Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många har gul toning på sin iMac-skärm?

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag var väldigt nöjd med min helt problemfria iMac i7 efter att ha läst om många på nätet som haft problem med bl a ljud från hårddiskar, damm bakom glaset till skärmen, döda pixlar mm. Sedan stötte jag på en tråd om gul-tonade skärmar och började kolla närmare på min skärm.. och mycket riktigt - det fanns där.

Det verkar vara väldigt många av de tidigt levererade 27":arna som har detta problem, har läst mycket på nätet om folk som märkt samma sak. Man ser det enklast genom att öppna ett finderfönster el liknande och hålla det längst upp på skärmen, och sedan dra det nedåt. Förändras den vita nyansen i fönstret mot gult ju längre ner på skärmen du kommer? Grattis, isf har du samma problem

Funderar på hur man ska gå vidare med detta. Det känns ju inte helt roligt att packa ihop sin 27":are igen som man väntat på i en månad.. Samtidigt tänker jag på gul-tonen nu när jag vet om det, och man blir säkert lagom less på en gultonad skärm om man ska stirra på den några år. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra än, men var iaf nyfiken på om fler råkat ut för samma sak?

Senast redigerat 2009-11-20 09:22

Nu har jag inte sett din skärm, så det är ju svårt att säga nått vettigt, men....

Du får nog vara beredd på såna saker som en viss skiftning av färgen av 100% vitt. Resultatet är ju beroende av hur jämt upplyst skärmen är från insidan. Med en så pass stor skärm kan jag tänka mig att en viss skiftning är ofrånkomlig.

Det du skriver är i princip att du var jättenöjd med din dator tills att du aktivt började leta fel på den. Även med hjälp av forum på internet- som ju kan vara en oändlig tillgång- men som samtidigt är helt okontrollerade vad avser kvaliteten på informationen.

Det bästa tror jag är att utgå från att datorn är tipptopp och bara köra på. Skulle man trots det upptäcka nått, så finns det bevisligen ett problem och då får man lösa det då. Jag tror nämligen att "den som söker den finner".

Nu hjälper ju inte detta dig tyvärr. Mitt tips låter så här:

"Tänk på att datorns skärm, som är helt ny, behöver lite inbränning. Arbeta på som vanligt och tänk inte mer på det. Om en månad kommer färgskiftningen vara försumbar vid normal användning."

Är det så att du har en KRAFTIG skiftning så indikerar väl det ett allvarligt fel. Då är det bara att packa ner datorn och skicka in. Surt.

Jag älskar verkligen det Apple lyckats prestera inom 'personal computing' och jag har stort förtroende för dem. Men nånstans där kommer verkligheten ifatt. Även Appledatorer är bara delar av en massa underleverantörer som sätts ihop till den marknadsförda produkten. Det är en för komplex process med för mycket variabler för att resultatet nånsin skall bli så perfekt som vi alla önskar oss.

For what it's worth: jag är lite avundsjuk på dig för att du de faco sitter med en 27" i7 framför dig.

Det är ju alltid nått du kan hålla fast vid....

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-11-20 13:11

Min 27" i7 är inte gul-tonad.

Andree: Ja, en viss skiftning får man kanske räkna med, men lite störande är det ju att det verkar lite 50/50 om man har gula nyanser eller in på sin 27" - har man nu pungat ut 20k+ för burken vill man ju gärna att allt ska vara fungerande.

Jag hade faktiskt inte tänkt på det först, eller avskrivit det till att skrämen var lite lutad, ljuset föll på mer på ena sidan eller liknande, men när man vet om det är det ett irritationsmoment, ungefär som en död pixel - man kanske inte märker den på flera veckor, men när man vet om det kan man inte låta bli att snegla på det hela tiden Nu ser man hur webbsidor t ex är kritvita i toppen och längst ner börjar anta en ton av gulnat tidningspapper el liknande.

Det känns inte jätteallvarligt, kanske får bita ihop och köra med den som den är, Hittade iaf en annan användare på macrumors som tagit ett foto på det, länkar till den:

Ser lite flammig ut.

