eller inte får koppla in för externa enheter i den.

Det kan ju ta ett tag innan det kommer en riktigt skadlig app, men den kommer, det kan du vara säker på.

Men PeeMan, är det inte lika löjligt att folk inte kan få ha en annan åsikt? Särskilt i denna fråga, men även i mångt som gäller Apple, håller man med Apple så är man en Mactaliban, faboy eller enbart dum! Men om man skriker högt om hur hemsk Apple är så ser man klart?

Ursprungligen av MatsOlov:

Men PeeMan, är det inte lika löjligt att folk inte kan få ha en annan åsikt? Särskilt i denna fråga, men även i mångt som gäller Apple, håller man med Apple så är man en Mactaliban, faboy eller enbart dum! Men om man skriker högt om hur hemsk Apple är så ser man klart?

Självklart får folk ha en annan åsikt. Annars hade vi ju inte haft någon diskussion
Jag tycker bara det är rätt märkligt att folk försvarar det här som många användare, och framförallt utvecklare, ser som något dåligt.
Fanboi-delen vet jag inte hur jag ska kommentera riktigt. Det finns bra och dåliga saker med Apple, och personligen anklagar jag ingen för att vara fanboi rakt av för att man har en avvikande åsikt i en specifik fråga. Däremot finns det några rävar här på forumet som försvarar ALLT Apple gör, oavsett hur bra eller dåligt det är. Och då får man nog acceptera sig en fanboi-stämpel

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-28 11:47

Utveckla gärna det där. Syftar du på att folk enablar SSH med defaultlösenordet kvar?

Programutbudet och den omfattning som plattformsägare (iPhone-ägare) installerar dessa program är extrem och ojämförbar med någon annan mobilplattform - eller någon datorplattform äver huvud taget. Det som har hänt när det gäller iPhone och AppStore är något helt nytt i datorhistorien.

Skulle inte Apple hålla denna paranoida koll över app-flödet så skulle snart massor av iPhones rasa ihop eller börja krångla utav helvete. Detta skulle skada varumärket dramatiskt. Nästan ingenting i mediarapporteringen om dessa krånglande iPhones skulle belysa att det handlar om tredjepartsprogram som ställer till det. Det är förresten ingenting som allmogen fattar ett skit om. Den enda feta signalen som skulle basuneras ut i världen och nå konsumenterna är att iPhone är en instabil produkt - behäftad med massor av problem och missnöjda kunder. Detta vet Apple - sådana här mekanismer är inte okända för några IT/teknik-producenter. Detta är trivialt enkelt och sådant får inte ske - det kan ta död på en produkt oavsett hur bra den är och oavsett vad som orsakar problemen.

Eller så är Apple onda och älskar att jävlas.

Eller så vet dom inte vad dom håller på med. Deras paranoia har ingen grund. Dom lägger ner astronomiska summor dollares och gigantiska personalresurser på ett spöke som inte finns. Korkskallarna - om bara ägarna visste så skulle den inkompetenta ledningen få gå bums..

Pick you choice.

(OBS: Jag betraktar Apple - som alla andra multinationella amerikanska företag - som kapitalistiska cyniska utsugare - jag är anarkosyndikalist. Jag är alltså inte någon Mactaliban som "försvarar" Apple. Jag bara analyserar min verklighet. Trist att man ska behöva lägga till detta i inlägg om Apple. Så sjukt har det blivit. Mactalibaner och dom som ser dessa Mactalibaner överallt är båda lika psykotiska enligt mig. Samma idioter. Samma låga IQ.)

Senast redigerat 2009-11-28 17:59
Bevaka tråden