Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med skrivbehörighet vid autospar i Textredigeraren

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2009-11-26 20:29

Detta meddelande får jag när jag skiriver något i textredigeraren, utan att spara texten. Någons som vet vad som är fel? Har aldrig sett detta meddelande tidigare.

Det här dokumentet kunde inte sparas automatiskt eftersom du saknar skrivbehörighet till mappen det ligger i.

Dina ändringar går förlorade om datorn eller strömförsörjningen krånglar innan du sparat dem.

Ursprungligen av Nelson:

Detta meddelande får jag när jag skiriver något i textredigeraren, utan att spara texten. Någons som vet vad som är fel? Har aldrig sett detta meddelande tidigare.

Det här dokumentet kunde inte sparas automatiskt eftersom du saknar skrivbehörighet till mappen det ligger i.

Dina ändringar går förlorade om datorn eller strömförsörjningen krånglar innan du sparat dem.

Var på disken försöker du spara dokumentet? Har du skrivrättighet till den katalogen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 20:37

Vilken version av Mac OS X har du? Alltid bra om du skriver det när vi ska hjälpa dig.

Jag gissar på att du öppnat ett dokument i en mapp som du bara kan läsa och inte skriva till. Nu försöker Textredigeraren att tillfälligt spara sin autospar (säkerhetskopia) i samma mapp.

Vart ligger filen?

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2009-11-26 20:40
Ursprungligen av acke:

Vilken version av Mac OS X har du? Alltid bra om du skriver det när vi ska hjälpa dig.

Jag gissar på att du öppnat ett dokument i en mapp som du bara kan läsa och inte skriva till. Nu försöker Textredigeraren att tillfälligt spara sin autospar (säkerhetskopia) i samma mapp.

Vart ligger filen?

Snow Leopard 10.6.2 - Förlåt att jag är så otydlig! temp-filen har alltid hamnat på skrivbordet men nu vet jag inte i vilken mapp eller var den sparas.

Filen finns ju inte ännu då jag Jag startar Textredigerare skriver något utan att spara, och förinställningen för autospar är 30 sec. tidigare har en temp-fil alltid dykt upp på skrivbordet men nu vet jag inte vart Textredigerare försöker spara temp-filen.

Senast redigerat 2009-11-26 20:58
  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2009-11-26 20:39

Säkerhetskopian har alltid sparats på skrivbordet som en temp-fil, men nu vet jag inte. Jag har kollat min behörigheten i alla mappar och Dokument mappen men hittar inget fel. Har reparerat skivbehörigheter, startat om maskinen... Skumt!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2009-11-26 21:33

Hittade problemet! Jag Raderade User -> Library ->"Autosave Information" mappen! Tack killar för hjälpen! <3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 21:41

Alltid på skrivbordet? För mig så sparas filen i mappen som dokumentet jag har öppet ligger i. Kanske där problemet ligger?
Hur som helst, bra att det löste sig.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2009-11-26 21:56
Ursprungligen av acke:

Alltid på skrivbordet? För mig så sparas filen i mappen som dokumentet jag har öppet ligger i. Kanske där problemet ligger?
Hur som helst, bra att det löste sig.

Tack Acke!

Nu fungerar det som det skall! Ja givetvis auto-sparas filen där den ligger om jag öppnar en tidigare sparad fil, men om jag öppnar Textredigerare och skriver något utan att spara så görs en automatisk säkerhetskopia, som nu hos mig hamnar i rätt ställe i mappen User->Library->Autosave Information och inte på skrivbordet som tidigare.

Tack, kan vara bra att veta.

Lite rolig formulering i varningsmeddelandet. "...om datorn krånglar..". Har någon sett det i andra situationer eller program? Nog för att man i vardagligt tal kan säga att datorn krånglar om den inte gör som man vill, men är det inte lite olikt Apple att i sin egen mjukvara varna för att deras hårdvara inte är att lita på.

1
Bevaka tråden