Har kollat runt lite, det är väldigt många som har detta problem, speciellt av de som fick sina leveranser tidigt.. samt att jag läst om folk som gått runt i applestores / liknande affärer där ALLA demoex har samma problem. Ska man tro på dem verkar det vara storleksordningen 50% som är drabbade, så det är ju inget litet problem direkt =/ Tror dock inte jag orkar skicka tillbax den pga det. Det är lite irriterande, men inte värt att packa burken, skicka den, vänta veckor på en ny och installera om allt från scratch - speciellt då det inte finns nån garanti att den nya inte har det heller, plus att det inte verkar vara helt ovanligt med döda pixlar, damm bakom glaset på panelen, sprickor, hårddiskar som låter, flimrande skärmar mm.. "Good enough", som man säger.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-25 21:34

Haha jag ångrar att jag öppnade den här tråden. Nyss tyckte jag min iMac var perfekt...

Jag har alltså också den gula skiftingen TS pratar om. Fråga: Kan kalibrering (med kalibreringsverktyget som är inbyggt i Snow Leopard) påverka/förbättra fenomenet?

Tråkigt att höra :(. Och ledsen att jag påpekade det eltoko

Nja, jag är tveksam att det går kalibrera då den skiftar i färg över skärmen (iaf min). Kalibreringen ändrar hela skärmen samtidigt, så är den från början olika på olika delar är det ofta knepigt att få till.

Jag har iaf bestämt att inte byta ut. Det är inte så märkbart med många program / fönster uppe, och jag är inte grafisk designer så det påverkar inte mitt jobb heller. Det är helt enkelt inte värt besväret, även om det är lite trist.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-11-25 21:53

Sen är det väl så att det borde gå på garantin hela garantitiden ut? Dvs. Sitt lugn i knappt ett år. Eller är jag fel ute?
För övrigt är jag såååå sugen på en i7 iMac! Gult eller ej!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-26 15:11

Jag har ingen gultoning på min 27" vad jag kan se!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-12-06 09:52

Har väldigt lite på min man kan se en lite gulare ton och något kallare uppåt. Är nog något jag kan leva med.
Skulle man få en ny så är det tveksamt att man får en bättre, kanske sämre i värsta fall.
Testsida
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=824940

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-06 15:26

Alltid en risk med att köpa mycket tidiga exemplar av nya modeller. Någon som känner till Apples principer o praxis?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-06 19:29

Jag vet bara att några som haft detta problemet har fått en ny, och det var snabbt!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-12-08 18:16

Bestämde mig att returnera den och det var inte lätt eftersom det gått 14 dagar, närmare 19dagar och utan Apple Care gäller inte öppetköp.
Nu gick det med på det ändå och levtiden sattes som högsta prio som är 5-10dagar+ tiden från holland pga lång levtid fortfarande.
Till TNT skulle ska ringa inom 48h skulle jag säga att jag var bortrest 10-14 dagar innan de kunde hämta upp min gula skärm för att matcha överlappningen till den nya så ja slapp att vänta så länge.
Han lovade att dessa problemskärmar var åtgärdade nu de haft dessutom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-11 00:23

Jag hade pixelfel på min första i7:a. Returnerade den och fick idag hem en ny. Den nya har pixelfel, smuts bakom glaset OCH gultoning längst ner på skärmen.
Funkar inte att ha en skärm som skiftar i färg då jag jobbar med foto och film. Börjar tvivla på att jag ska få en felfri iMac..

Det var samma sak med 24" iMac. Jag bytte skärm tre ggr. Det hjälpte föga. Man vill förstås att det ska vara perfekt. Speciellt när det kostar mycket pengar. Men det är bara att inse att en perfekt 27"-skärm kostar lika mycket (minst) som iMac med sin LG(?)-skärm.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Det var samma sak med 24" iMac. Jag bytte skärm tre ggr. Det hjälpte föga. Man vill förstås att det ska vara perfekt. Speciellt när det kostar mycket pengar. Men det är bara att inse att en perfekt 27"-skärm kostar lika mycket (minst) som iMac med sin LG(?)-skärm.

