Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få igång nyköpt mini utan skärm

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-11-27 16:40

Kan man "få igång" en mini utan att ansluta en skärm?

Jag har ingen skärm längre (bara iMac och MBP) men vill nu köpa en mini att ha som en liten server.

Men hur gör man då vid själva "startögonblicket"? Måste man installera/konfiguera os:et? Konto och lösenord brukar ju behövas.

Visst måste det väl ändå gå att dra igång en mini utan en skärm? Finns ingen VNC-server som är på med automatik? Men det är klart, vilket nätverk ska den använda och hur ska det konfigureras...

Låter nästan som jag själv besvarat min fråga men om någon kan bekräfta eller dementera att man faktiskt måste koppla in en skärm så få ni gärna svara.

(Och nej, varken iMac eller MBP kan användas som extern skärm.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 17:06

Har du en firewire-sladd? Vet att den automatiskt kommer upp under DELAT till vänster i Finderfönstret om kopplar ihop med Firewire. Även om du inte har satt på Airport eller ställt in Ethernet. Men jag vet inte om du kan installera en Mac på det sättet. Nu när jag tänker på det kanske det fungerar med Ethernet-sladd också. Eftersom hela Mac OS X är installerat när datorn kommer tänker jag att det kan fungera. Prova.

Har du en Mac OS X 10.6-skiva och ett tangentbord borde du kunna koppla ihop via Firewire, hålla ned t-tangenten på tangentbordet och installera hårddisken via target-mode. Tror inte det fungerar med skivorna du fick med datorn.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-27 17:12

Du borde, som acke skriver, kunna koppla ihop mini -> iMac/MBP med FW och sedan välja mini som startskiva.

  • Medlem
  • 2009-11-27 17:24
Ursprungligen av MatsOlov:

Du borde, som acke skriver, kunna koppla ihop mini -> iMac/MBP med FW och sedan välja mini som startskiva.

Ok, ska testa det.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man kan ju också använda teven som temporär monitor.

Men det bygger väl på att man har en modern tv? En gammal tjockis som vi har, med enbart scartingång, blir svåranvänd utan en massa adaptrar. I och för sig kanske jag har någon sådan adapter liggandes. Måste kolla.

Nån bekant borde ha en lös skärm eller varför inte på jobbet?

  • Medlem
  • 2009-11-29 20:25
Ursprungligen av kenta777:

Nån bekant borde ha en lös skärm eller varför inte på jobbet?

Är konsult och det är lite känsligt att ta med egen dator och låna kundens skärm

Jag ska först testa med FW-kabel. Hade dock ingen som passade så jag ska fixa i morgon.

Man kan ju också använda teven som temporär monitor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 19:04

Tja, är det en server så kan du göra en remote install med server admin verktygen. Är det en klient är det lite svårare...

  • Medlem
  • 2009-12-02 07:39

Det löste sig med en firewirekabel. Hittade den här lilla instruktionen på nätet:

Setting Up a Headless Mac Mini without a Monitor Jamie Orchard-Hays

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-02 20:04

Det var precis så jag menade. Great att det löste sig.

1
Bevaka tråden