Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken PC laptop?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja det kanske är vanskligt att ställa frågan på ett mac-forum men jag gör det jallafall. Jag vill nämligen ha tips från folk som känner apples hårdvara och därmed har lite förståelse för mina preferenser (eller vad det heter)
Jag behöver en bärbar dator att kolla webbsidor på i windowsbaserade webbläsare och visst kan man ta första bästa dell på blocket men det kanske finns erkännt uthålliga maskiner. Eftersom jag inte kan den där terängen tänkte jag kolla med er här om ni kan peka åt nåt vettigt håll.
Jag vill egentligen inte ha en ny maskin utan en som kör XP på ett ledigt och smidigt sätt och om den ska köra fläktar hela tiden så får det gärna vara en med tysta fläktar.
I övrigt vill jag bara kunna se lite dvd-filmer på den och köra lite svt-play och sånt.

Tips på prestandakrav emottages tacksamt och även tips om lyckade konstruktioner.

/mvh David S

En begagnad macbook kanske? Dom kan ju köra Windows (också) dom däringa moderna macarna med intelprocessor...

Annars är väl en tänkpadda bra ur långtidsperspektivet. En IBM i så fall.

Tillägg: barnen har en T40. Bra skärm, tunn, stabil och helt användbar. Har väl fem år på nacken? (Köpt beg).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 16:59

En separat klump att släpa runt på för att checka webbsidor i windows?

Hört talas om vmware? paralells? bootcamp?

Eller ännu bekvämare, om du inte ska gå på djupet och debugga javascript etc:

IE NetRenderer - Browser Compatibility Check -

Ja, jag har hört talas om vwware, paralells och bootcamp. Jag vill inte. Jag har testat och tröttnat. Dessutom vill jag ha en bärbar maskin som det går att släcka skärmen på utan att datorn går ner i vila. Apple anser inte att jag har det behovet med iMacen. Apple anser en massa märkliga saker förövrigt.

Så jag är helt klar över att jag vill en en separat burk som är en pc.
Intressant med thinkpadden. den ska jag kika mer på.

Finns det några andra slitvargar där ute?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 23:33
Ursprungligen av David Slättne:

... Dessutom vill jag ha en bärbar maskin som det går att släcka skärmen på utan att datorn går ner i vila. Apple anser inte att jag har det behovet med iMacen. Apple anser en massa märkliga saker förövrigt. ...

Testa ctrl-skift-eject.
Alternativt kan du ställa in skärmvila via aktivt hörn i Systeminställningar > Skärmsläckare.
Alternativt använda tangenterna för ljusstyrka för att minska ljuset till 0. Det sistnämnda är en metod som är bra om man endast vill påverka den inbyggda skärmen.

Ursprungligen av David Slättne:

Apple anser en massa märkliga saker förövrigt.

Ja, och det är många av dessa som gör att jag aldrig köper annat
än Apple hårdvara, även om jag i fåtal fall kör skitmjukvaran som
en bunte retards sitter och knåpar ihop i Redmond.

Hade tänkt ge ett ingående svar med teknisk motivering, men
tror inte att det är lönt, jag säger bara som så att köp en
begagnad MacBook så kan du göra båda, eller bara Windows
om du så behagar (installera Windows, kör sedan in Mac OS X
DVDn och installera alla drivrutiner, inte ens PC företagen själva
klarar av att göra installationen av Windows lika bra som Apple!).

Jag är lite för mycket av Mac-hardcore för att kunna ge ett
snällare svar än så...

LCR

Du får väl ställa samma fråga i ett PC-forum.

Jag sysslar t ex uteslutande med Mac, följer PC-sidan dåligt.
Köp ngn dell eller Lenovo, de har väl inga apdåliga maskiner direkt.

Se upp för lösa gummipluttar och plastluckor, de brukar ramla av hela tiden.

Tidigare idag stängde jag den här tråden (som då låg i MacBook-forumet), med motiveringen att vi är ett Mac-forum.

Men efter samtal med trådskaparen, så beslutade vi oss för att öppna den igen, och testa att flytta den till Loungen - så får vi se om det är OK med lite PC-snack här...

/Mod

De flesta PC-laptops fungerar bra.
Standard - Bärbara datorer - Datorer & Kringutrustning

Har bra erfarenhet av både bärbara HPs och Toshibas i 5-6000 kronorsklassen (inklusive moms).
Se till att köpa en med Windows 7 professional.

Mmm, fast brorsans son (10 år) fick en ganska dyr HP mini laptop (inte eeePC)
i julas och den dog för någon vecka sedan (garanti så klart), och nu vill han köpa
en begagnad MacBook av mej då han vet att jag altid har en och annan bra dator
till salu...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 11:12

Folk, nog ska väl en medlem som skrivit 2 483 inlägg här kunna fråga en liten PC-fråga utan att få en massa snack om hur dålig Windows-sidan är?
Kan tyvärr inte hjälpa dig speciellt mycket men hoppas du inte ska behöva regga dig på ett PC-forum bara för detta.