Precis! Även om skärmen fått god kritik i Mac-pressen får man inte glömma att det inte är en proffsskärm. De som vill bildbehandla med rätt färgtemperatur över hela skärmen gör bäst i att köpa en separat skärm med extern kalibrator, och då är vi uppe i prisklasser som överstiger iMacen pris. Jag hade inte tänkt på färgskiftningen om inte det varit för alla inlägg här. Om man vrider upp skärmen minskar skiftningen så det handlar delvis om betraktningsvinkeln.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-12-20 12:47

Min nya 27" är också gul så nu sitter jag med 2st likadana här. Ska ta en funderar ifall jag ska skicka tillbaks min nya också för utbyte.
v45 och v50 var dessa tillverkade. Hade man möjlighet så kanske man skulle vänta några veckor tills bytet.

Ursprungligen av Tjarven:

Min nya 27" är också gul så nu sitter jag med 2st likadana här. Ska ta en funderar ifall jag ska skicka tillbaks min nya också för utbyte.
v45 och v50 var dessa tillverkade. Hade man möjlighet så kanske man skulle vänta några veckor tills bytet.

Det verkar vara bäst att vänta tills Apple fått fason på bildskärmsproblemet och göra bytet sedan, och hänvisa till garantiärende. Enligt vissa användare tycks gultoningen blir värre med tiden.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-03 17:37

Jag har ingen gultoning på min 27".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-03 18:08

Min första iMac 21.5 var gul på höger sida av skärmen och skräp innanför skärmen. EJ ACCEPTABELT !

Min nya iMac den andra jag fick dagen före nyårsafton är PERFEKT ! VIT , SKARP Inget skräp innanför skärmen. SÅ SKA DET VA !!!!

Jag skulle aldrig acceptera gula toningar och skräp innanför skärmen, man blir tokig i längden och kommer bara att tänka på dessa saker när man brukar datorn.

Se till att byta dator hos Apple tills ni får en som är OKEY. Inget att snacka om.

Det är tillverkningsproblem och kvalitetskontrollsproblem vid monteringen.

Apple SKA FIXA en okey dator till alla som lagt över 10000 kr för en dator. Inte beloppet i sig nödvändighetsvis utan det är fråga om ansvar och framtida nöjda kunder.

Se till att stå på er.

Lycka till allihopa .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-03 18:14
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har ingen gultoning på min 27".

Härligt att höra:)

Bra om dom som är nöjda med sina iMacar också skriver en rad så man får lite positiv feedback och hopp om fler nöjda kunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-03 18:17

Jag gjorde precis det här testet på vår 21,5" iMac, tillverkad vecka 44 och köpt i slutet av november. Den har gul toning längst ned och efter att jag har gjort testet kan jag lättare se det när jag använder finder (i maximerat läge) och med enfärgad bakgrund (grått och vitt).

Maskinen är köpt hos MacSupport och jag aktiverade Apple Care på den i förra veckan. Kan jag ringa direkt till Apple och få en ny skickad eller måste jag gå via MacSupport?

Senast redigerat 2010-01-03 18:34
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 09:31
Ursprungligen av andy.c:

Jag gjorde precis det här testet på vår 21,5" iMac, tillverkad vecka 44 och köpt i slutet av november. Den har gul toning längst ned och efter att jag har gjort testet kan jag lättare se det när jag använder finder (i maximerat läge) och med enfärgad bakgrund (grått och vitt).

Maskinen är köpt hos MacSupport och jag aktiverade Apple Care på den i förra veckan. Kan jag ringa direkt till Apple och få en ny skickad eller måste jag gå via MacSupport?

Kontakta MacSupport för Apple har nog häcken full och prioriterar sina Apple Store kunder i första hand. Hör vad dom säger.

Men samtidigt Apple Care ger dig full service hos Apple. GULD KUND

Jag vet inte vad MacSupport har för resurser eller befogenheter. Är dom Full Apple Store RESELLER ?

SLUTSATS

RING UPP APPLE BUMS Apple Care berättigar dig till en "gräddfil" inget snack om det, det är ändå Apple som sitter på triumfkorten i slutändan dvs ny hårdvara.

'
Lycka Till...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 09:35

Tilläggas kan att min iMac 21.5 tums utbytesdator är tillverkad vecka 50 2009 . Tydligen skärpte Apple till tillverkningskraven då enligt en teknisk kille hos Apple.

Men inget är säkert. Slinker väl alltid i mellan något blåbärs exemplar hos någon färgblind kontrollant , vad vet jag

Även en kompis utbytta iMac 27 tummare tillverkad vecka 50 var okey.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 12:00
Ursprungligen av CUBEIS:

Kontakta MacSupport för Apple har nog häcken full och prioriterar sina Apple Store kunder i första hand. Hör vad dom säger.

