Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag ha trådlöst eller trådbaserat nät hemma?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-27 11:45

Just nu har jag ett nätverk bestående av en ny iMac och en MacBook, en AppleTV och en Brother laserskrivare.

Jag har en Airport Extreme och till den är en extern hd kopplad där film och musik ligger till Apple TV och där bredbandet går in - jag har en abonnemang igenom HSB som lär vara riktigt snabbt, ett centralt stadsnät i Malmö som HSB erbjuder de boende genom Telia. Jag har också en Airport Express som skrivaren är kopplad till.

Nu till min fråga - kommer mitt nät att fungera stabilare och kommer mitt internet att gå fortare om jag drar en nätverkskabel ifrån jacket och direkt till datorerna? Eller är mitt trådlösa nät tillräckligt snabbt så jag inte kommer märka ngn skillnad?

Om jag vill koppla mitt nät som jag har det nu då måste jag dra kabeln till ngn form av router eller dosa för att kunna koppla in flera datorer och skrivare etc inte sant? Vad bör jag tänka på då? Vad behöver jag skaffa?

Tack för hjälp!

Ovanstående inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat!

/Mod

Det trådlösa nätet bör vara rätt snabbt. Men om du har en riktigt snabb uppkoppling till Internet (typ 100Mbit) kan din Airport-basstation antagligen inte hänga med. Det finns ju ett par olika APExtreme, men du har antingen 54, 130 eller 270 Mbit/s som teoretisk hastighet.

Samma grej gäller i varje dators Airport-kort.

Om du kör på 802.11g (54Mbit/s) kommer du i verkligheten kanske ligga på ungefär hälften, alltså en bra bit under en snabb internetuppkoppling. Har du däremot ett rent 802.11n-nätverk tror jag inte du behöver bry dig om eventuella flaskhalsar.

De datorer som ansluter med Ethernet lider inte av att andra använder den trådlösa basstationen.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du behöver "router eller dosa". Airport extreme är en router, som du kopplar ditt modem till. Sen har du en Ethernet-switch som du kan ansluta kabel till, samt trådlösa basstationen för trådlösa enheter.

En router måste du ha om du har fler datorer än din ISP ger dig IP-nummer.

Det vore bra om jag visste mer om vilken APE du har. De finns med antingen 802.11b/n trådlöst, och med antingen 100Mbit/s eller 1000Mbit/s ethernet.

Slutligen kan du ju köra bredbandskollen (en website, googla) och se vilka hastigheter du kommer upp i på de olika maskinerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-27 17:58

Ok, men jag märker ofta att det trådlösa nätet slås på och av, ungefär som att det var kontaktproblem - känns inte riktigt stabilt, men det kanske inte har med att det är trådlöst att göra?

Med "router eller dosa" - jag som inte kan de korrekta termerna - menade jag ngn form av apparat om det är så att jag vill köra alla datorer och skrivare med kabel och inte använda trådlöst alls. Ngt måste väl knyta ihop nätverket?

Så snabb tror jag inte uppkopplingen är så då bör jag väl inte märka av ngn skillnad i hastighet om jag byter bort mitt trådlösa nät...

Hur är det förresten med säkerheten, har läst i olika trådar att människor väljer trådburet nätverk pga. säkerheten? Jag använder ngt. som jag har för mig heter WPA Personal eller ngt. sånt och så anger man ett lösenord - är det inte tillräckligt?

Ursprungligen av 4007:

Ok, men jag märker ofta att det trådlösa nätet slås på och av, ungefär som att det var kontaktproblem - känns inte riktigt stabilt, men det kanske inte har med att det är trådlöst att göra?

Nej, det är något som är väldigt fel.

Du kan dra kabel till alla datorer, skrivare och hårddiskar om du vill. Men det ska inte behövas. Om du ändå vill göra det är allt du behöver en massa kabel. APEn gör resten.

WPA2-kryptering är säkert. När ditt nätverk är krypterat är det högst osannolikt att någon annan kan ta sig in.

Det KAN ju vara idé att AVLASTA det trådlösa nätet så mkt som möjligt.

Att köra skrivare, Apple TV och skrivaren direkt kopplade till en Switch/Router.
Från switchen till ADSL-modemet.
Från Switchen till Trådlös punkt.

Då kan det trådlösa göra nytta på den bärbara. de andra sakerna flyttar du ju inte på samma sätt.

1
Bevaka tråden