Ursprungligen av acke:

Folk, nog ska väl en medlem som skrivit 2 483 inlägg här kunna fråga en liten PC-fråga utan att få en massa snack om hur dålig Windows-sidan är?
Kan tyvärr inte hjälpa dig speciellt mycket men hoppas du inte ska behöva regga dig på ett PC-forum bara för detta.

Du har helt rätt! Mitt konstruktiva svar är:

1. Köp en MacBook (ny eller begagnad)
2. Installera Windows XP
3. Stoppa i OS X.5 skivan och låt den installera alla drivrutiner

Du har nu en PC laptop som har alla fördelar av Apples kvalité och stil,
som du sedan även kan köra Mac OS X på.

De flesta (alla?) PC laptops man köper för 4-5000kr är rena möget
i jämförelse...

LCR

Mitt tips är att gå till ngt ställe som har bärbara uppställda ( Elgiganten, mediamarkt etc) och vänd, vrid, kläm, känn. När du hittat ngt bra kan du kolla på prisjakt.nu efter bästa pris.

Att välja en maskin med win 7 i underlättar säkert.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-25 12:19

Rent allmänt borde man kanske titta på en PC som riktar sig mot företag. HP, Lenovo och Dell har i alla fall sådana serier. Anledningen till att jag säger detta är att dessa PC ofta känns lite mer robusta och välbyggda.

Ursprungligen av crwt:

Rent allmänt borde man kanske titta på en PC som riktar sig mot företag. HP, Lenovo och Dell har i alla fall sådana serier. Anledningen till att jag säger detta är att dessa PC ofta känns lite mer robusta och välbyggda.

Dell... robust och välbyggda...

All min erfarenhet av Dell sedan tidigt 90-tal motsäger detta.

Det handlar inte bara om den fysiska kvalitén (som också den är
sämre) men även hur drivrutier och annat sköts.

Dell = Shit !!

Om detta anses stötande föreslår jag att du vänder dej till ett mer
lämpligt forum, för jag vet precis vilket svar jag skulle få om jag
ställde en liknande fråga om Mac i ett PC forum.

LCR

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-25 15:02

Jag skulle akta mig för bärbara från Dell, jag har mkt dålig erfarenhet av dessa, både hårdvaran och kundservicen vid fel på dessa.

Däremot har jag bra erfarenheter av Toshibas och HPs bärbara. Inga specifika modeller, men det är dessa jag numera köper in till jobbet då vi endast jobbar i windows miljö (Förutom IT-Ansvariga jag då som sitter på en MacBook Pro )

Edit: Dessutom rekomenderar jag att du kör Windows 7 istället för XP... jag har 2 datorer här på jobbet som kör 7an nu och jag har faktiskt inte haft några som helst problem med de datorerna över huvud taget... och 7an drar inte alls lika mycket datorkraft som bottennappet Vista gjorde.

LCR har en del rätt där; Dell har problemet att det ENDA de kan konkurrera med på en marknad med NOLL kundlojalitet är priset, därför måste de hela tiden jaga lägre tillverkningskostnader, högre effektivitet i processen, billigare material etc...
Vart det kan leda en kan man ju enbart spekulera i.

Dell anser sig vara "innovativa" iom att du kan beställa din bärbara dator i olika färger...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-26 07:51

Joo, har också förstått att t.ex. de komponenter som Dell använder är lite icke-standard etc (kommer inte exakt ihåg), så skulle personligen inte ha Dell som förstaval. Dock har mina personliga erfarenheter av Dell varit ok (sorry!) Lenovo och HP är väl mer säkra val.

Ursprungligen av crwt:

Joo, har också förstått att t.ex. de komponenter som Dell använder är lite icke-standard etc (kommer inte exakt ihåg), så skulle personligen inte ha Dell som förstaval. Dock har mina personliga erfarenheter av Dell varit ok (sorry!) Lenovo och HP är väl mer säkra val.

Nej, Dells grejer är inte alls icke-standard, de är standard i allra högsta grad,
troligtvis högre grad än alla andra tillverkare (montörer) av PC, broblemet är
mer HUR detta görs, vilket val och vilka drivrutiner, men också vilken service
och än viktigare, den praktiska designen av datorhöljets konstruktion.

I stort sett alla tillverkare, inkl. Apple, köper sina komponenter (optisk
enhet, hårddisk, RAM, skärm även moderkort) av andra tillverkare som
t.ex. Samsung m.fl. Skärmen som sitter i denna MacBook jag skriver på
nu har samma skärm som en massa andra PC laptops som också har
13.3" skärm, det är hur datorn i sin helhet har designats som gör en
stor skillnad, men i slutänden så är det ändå operativsystemet som gör
störst skillnad, och där finns det inget val IMO.

