Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flytta filmer och hur fixa hårdisken/vad betyder grafen??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-26 16:04

Jag har en MAcBook. Har fått varning att jag måste tömma startskivan och nu har jag tagit bort en massa foton. Har kvar filmer som jag jobbar med men de kan också flyttas. Har försökt att dra mappen filmer till en extern hårddisk men det fungerar inte. Måste jag ta varje enskilt? Kan man inte flytta på ett enkelt sätt?
Djorde också en kontroll på hårddisken och fick bifogade bild/graf. Någon som vet hur jag bäst fixar detta?

Ursprungligen av carewe:

Har försökt att dra mappen filmer till en extern hårddisk men det fungerar inte. Måste jag ta varje enskilt? Kan man inte flytta på ett enkelt sätt?

Du kan flytta hela mappar, bara och dra mappen dit du vill flytta den.Vilket format har du formaterat den externa hårddisken i, den är inte formaterad i NTFS? OS X klarar inte av att skriva till en NTFS disk, om du inte har tilläggsprogram.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-26 17:45

Jag vet faktiskt inte hur den är formaterad. Det fungerar att flytta enskilda mappar men tar tid. Försökte tidigare med foton men var tvungen även där att flytta enskilda mappar. Händelser radade bara upp fotona.
Hade ju varit smidigt att bara flytta över.
Upptäckte också att gamla mail ligger kvar under Bibliotek-mail-pop. Saker jag trodde hade slängts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 19:27

Det är svårt att förstå vad du menar riktigt. Vad är det som inte går när du försöker dra över saker? Kommer något felmeddelande?

För att kontrollera hur en hårddisk är formaterad: Gå till Finder, markera hårddisken i fråga, välj Visa Info från Arkiv-menyn (cmd-I).

Något får mig att misstänka att du drar bilder och mappar rakt ur iPhoto-fönstret. Stämmer detta?
I så fall blir det lite konstigt, då det du ser i iPhoto inte är själva filerna. Vill du flytta över hela ditt iPhoto-bibliotek måste du gå in i mappen Bilder och dra filen iPhoto Library till den externa hårddisken. Därefter startar du iPhoto med alt-tangenten nedtryckt, vilket ger dig en dialogruta där du får var iPhoto ska leta efter biblioteket fr.o.m. nu (d.v.s. dess nya plats på den externa hårddisken).

Ang Mail: Det programmet har en egen papperskorg som du måste gå in att tömma för att allt verkligen ska raderas. Ett bra tips för att rensa bort storleken från mail i Mail är att ta bort alla sparade bilagor från t.ex. Skickat-mappen. Markera de mail du vill radera bilagor ifrån och välj "Ta bort bilagor" från Brev-menyn.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-26 19:44

ja det var så jag gjorde. Tog händelsen i iphoto och drog den till externa hårddisken. Det fungerade så så sätt att bilderna kom över men inte sorterade som händelse. Jag fick därför göra en mapp som talade om vad det va och lägga bilderna i den och flytta över. Ska prova med dit förslag.
Det var också här, fast under mail som jag hittade en masa gamla mail. Jag testade ditt tips om att ta bort bilagor. Mycket bra!
Format: Mac OS Extended (journalförd).
Det jag menar är om jag går in i Finder och markerar mappen Alla Filmer, så trodde jag at jag bara kunde föra den över till en extern hårddisk. Det var det som inte gick.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2009-11-27 12:51
Ursprungligen av carewe:

ja det var så jag gjorde. Tog händelsen i iphoto och drog den till externa hårddisken. Det fungerade så så sätt att bilderna kom över men inte sorterade som händelse. Jag fick därför göra en mapp som talade om vad det va och lägga bilderna i den och flytta över. Ska prova med dit förslag.
Det var också här, fast under mail som jag hittade en masa gamla mail. Jag testade ditt tips om att ta bort bilagor. Mycket bra!
Format: Mac OS Extended (journalförd).
Det jag menar är om jag går in i Finder och markerar mappen Alla Filmer, så trodde jag at jag bara kunde föra den över till en extern hårddisk. Det var det som inte gick.

Du kan inte bara dra ut filerna från iPhoto. Eventuellt kan du flytta hela ditt iPhoto bibliotek till din externa disk. Nån annan får förklara hur man ska göra.

/N

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 21:24

Mac OS Extended (journalförd) är korrekt format.

Med "Alla Filmer" förmodar jag att du menar den sparade sökning som är förplacerad i Finders sidofält. Detta är inte en mapp, utan just en sparad sökning (som du ser på rubriken den är placerad under - "Sök efter") - när du trycker på "Alla Filmer" görs alltså snabbt en sökning efter alla filmfiler i datorn och sedan visas resultatet i en enda lång lista, utan hänsyn till var filmfilerna har hittats.

Inget i Finders sidofält är mappar och inget ligger där egentligen. Sidofältet är bara en plats där man kan placera länkar till diverse olika ting, såsom enheter, mappar, filer och sökningar. Drar man något ut från sidofältet ger man Finder kommandot att ta bort länken ur sidofältet - inte att flytta eller kopiera något.

I din hemmapp (den som heter samma sak som ditt användarnamn och som har ett hus som symbol) hittar du de flesta av mapparna i verkligheten. Se om du där någonstans hittar var du egentligen har din mapp med filmer och dra denna mapp till den externa hårddisken.

Om filmerna är utspridda och jobbiga att samla ihop, kan du så klart använda just den där sökningen efter Alla filmer för att hitta dem. Du kan som sagt inte dra själva sökningen någonstans, men du kan markera alla objekt i sökresultatet (genom att först markera ett av dem och sedan välja Markera allt från Redigera-menyn) och dra dem till en ny mapp som du skapat på den externa hårddisken.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-27 13:47

Den där grafen ser ut att komma från Disk Warrior.
Men det är nog skitsamma att svara på inlägg i det här fallet vad det verkar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-30 17:33

Tack Rajje för hjälpen och förklaringar.
Tack också niclasc, du gav mig i alla fall en ledtråd att söka vidare på. Fick tidigare rådet
att flytta alla bilder till en extern hårddisk. jag söker vidare.
Och till dig Konrad. Ja det stämmer att det var i Disk Warrior. Jag är långt ifrån veteran och eftersom jag är ny och ändå vill försöka rädda min Mac, så ställer jag frågor. Om det är för enkelt behöver du inte svara. Varför så bitter? Be happy!
Jag har fått många bra tips ovan. Fler finns säkert. Tack till er som hjälpt mig.:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 17:42
Ursprungligen av carewe:

Tack Rajje för hjälpen och förklaringar.
Tack också niclasc, du gav mig i alla fall en ledtråd att söka vidare på. Fick tidigare rådet
att flytta alla bilder till en extern hårddisk. jag söker vidare.
Och till dig Konrad. Ja det stämmer att det var i Disk Warrior. Jag är långt ifrån veteran och eftersom jag är ny och ändå vill försöka rädda min Mac, så ställer jag frågor. Om det är för enkelt behöver du inte svara. Varför så bitter? Be happy!
Jag har fått många bra tips ovan. Fler finns säkert. Tack till er som hjälpt mig.:)

Det där är normaltillstånd för Konrad - det är därför vi älskar honom.

1
Bevaka tråden