Men samtidigt Apple Care ger dig full service hos Apple. GULD KUND

Jag vet inte vad MacSupport har för resurser eller befogenheter. Är dom Full Apple Store RESELLER ?

SLUTSATS

RING UPP APPLE BUMS Apple Care berättigar dig till en "gräddfil" inget snack om det, det är ändå Apple som sitter på triumfkorten i slutändan dvs ny hårdvara.

'
Lycka Till...

Ska slå dem en signal under dagen. Återkommer med deras svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 13:34

Nu har jag pratat med Apple och den jag pratade med kände inte till problemet med gul toning på skärmen. Vi gjorde lite tester, återställde PMU och la upp ett ärende. Dock blev jag hänvisad till min återförsäljare för att antingen begära en ny dator eller få den reparerad. Apple Care kunde inte byta ut datorn eftersom den inte är köpt direkt från Apple Store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 14:20
Ursprungligen av andy.c:

Nu har jag pratat med Apple och den jag pratade med kände inte till problemet med gul toning på skärmen. Vi gjorde lite tester, återställde PMU och la upp ett ärende. Dock blev jag hänvisad till min återförsäljare för att antingen begära en ny dator eller få den reparerad. Apple Care kunde inte byta ut datorn eftersom den inte är köpt direkt från Apple Store.

Varför då ha Apple Care ???? hmmmmmmm... jag vet ni behöver inte redogöra för det..

Tråkigt att höra därför köper jag alla mina datorer helst hos Apple Store. Kvaliten har varit lite si och så på nya burkar dom senaste åren. Framför allt med inbyggda skärm datorer som imac.

Men har du Apple Care och har betalat för det så ska du ha en ny burk . Fasingen också.

Punkt Slut.

Inte fråga om någon reparation "!!!!!!!

Du köpte den i slutet av november.. Det är klart en månad har gått då drar dom öronen åt sig.

Har du varit kund hos Mac Support länge eller är det din första dator ?

Ring dom och se om dom ställer upp, för dom kan skicka tillbaks datorn till Apple osv....

Tråkigt att lämna ifrån sig datorn för reparation en månad för en sak som hänrör till tillverkningen.. dvs.. ett kvalitets problem som funnits sen första början.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-04 16:09

Jag beställde och köpte min i7:a i butik i Umeå för att stödja den lokala appleförsäljningen
Nu när skärmen är gul och ojämn så säger de på applecare att det är upp till butiken att byta ut den.
Applecare ska höra av sig för ev reparation, tragiskt. Jag vill ju bara ha en imac med jämn belysning, annars vill jag nog pengarna tillbaka så att jag kan köpa när det finns. Får väl se hur det utvecklar sig då jag även har kontakt med butik och visat bilder mm.

Applecare kände till problemet och det var tydligen under utredning i USA sa killen.
De återkommer när de vet om det ev. blir reparation. Riktigt kasst isåfall, det är väl nog tråkigt att detta problem drabbar oss...
Min är tillverkad v.51

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 17:07
Ursprungligen av Ticko:

Jag beställde och köpte min i7:a i butik i Umeå för att stödja den lokala appleförsäljningen
Nu när skärmen är gul och ojämn så säger de på applecare att det är upp till butiken att byta ut den.

Resonerade på ungefär samma sätt men det var nog sista gången jag köpte en dator i butik. Blir från Apple Store i framtiden, verkar vara enklare om det blir problem med datorn.
Jag har kontaktat butiken där jag köpte min men inte fått något svar än. Men när jag pratade med Apple var det upp till butiken att avgöra om den ska repareras eller om jag får en ny dator. Lite störigt eftersom en reparation innebär att jag är utan dator ett tag. Något som är positivt var i alla fall att om man inte kan ta sig till butiken med datorn ordnar Apple upphämtning av datorn samt lämning av den nya/reparerade datorn.

Ursprungligen av Ticko:

Applecare kände till problemet och det var tydligen under utredning i USA sa killen. /.../ Min är tillverkad v.51

Det låter ju bra. Dock kände inte Caroline på Apple Care - som jag pratade med - till detta. Hon har aldrig hört talas om detta problemet.

Bevaka tråden