Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blanda minnesstorlekar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag har förstått saken rätt så har nya iMac "dual channel memory", dvs att man bör lägga in minnen i par. Jag funderar på att uppgradera minne från nuvarande 8Gb (4x2Gb). Frågan är, går det bra att köra 2x4Gb + 2x2Gb (vilket ger totalt 12Gb)? Funkar det att blanda 4- och 2Gb-simmar?

Min tanke var att tjejen som kör en c2d 4Gb ska få ta 2 simmar av mig då 4Gb är i minsta laget (hon har alltid massa program som Photoshop, Illustrator, Word, VMWare, Program för skärplottrar mm igång parallellt, och använder rätt mycket av de 4Gb hon har). Då tänkte jag passa på att uppgradera till 12Gb istället för att köpa två nya 2Gb:are

Visst bör det fungera? Vill gärna dubbelkolla innan jag beställer så det inte blir tokigt!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-26 15:10

jag har precis satt in 2x1gb i min nya 27" . Fungerar utan problem så de bör inte vara några problem!

så du kör 2x2 och 2x1 samtidigt, eller? Det är just att köra 2st par med olika storlekar som jag klurar på Men jag kan inte tänka mig att det är några problem..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-27 10:03

Ah precis , så totalt 6 gb har jag nu. Det är även olika fabrikat på minnena. Fungerar klckrent!

läste nånstans att i en macbook så bör man ha minnen av samma storlek eftersom det ger bättre prestanda. och jag kan nog hålla med. testade från 2x0.5gb till 0.5+1gb och datorn kändes lite knepig med 1.5 gig ram. nu sitter det 2x2 och det rullar på asfett!

Att montera 2x4 +2x2 borde uppfylla parmontering. Det är ju trots allt två par.

Prestandaförbättringen vid parmontering är ungefär 7%.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-27 22:44

Jag körde länge 1x2GB och en 1x1GB för totalt 3 GB i min iMac Alu, och det fungerade riktigt riktigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 23:18

Jag läste på Wikipedia om dual-channel men förstod inte... varför måste minnena vara lika stora? Dual-channel är aktivt även om mer än 50% av totala minnet är fyllt, eller?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-11-28 22:09

Kanske enklast att någon med denna uppsättning testar med något systemtest före och efter för att se eventuell prestandaförlust?

Vore intressant att se resultatety

1
Bevaka tråden