Varje gång ett Elgiganten blad hamnar i våran brevlåda så bläddrar jag
genom och ser dessa till synes shyssta laptops för inte alls speciellt
mycket och tänker att jag kanske skulle köpa en sådan till mina barn,
men så behöver jag bara tänka på allt skit jag får varenda gång jag
gett dem en PC, så det förblir Mac, Mac och åter Mac. Det är därför
jag köper en begagnad MacBook för lika mycket som man kan köpa
en splitter ny 17" "branded" PC för.

Visst är jag en Mac-romantiker, men jag vet också vad det innebär
praktiskt.

LCR

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-26 21:24

Det måste ju vara otroligt ledsamt för PC-tillverkare, för hur bra hårdvara dom än bygger, hur många finesser deras datorer än har, så faller allt ändå på den gamla sanningen, att inget är starkare än den svagaste länken (windows).

Mitt tips till David är också att köpa en begagnad bärbar intel Mac. Den är välbygd, har ett bra andrahandsvärde, kör windows minst lika bra (om inte bättre) än andra datorer och du kan sen om du vill, gå tillbaka till OS X.

Ursprungligen av MatsOlov:

Mitt tips till David är också att köpa en begagnad bärbar intel Mac. Den är välbygd, har ett bra andrahandsvärde, kör windows minst lika bra (om inte bättre) än andra datorer och du kan sen om du vill, gå tillbaka till OS X.

Jag är benägen att hålla med alla som föreslår en macbook...
Men en tanke med att det skulle vara en PC är att PC'arna har en annan färgtemperatur på skärmen (men det kanske kan återskapas på macen). Ibland sitter man och har fått till en juste färgskala på en webbsida som ser helt hopplös ut när man tittar på den genom en PC.
Det andra skälet är att jag bråkat, pysslat och strulat med både VMware och Paralells på iMac'en och det ger inte mersmak kan jag säga. Trots att jag har en iMac 24 md 4gb ram så blir det irriterande mycket badbollarn när jag kör emulatorerna. usch!

Och då tänkte jag att då kan jag lika gärna ha en liten seg pc jämte som verkligen redovisar en 'verklighet'

Och en tre-fyra år gammal IBM, Toshiba eller HP borde rimligtvis inte vara så dyr.

Så poängen för mig med den här tråden är bland annat att undvika Dell-fällan. De bärbara Dellar jag känner till (inte så många iofs) har ju klippkort på serviceverkstäder.

Så fler exempel på 'traktorer' emottages tacksamt.

Ursprungligen av David Slättne:

Det andra skälet är att jag bråkat, pysslat och strulat med både VMware och Paralells på iMac'en och det ger inte mersmak kan jag säga. Trots att jag har en iMac 24 md 4gb ram så blir det irriterande mycket badbollarn när jag kör emulatorerna. usch!

Grejen är att det bästa sättet att köra Mac och Window$ usch tvi
är att ha två olika partitioner, installera Windows på riktigt och köra
alla drivrutiner, då får man båda två på riktigt utan kompromisser
med OS-i-OS, eller en extra dator. Visst, man måste starta om men
vitsen var ju att köra en riktig PC.

Sedan måste jag tillägga att VMWare, BootCamp m.m. inte är emulatorer,
Det är mjukvara som möjliggör för OSet att använda den befintliga CPUn,
en emulator arbetar fram en låtsas CPU i kod.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-27 12:01
Ursprungligen av David Slättne:

Men en tanke med att det skulle vara en PC är att PC'arna har en annan färgtemperatur på skärmen (men det kanske kan återskapas på macen).

Visst kan du det. Ändra färgtemperatur i bildskärmsinställningar.

Ursprungligen av David Slättne:

Det andra skälet är att jag bråkat, pysslat och strulat med både VMware och Paralells på iMac'en och det ger inte mersmak kan jag säga. Trots att jag har en iMac 24 md 4gb ram så blir det irriterande mycket badbollarn när jag kör emulatorerna. usch!

VMware mfl är inga emulatorer. Det är bara ett abstraktionslager ovanpå hårdvaran som fördelar hårdvaruresurerna mellan de virtuella "gästerna". Jag (och många med mig) kör tunga utvecklingsverktyg och servrar i dess miljöer utan att uppleva några större problem så visst borde det gå att köra IE6 kan man tycka.

Ursprungligen av David Slättne:

...
Och en tre-fyra år gammal IBM, Toshiba eller HP borde rimligtvis inte vara så dyr.

Så poängen för mig med den här tråden är bland annat att undvika Dell-fällan. De bärbara Dellar jag känner till (inte så många iofs) har ju klippkort på serviceverkstäder.

Så fler exempel på 'traktorer' emottages tacksamt.

Enligt SquareTrade, som säljer tilläggsförsäkringar för bl a bärbara datorer, så har Asus, Toshiba och Sony bättre kvalitet än Apple så det kan ju vara ett tips.

Ars Technica: Apple fourth best among build quality study for portables

1
Bevaka tråden